13.05.2014

Ruokien ja juomien kulutuksen kasvu pysähtynyt, brändeihin tarvitaan uutta latausta

Elintarviketeollisuusliiton järjestämän TäRuokien ja juomien kulutus länsimaissa on pysähtynyt. Jotta yritys menestyy seisahtaneilla markkinoilla, sen on pidettävä kiinni arvosta ja luotava kasvua innovoimalla brändejä. Näin totesi GfK CE Nordicsin toimitusjohtaja Henrik Stender-Rasmussen, joka puhui vähittäismyyntiä ravistuttavien trendien merkityksestä Elintarvikepäivän 13.5.2014 pääpuhujana. GfK on maailman suurimpia tutkimuslaitoksia ja toimii yli sadassa maassa.

– Kulutuksen kasvun hiipuminen näkyy kuluttajille suunnatuissa tuotteissa, mutta elintarvikkeisiin se kohdistuu selkeämmin kuin muihin. Taustalla on talouden kriisitila ja innostavien tuotteiden puute, Stender-Rasmussen sanoi.

Kuluttajat vähentävät kaupassakäyntejään kaikkialla maailmassa, ja kaupan omien merkkien kasvu vahvistuu. Ankarassa markkinatilanteessa premium- ja johtavat brändit menestyvät, mutta muut ovat vaarassa pudota. Markkinaosuuksista kilpailemisen sijaan Stender-Rasmussen kehotti yrityksiä kilpailemaan osuudesta ihmisten elämässä ja olemaan läsnä uusissa nettikanavissa.

– Eettisestä, kestävästä ja terveellisestä kuluttamisesta kiinnostuneita LOHAS-kuluttajia on entistä enemmän. Skandinaviassa heitä on jo 37 prosenttia kaikista kuluttajista. Yrityksen on huolehdittava, että brändin ja kuluttajien arvot kohtaavat. Brändin on tarjottava nipullinen hyötyjä, koska kuluttaja ei osta vain itse tuotetta vaan tuotteeseen liittyvää kokonaisuutta.

Stender-Rasmussenin viesti elintarviketeollisuudelle oli selkeä. Kasvua syntyy vain innovoimalla.

– Brändit tarvitsevat uutta latausta. Ideoita uudistumiseen löytyy yrityksen perusolettamusten ja tavallisen tuoteryhmäajattelun ulkopuolelta. Tämä voi tarkoittaa uudenlaisia ateriaratkaisuja tai terveyteen ja ympäristöön liittyviä tuoteominaisuuksia, mutta ennen kaikkea se tarkoittaa markkinoiden luomista liittämällä ruuat ja juomat uusiin tuotesektoreihin ja elämänalueisiin, Stender-Rasmussen korosti.

Elintarvikepäivä 2014 järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä. Elintarvikepäivä on elintarvikealan suurin ajankohtaista tietoa tarjoava tapahtuma. Ohjelma sisältää kuusi rinnakkaisohjelmaa ja yhteensä 40 esitelmää. Elintarvikepäivään osallistuu tänä vuonna 800 henkeä. Päivä huipentuu Tähtituote 2014 -kilpailun voittajan julkistukseen ja juhlabuffettiin. Elintarvikepäivän järjestää Elintarvikkeiden Tutkimussäätiö yhdessä Elintarviketeollisuusliiton kanssa.

johtaja Marleena Tanhuanpää, p. 040 528 2207
viestintäjohtaja Sirpa Rinne, p. 0400 685 975