30.09.2014

Valmisteverojen korottamatta jättäminen ei poista valmisteverojen tuomia ongelmia

Elintarviketeollisuusliitto on tyytyväinen hallituksen päätökseen olla korottamatta makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteveroa ensi vuoden alussa. Veron korottamatta jättäminen ei kuitenkaan poista ongelmia, joita nykyinen valmisteverotus aiheuttaa.

Tullinimikkeistöön perustuvat elintarvikkeiden valmisteverot kohtelevat samankaltaisia keskenään kilpailevia tuotteita eriarvoisesti ja vääristävät kilpailua. Verotus on heikentänyt kotimaisten tuotteiden kysyntää ja yritysten työllistämismahdollisuuksia. Se on lisännyt yritysten yksikkökustannuksia, mikä heikentää kilpailukykyä myös viennissä.

Makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteverotusta on nostettu vuosi vuodelta selvittämättä verotuksen taloudellisia vaikutuksia. Viimeisin korotus tuli tämän vuoden alussa. Tuolloin nostettiin virvoitusjuomaveroa, joka koskee virvoitusjuomien lisäksi myös hiilihapotettuja kivennäisvesiä, marjamehuja, täysmehuja ja mehukeittoja.

ETL haluaa, että elintarvikkeiden valmisteveroista luovutaan kokonaan niiden syrjivyyden ja negatiivisten vaikutusten vuoksi. ETL kanteli vuonna 2013 komissiolle Suomen valmisteverotuksesta. Komissio arvioi, onko Suomen valtio syyllistynyt kiellettyyn valtion tukeen. Valtio voidaan velvoittaa verojen takaisinmaksuun.

Valtiovarainministeriön mukaan sokeriveron edellytyksiä aiotaan tarkastella uudelleen vuonna 2017, kun elintarvikepakkauksiin tulee uudet merkinnät tuotteiden sokeripitoisuudesta. ETL muistuttaa, että kaikki veronkorotukset heikentävät yrityksen kilpailukykyä ja mahdollisuuksia työllistää. Sokerin verottaminen olisi myös hallinnollisesti erittäin raskasta ja toisi uusia ratkaisemattomia ongelmakohtia.

johtaja Marleena Tanhuanpää, p. 040 528 2207
toimitusjohtaja Heikki Juutinen, p. 040 502 6270