Pakkauskokoja moneen makuun

Fazer käyttää useimpien pakattujen tuotteiden merkinnöissä vapaaehtoista lisämerkintää, jossa kerrotaan yhden annoksen sisältämän energian ja ravintoaineiden määrä. Viitteelliset annoskoot on sovittu yhdessä elintarviketeollisuuden toimijoiden ja järjestöjen kesken, ja elintarvikevalmistajat käyttävät samoja annoskokoja koko Euroopassa. Merkinnät auttavat hahmottamaan, minkä kokoinen on yksi annos sellaisissa tuotteissa, joissa pakkaus sisältää useita annoksia.

Fazerin leipomotuotteista ja makeisista on saatavilla runsaasti eri pakkauskokoja. Esimerkiksi ikonisen Fazerin Sinisen suklaan voi valita yksittäisestä konvehdista aina 200 g suklaalevyyn, käyttötilanteesta riippuen.

Cloetta valmistaa MINI-makeispusseja. Pienestä 110–120 gramman koostaan huolimatta ne tuovat tarjolle hyvän valikoiman yrityksen suosituimpia klassikkomakeisia, kuten Hedelmä Aakkoset, Sirkus Aakkoset ja TV Mix. MINI-pussien valikoimaa päivitetään uutuuksilla säännöllisesti.

Unilever on pienentänyt pakattujen annosjäätelöiden kokoja, jotta 80 prosenttia yrityksen pakkaamista jäätelötuotteista sisältäisi enintään 250 kilokaloria annosta kohden. Useissa maissa toimiva Unilever on sitoutunut parantamaan ravitsemusta myös muilla tavoin. Sitoumukseen voi tutustua yrityksen verkkosivuilla.

Sinebrychoff on panostanut pienempien juomapakkausten saatavuuteen viime vuosina. Yritys valmistaa kaikki suosituimmat Coca-Cola-yhtiön virvoitusjuomat – Coca-Colan, Coca-Cola Zero Sugarin, Fanta Appelsiinin ja Spriten – pienissä 2,5 desilitran juomatölkeissä. Ne ovat pienin saatavilla oleva juomapakkaus päivittäistavarakaupoissa! Juomia on tarjolla myös 2,5 desilitran pulloissa 1950-luvun tapaan.

Pienemmälle kahvipakkauskoolle on kysyntää
Pienempää pakkauskokoa puoltaa useampi tutkimustulos ja kahvin ystävät ovat tätä toivoneet. Pienten kotitalouksien määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. Yhden tai kahden hengen talouksia on jo noin 77 % kaikista kotitalouksista Suomessa*. Pienemmät pakkaukset laskevat myös kynnystä kokeilla uusia makuja. Ne sopivat myös niille, jotka juovat kahvia hieman harvemmin. Pienemmässä pakkauksessa kahvin ehtii nauttimaan tuoreempana, jos kulutus ei ole kovin suurta.

Pienempi pakkauskoko auttaa myös vähentämään kahvihävikkiä
Luonnonvarakeskuksen (Luke) ruokahävikkitutkimuksen mukaan kahvin, teen ja kaakaon yhteishävikki johtaa hävikkimäärissä monia muita elintarvikkeita. Suomalaiset esimerkiksi kaatavat kahvia viemäreihin vuosittain noin 2,5 litraa henkilöä kohden ja lähes neljä litraa taloutta kohden. Tämä muodostaa noin 13 % kotitalouksien vuosittaisesta ruokahävikistä. Kahvia kannattaa valmistaa aina vain sen verran kuin aikoo sitä nauttia, jotta kallisarvoinen raaka-aine ja arvoketjussa tehty työ ei mene hukkaan. Mahdollinen ylijäänyt kahvi kannattaa hyödyntää kokkauksessa tai pakastaa esim. kahvijääpaloiksi.

*Lähde: Tilastokeskus

Apetitin Tuorekset-tuoteperheeseen kuuluu käyttövalmiita tuoreita kasvis- ja hedelmäsekoituksia kooltaan eri tarpeisiin sopivissa pakkauksissa. Tuorekset-pakkaus sisältää yhteen ruokalajiin tai välipalaan tarvittavat kasvikset paloiteltuna niin, että eri kasvikset valmistuvat samanaikaisesti. Tuote tarjoaa kuluttajalle helpon tavan lisätä kasviksia ruokavalioonsa, ja sen tarkkaan suunniteltu pakkausratkaisu pidentää kasvisten käyttöikää minimoiden ruokahävikkiä.

Pienten kotitalouksien määrä lisääntyy, ja ihmiset ovat yhä vaihtelunhaluisempia. Pienillä pakkauksilla pystytään palvelemaan erilaisia kuluttajaryhmiä ja käyttötarpeita. HKScan Finland on tuonut markkinoille aiempaa pienempiä pakkauskokoja moniin tuoteryhmiin, kuten leikkeleisiin, nakkeihin, makkaroihin, lihaan ja valmisruokiin.

Takaisin ylös