Artikkeli

Yritysvierailu Arlalla tarjosi nuorille maistuvaa meininkiä!

Julkaistu:

Maistuva Päivä -teemaviikolla Arlan toimipisteellä Sipoossa vieraili kaksi koululaisryhmää; yhteensä 50 oppilasta ja viisi opettajaa.

Mikä on lempiasianne töissä? Onko Arlalla kivaa olla töissä? Miksi valitsitte juuri tämän toimialan? Miten tuotteita valmistetaan? Mikä on suosituin tuote?

Nuoria vierailijoita kiinnostivat käytännönläheiset asiat niin yrityksestä kuin työtehtävistä. Ja vierailun aikana niihin saatiin vastaksia.

Vierailu aloitettiin esittelemällä Arlaa yrityksenä, Arlan vastuullisuustyötä, alan työtehtäviä sekä erilaisia opinto- ja urapolkuja. Lisäksi kerrottiin elintarvikealasta.

Elintarvikealalle voi työllistyä monella eri koulutuksella. Joku voi olla erikoistunut maitoalaan, toinen liiketalouteen ja kolmannella voi olla asentajan koulutus. Tehtäviä ja tarpeita on monenlaisia.

Arlan markkinoinnissa työskentelevä Noora Stafford ja tuotannon kehitystehtävissä työskentelevä Suvi Yrjänä esittelivät omaa työtään ja kertoivat, millaista polkua ovat nykyiseen työhönsä tulleet.

Päivän yksi tärkeä oivallus nuorille, joillekin jopa helpotus, olikin se, että on ok, vaikkei vielä tiedä mille alalle haluaa. Ja sekin on oikein ok, että matkan varrella suunnitelmat voivat muuttua.

Esittelyn jälkeen skabatiin tietovisassa. Välillä singahtelivat myös pingispallot ja kokeiltiin, montako nuorta mahtuu yhden hengen työskentelytilaan.

Vierailu muuttui konkreettisesti maistuvaksi, kun nuoret pääsivät maistelemaan ja arvioimaan kehitteillä olevia tuotteita. Arviot käydään tietenkin markkinointi- ja tuotekehitystiimissä tarkasti läpi.

Arlan Maistuva Päivä -tiimille nuorten vierailut ovat virkistäviä. Tapahtuma rikastaa niin koulujen kuin yritysten arkea. Pidemmän aikavälin tavoite on tietenkin se, että nuoret innostuisivat alasta ja hakeutuvat alalle töihin, sillä uusia osaajia tarvitaan.

Maistuvan Päivän yritysvierailut sopivat hyvin myös kahdeksasluokkalaisten opetussuunnitelmaan ja opettajat pitivät tärkeänä, että oppilailla on mahdollisuus nähdä, mitä paikallisissa yrityksissä tehdään.

”Ihmisläheinen paikka”, Kivaa meininkiä”, ”Vaikuttaa olevan hauskaa työskennellä ja hyvä paikka”, ”Maistiainen jäi mieleen”.

Koululaisten palautteiden perusteella vierailusta jäi nuorille hyvä fiilis, ehkä joillekin myös sitä innostusta. Ja mikäpä tuntuisi paremmalta kuin se, että yrityksen hyvä meininki välittyy myös vierailijoille.

Jaa artikkeli

Ajankohtaiset aiheet tarjottimella

Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset