Ravitsevia ratkaisuja
Kun elintarvikkeiden ravintoarvoa kehitetään eli tehdään tuotemuotoilua, avainasemassa ovat ravitsemussuositukset ja vaikutus ihmisten hyvinvointiin. Tärkeintä kuitenkin on, että tuotteet maistuvat hyviltä.
Elintarviketeollisuus edistää terveellisiä elintapoja ja hyvinvointia kehittämällä ja innovoimalla tuotetarjontaansa, jossa hyvä ravitsemus ja kestävyysnäkökohdat otetaan huomioon.
Ravitsemuksen trendit ja kuluttajien mieltymykset ohjaavat osaltaan kehitystyötä, mutta yritysten tuotekehityksen ja vastuullisen viestinnän kivijalka ovat ravitsemussuositukset. Yritykset ovatkin tehneet jo pitkään vapaaehtoisesti töitä tuotteiden ravitsemuksellisen laadun eteen. Esimerkiksi suolaa ja sokeria on vähennetty, rasvan laatua parannettu, D-vitamiinia lisätty ja siirrytty jodioituun suolaan.
Monet yritykset ovat sitoutuneet vapaaehtoisiin ravitsemussitoumuksiin. Ravitsemussitoumuksia voi tehdä suolan, tyydyttyneen rasvan ja lisätyn sokerin vähentämiseksi, kasvisten käytön lisäämiseksi, annoskokojen kohtuullistamiseksi sekä lapsille suunnattujen tuotteiden, tarjottujen aterioiden ja ruokaohjeiden parantamiseksi.
Ruokailoa ja valistuneita valintoja
Elintarvikeyritykset rakentavat yhteistyössä julkisen ja kolmannen sektorin kanssa kannustavaa ruokaympäristöä, jossa kuluttajalla on valinnanvapaus ja mahdollisuus tehdä valistuneita ja tietoon perustuvia valintoja.
Hyvässä seurassa nautittu onnistunut ateria tarjoaa keholle polttoainetta sekä hyvän mielen. Myös herkuttelulle on paikkansa, kun muistaa kohtuullisuuden sekä ravinnon ja liikunnan tasapainon.
Pakkausmerkinnät mahdollistavat tuotteiden vertailun ja terveydelle edullisempien vaihtoehtojen valitsemisen. Elintarvikkeissa on pakollisten pakkausmerkintöjen lisäksi erilaisia vapaaehtoisia merkintöjä, jotka kertovat tuotteen ravitsemuksellisista ominaisuuksista sekä esimerkiksi raaka-aineiden alkuperästä. Merkinnät helpottavat tuotteiden vertailua ja kuluttajien valintoja. Pakkausmerkintöjä koskevat tarkat kriteerit, jotta ne eivät johtaisi harhaan.
Ravitsemussitoumukset osana strategiaa
Apetit on sitoutunut seitsemään ravitsemussitoumukseen osana strategiaansa. Yrityksen tavoitteena on parantaa suomalaisten ruokavalion ravitsemuksellista laatua ja edistää ravitsemusvastuullisia toimintatapoja.
Sitoumusten mukaisesti Apetit aikoo tuotekehityksellään vähentää suolan ja sokerin saantia, edistää pehmeiden rasvojen käyttöä ja lisätä kasvisten käyttöä tuomalla saataville uusia pääruoka- ja välipalatuotteita sekä kehittämällä reseptejä.
Lue lisää YritysesimerkkiVähemmän suolaa ja rasvaa
Snellmanin Lihanjalostus kaksinkertaisti sydänmerkkituotteiden määrän vuosina 2021–2023. Sydänmerkki on laajasti käytössä tuoreessa lihassa, mikä helpottaa suomalaisia tekemään lihahyllyllä parempia valintoja suolan ja rasvan suhteen. Yritys on vähentänyt myös voimakassuolaisten tuotteiden osuutta erityisesti maustetuissa tuorelihatuotteissaan.
Snellman Pro on tuonut viisi sydänmerkillä varustettua valmisruokaa ammattikeittiöille. Lisäksi suolan määrää on vähennetty useissa tuotteissa ja tavallinen suola vaihdettu jodioituun. Yritys on myös kehittänyt kymmenen sydänmerkkiaterian kriteerit täyttävää pääruokareseptiä lisukkeineen.
Lue lisää YritysesimerkkiKasviksia tuttuihin tuotteisiin
HKScan Finland on vähentänyt lihavalmisteiden suolapitoisuuksia määrätietoisesti vuosien ajan. Yrityksen jokaiseen tuoteryhmään kuuluu Sydänmerkki-tuotteita, jotka ovat suolan ja rasvan määrän kannalta parempia valintoja. HKScan Finland haluaa tehdä helpoksi myös kasvisten lisäämisen ruokavalioon. Kun kasviksia lisätään tuttuihin tuotteisiin, kuten lihavalmisteisiin ja lihaan, kasvisten käyttö kasvaa ilman suuria elämäntapamuutoksia.
Lue lisää YritysesimerkkiSinua voisivat kiinnostaa myös
Ravitsemussitoumukset
Vapaaehtoisen ravitsemussitoumuksen voi tehdä kahdeksalla eri sisältöalueella. Niitä ovat suolan määrä, sokerin määrä, rasvan laatu, kasvisten vähäinen saanti, lapsille suunnatut tuotteet, annos- ja pakkauskoot, lounaat sekä ruokaohjeet.
Lue lisää