27.11.2020

Elintarviketeollisuusliitto ja Suomen Elintarviketyöläisten Liitto ratkaisuun uudesta työehtosopimuksesta

Elintarviketeollisuusliitto ja Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ovat saavuttaneet neuvottelutuloksen elintarviketeollisuutta koskevien työehtosopimusten uudistamiseksi ajalle 1.2.2021–31.1.2023. Neuvottelutulos on hyväksytty molempien järjestöjen hallinnoissa.

Palkkoja korotetaan ensimmäisen sopimusvuoden osalta 1.5.2021 yleiskorotuksella, jonka suuruus on 1,9 prosenttia.

Sopimuskauden jälkimmäinen vuosi on optiovuosi, jonka osalta liitot neuvottelevat joulukuussa 2021 palkantarkistuksista vuodelle 2022. Jos yksimielisyyteen vuoden 2022 palkantarkistuksista ei päästä, optiovuosi voidaan irtisanoa, jolloin työehtosopimus päättyy 31.1.2022.

– Elintarvikealalla yritykset ovat epäyhtenäinen ryhmä kokonsa ja kustannusrakenteensa puolesta. Koronakriisi on kohdellut yrityksiä eri tavoin. Osa yrityksistä on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, toisilla taloudellinen tilanne on vakaampi, ETL:n työmarkkinajohtaja Mika Lallo kertoo.

– Tehty työehtosopimusratkaisu syntyi vuoden 2020 neuvottelukierroksen viimeisimpien joukossa. Nyt syntyneellä ratkaisulla luodaan elintarvikealan yrityksille ennustettavat työmarkkinaolosuhteet, joilla osaltaan edesautetaan yrityksiä koronapandemian kriittisimmän vaiheen yli, Mika Lallo perustelee.

Nyt solmitun työehtosopimuksen piirissä on noin 28 000 työntekijää.

Työmarkkinajohtaja
Mika Lallo