Kuunteleeko ruokateollisuus ihmisiä?

Sain tänä vuonna kunnian osallistua Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailun raatiin, joka valitsi lähes seitsemästäkymmenestä kilpailuun ilmoitetusta uutuustuotteesta viisi finalistia yleisöäänestykseen. Tuotteiden valtava määrä kertoi paitsi kasvavasta kiinnostuksesta kilpailua kohtaan, myös ruoka- ja juomayritysten tekemästä ahkerasta tuotekehityksestä ja valikoiminen uudistamisesta.
Elintarviketuotannossa on kyse maatalouden raaka-aineiden jalostamisesta helppokäyttöisiksi ja maistuviksi elintarvikkeiksi. Jalostuksella mahdollistetaan elintarvikkeiden monipuolinen saatavuus ympäri vuoden ja pitkienkin matkojen päässä, siellä missä jokaista raaka-ainetta ei lähitienoilla tuoteta.
Monien ruoka- ja juomateollisuuden valmistamien tuotteiden ansioista ruoanlaitto on kotona vähemmän työlästä ja nopeampaa. Täysin käyttövalmiit tuotteet helpottavat tietysti ihmisten kiireistä arkea vielä enemmän ja säästävät aikaa muuhun tekemiseen.
Herkullisia oivalluksia moneen eri lähtöön
Nämä jalostuksen perustehtävät näkyivät monen kilpailutuotteen innovaatioissa ja oivalluksissa. Valmistusmenetelmien kehittämiseen oli panostettu. Esimerkiksi kypsentämällä raaka-aineet tavalla, jolla vitamiinit, ravintoarvot ja rakenne säilyvät entistä paremmin. Uudet pakkausinnovaatiot taas helpottavat kuljetusta ja käyttöä sekä mahdollistavat kauniin ja vaivattoman esillepanon kotona.
Kilpailun perusteella elintarviketarjonnan trendeiksi voi nimetä ainakin terveellisyyden ja hyvinvoinnin, kotimaisten raaka-aineiden käytön esilletuonnin ja tuotannon vastuullisuuden. Ravitsemussuositusten noudattaminen on tehty helpoksi eikä todellakaan voi sanoa, että valmisruoka olisi epäterveellistä. Sokerin vähentäminen mainittiin monen tuotteen kohdalla. Toisaalta sekin ilahdutti, että kilpailussa oli mukana uusia sopivan makeita kielen mennessään vieviä jälkiruokaherkkuja. Niitäkin tarvitaan.
Erilaiset tuotannon vastuullisuus- ja kestävyysnäkökohdat ovat nykypäivänä tuotteiden kehitystyön motivaattorina. Yleisöäänestykseen yltäneiden tuotteiden joukosta löytyy esimerkiksi eläinten hyvinvointiin ja vähemmän hyödynnettyyn kotimaiseen raaka-aineeseen, eli järvikalaan erikoistuneet tuotteet.
Ihmisten kuunteleminen on olemassaolon ehto
Joskus kuulee sanottavan, etteivät elintarvikeyritykset kuuntele kuluttajia. Ruokia ja juomia valmistaville yrityksille olemassaolon ehto on kuitenkin juuri tuotevalikoiman kehittäminen ihmisten toiveiden mukaisesti. Heidät otetaan mukaan usein jopa tuotekehitystyöhön.
Kilpailu on kovaa ja kaupan hyllyltä jää pois varsin nopeasti, jos menekkiä ei ole. Valmistuksen pitää luonnollisesti myös olla kannattavaa. Siksi kysynnän volyymia ja tuotteista saatavan hinnan riittävyyttä on arvioitava jo tuotetta kehittäessä. Houkuttelevat ja herkulliset uutuustuotteet syntyvät tarkalla kuuntelulla ja huolellisella suunnittelulla.
Mikä viidestä raadin valitsemasta kotimaisesta uutuustuotteesta on sinun suosikkisi? Äänestä Vuoden Suomalainen Elintarvike –voittajaa tästä linkistä.
Lisätietoja antaa
Toimialapäällikkö
Marika Säynevirta
znevxn.fnlarivegn@rgy.sv
040 736 2077
@MarikaSayne
» Takaisin
Kommentointi