Sokerivero ei toteudu – ruoka- ja juoma-alan yritykset huojentuneita
Eduskunnan valtionvarainvaliokunta on linjannut mietinnössään tänään, että poistuvan makeisveron tilalle ei tule sokeriveroa. Valiokunnan mukaan sokerin verottaminen on käytännössä mahdotonta. Ruokia ja juomia valmistavissa yrityksissä ollaan huojentuneita. Sokeriveron haitat olisivat olleet huomattavasti hyötyjä suuremmat.
”Valtiovarainvaliokunta on pohtinut perusteellisesti sokeriveron juridisia ja teknisiä ongelmia. Sokerivero olisi haitannut myös elintarvikkeita valmistavien yritysten toimintaa, ja se olisi heikentänyt koko elintarvikeketjun työllisyyttä. Samoista syistä on tärkeää poistaa myös juoma-alaa haittaava virvoitusjuomavero, joka jää edelleen voimaan”, toteaa johtaja Marleena Tanhuanpää Elintarviketeollisuusliitosta.
Yritykset edistävät hyvinvointia monin tavoin
Ihmisten terveys ja hyvinvointi ovat elintarviketeollisuudelle tärkeitä. Erityisesti lasten ja nuorten lihomiseen on puututtava.
”Elintarviketeollisuus pystyy parhaiten kantamaan vastuunsa pitkäjänteisellä ravitsemusnäkökulmat huomioivalla tuotekehityksellä. Lisäksi tarvitaan viranomaisten, terveys- ja liikuntajärjestöjen, koulujen ja vanhempien hyvää yhteistyötä ravitsemus- ja liikuntakasvatuksessa”, Tanhuanpää painottaa.
Elintarviketeollisuus ponnistelee jatkuvasti vähentääkseen esimerkiksi sokerin ja suolan määrää tuotteissa. Monien tavanomaisten tuotteiden rinnalle valmistetaan kevyitä vaihtoehtoja, ja pienten elintarvikepakkausten tarjontaa on lisätty. Hyvä rasvakoostumus, runsaskuituisuus, proteiinipitoisuus ja vihannesten käytön lisääntyminen korostuvat tarjonnassa. Yritykset panostavat myös ravitsemussuosituksiin nojaavaan markkinointiin ja sponsoroivat liikuntatoimintaa.
Trendit ja ihmisen kiinnostus ohjaavat tuotekehitystä
Juuri nyt suomalaiset ovat hyvin terveystietoisia. Taloustutkimuksen tutkimuksen mukaan 64 prosenttia (2014: 57 %) suomalaisista pitää säännöllistä liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota elämäntapanaan. Ihmiset kiinnittävät tuotteiden koostumukseen paljon huomiota, ja hyvinvointia edistäviä maistuvia tuotteita halutaan myös ostaa.
”Yritykset seuraavat trendejä ja muokkaavat tarjontaansa ihmisten kiinnostuksen mukaan. Muutoksia tehdään askel askeleelta kaikkein tärkeintä eli maukkautta unohtamatta”, Tanhuanpää kertoo ja toivoo, että jatkossa elintarviketeollisuus saisi tuotekehitystä varten tarkempaa tietoa elintarvikkeiden myynnistä. Tällä hetkellä koko elintarvikemarkkinan kehityksestä ei ole tietoa.
”Koko alan kattava markkinatiedon seurantajärjestelmä auttaisi suuntaamaan tuotekehitystä vielä paremmin. Se tukisi myös yhteiskunnallista päätöksentekoa muun muassa hyvinvointiin liittyvissä asioissa.”
Lisätietoja
Johtaja
Marleena Tanhuanpää
zneyrran.gnauhnacnn@rgy.sv
040 528 2207
@martanhuanpaa
» Takaisin