14.02.2014

Elintarviketeollisuuden investointien ennakoidaan kasvavan

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n syksyllä tekemän investointitiedustelun mukaan tehdasteollisuusyritysten kiinteät investoinnit Suomeen kääntyivät viime vuonna laskuun. Kuluvana vuonna investointien odotetaan yhä hieman pienenevän. Elintarviketeollisuudessa tilanne sen sijaan näyttää valoisalta ja investointien ennakoidaan kasvavan.

Elintarviketeollisuuden kiinteät investoinnit olivat vuonna 2012 Tilastokeskuksen mukaan 368 miljoonaa euroa. Viime vuonna investointisumma kohosi 451 miljoonaan euroon, ja tänä vuonna investointien odotetaan kasvavan yli 480 miljoonaan euroon. Elintarviketeollisuuden osuus koko tehdasteollisuuden kiinteistä investoinneista olisi kuluvana vuonna noin 15 prosenttia. Investointien keskeisin tavoite on korvata vanhentunut tuotantokapasiteetti.

Elintarvikeyritykset suhtautuvat pääosin luottavaisin mielin tulevaisuuteen. Yritykset etsivät kasvua kansainvälistymällä, investoimalla tuotantoprosessien automatiikkaan ja kehittämällä tuotteita. Tuotekehitykseen investoimalla yritys varmistaa, että sillä on jatkuvasti kilpailukykyinen tuote- ja palveluvalikoima. Investoinnit ovat tärkeitä yritysten suorituskyvyn kannalta.

- Ruokiin ja juomiin kohdistuvat verojen korotukset ovat suurin uhka investoinneille ja alan kehitykselle. Jos veroilla alennetaan kysyntää, yritykset joutuvat lopettamaan investoinnit, ja sillä voi olla merkittäviä työllisyysvaikutuksia, Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen muistuttaa.

toimitusjohtaja Heikki Juutinen, p. 040 502 6270