Ruokailoa ja hyvinvointia

Ruokavalio on kokonaisuus ja osa terveellisiä elämäntapoja. Elintarvikeyritykset edistävät terveellisiä elintapoja ja hyvinvointia kehittämällä ja innovoimalla maistuvia tuotteita. Kuluttajien mieltymysten lisäksi tuotteiden kehitystyötä ohjaavat ravitsemusvastuu ja kestävyysnäkökohdat.

Ravitsevia ratkaisuja suomalaisille

Ruokia ja juomia valmistavat yritykset tarjoavat ihmisille vaihtoehtoja terveellisen ja itselle sopivan ruokavalion koostamiseen eri elämäntilanteissa. Yritysten tuotekehitystä ohjaavat kuluttajien mieltymysten lisäksi ravitsemussuositukset ja vastuullisuusnäkökulmat.

Esimerkiksi rasvan ja suolan vähentäminen ovat alalla arkipäivää. Suomessa elintarviketeollisuus on vähentänyt suolan käyttöä merkittävästi 1980-luvulta alkaen ja on tunnetusti edelläkävijä Euroopassa. Väestön liian vähäistä jodin saantia ehkäistään siirtymällä vähitellen jodisuolan käyttöön.

Elintarvikeyrityksissä tehdään sinnikästä kehitystyötä myös esimerkiksi sokerin vähentämiseksi ja kasvisten lisäämiseksi ihmisten ruokavalioihin.

Selkeät pakkausmerkinnät ja runsas tuoteinformaatio auttavat kuluttajia tekemään hyvinvointia tukevia ruoka- ja juomavalintoja. Myös pakkauskokoja on saatavilla erilaisiin tarpeisiin.

Lisäksi monet yritykset kannustavat varsinkin lapsia ja nuoria liikkumaan tekemällä yhteistyötä erilaisten järjestöjen kanssa.

 

 

Terveyttä edistäviä innovaatioita

Elintarvikeyritykset kehittävät uusia tuotteita vastatessaan kuluttajien muuttuviin tarpeisiin ja vastuullisuudelle asetettuihin tavoitteisiin.

Lue lisää

Ravitsevia ratkaisuja

Elintarvikkeiden ravintoarvon kehittämistä eli tuotemuotoilua ohjaavat ravitsemussuositukset ja vaikutus ihmisten hyvinvointiin. Tärkeintä kuitenkin on, että tuotteet maistuvat hyvältä.

Lue lisää

Pakkauskokoja moneen makuun

Koska ruokien ja juomien käyttäjiä ja käyttötilanteita on monia, myös pakkauskokoja on monenlaisia. Annospakkaukset ovat haluttuja. Suurilla pakkauksilla on paikkansa, kun tarvitaan enemmän.

Lue lisää

Aktiivisen elämäntavan puolesta

Hyvinvointi koostuu ruokavalion, liikunnan ja levon tasapainosta. Elintarvikeyritykset tarjoavat monia mahdollisuuksia aktiiviseen ja liikunnalliseen elämäntapaan.

Lue lisää

Vastuullista markkinointia

Elintarvikeyritysten vastuullinen markkinointi tukee ihmisten tasapainoisia ruokavalintoja. Kampanjat ja yritysten tarjoama tieto ohjaavat syömään hyvin.

Lue lisää