Alkoholipolitiikkaan järkeä ja yhteistyötä
Ensi vuoden alussa voimaan tuleva alkoholijuomien mainontalaki on herättänyt kovasti ihmetystä kansan keskuudessa. Laissa kiristetään erityisesti mietojen alkoholijuomien mainontaa, ja samalla säilytetään väkevien alkoholijuomien kaikenlainen mainonta rangaistavana tekona.
Totta kai elinkeinokin haluaa kantaa kortensa kekoon vastuullisen alkoholipolitiikan puolesta. Olemme samalla tavalla muiden tahojen kanssa huolissamme alkoholijuomien aiheuttamista haitoista kansanterveydelle. Olemme myös vuosikausia yrittäneet soveltaa veronkorotusten ja rajoitusten maailmaa toiminnassamme. Nyt kuitenkin veronkorotusten, säädösten kiristysten ja rajoitusten lisäämisen polku vie yhteiskuntaamme kaaokseen.
Holhoaminen ja rajoitukset kääntyvät itseään vastaan
On tullut selväksi, että kansa ei halua liian holhoavaa yhteiskuntaa. Tulevissa sukupolvissa on yhä enemmän omilla aivoillaan ajattelevia nuoria, joiden keskuudessa on paljon täysin raittiita ja yhä enemmän myös niitä, jotka paheksuvat alkoholin liikakäyttöä. Tätä hyvää aineista ei ole varaa hukata liian holhoavalla alkoholipolitiikalla.
Liialliset rajoitukset kääntyvät itseään vastaan. Hyvänä esimerkkinä tästä on syksyn viski-sanakohu. Kohun aikaisella viikolla monissa ravintoloissa nautittiin viskin juonnin ennätykset ja tuotteet loppuivat kesken. Päättäjät ja virkamiehet puhuvat vahvasti siitä, että kuluttajille pitää antaa kaikista tuotteista ja tilaisuuksista olennaiset tiedot, mutta alkoholin osalta toimitaan täysin päinvastoin.
Väkevien vienti voisi lisääntyä
Väkevien alkoholijuomien kaikenlainen mainonta on Suomessa täysin kiellettyä. Samaan aikaan kaikista elintarvikkeista väkeviä alkoholijuomia viedään Suomen rajojen ulkopuolelle toiseksi eniten. On käsittämättömän hienoa, että yritykset onnistuvat kaikesta huolimatta viemään näin suuria määriä ulkomaille. Miten suurta alkoholituotteiden vienti olisikaan, jos niistä saisi kertoa edes perustiedot yritysten omilla verkkosivuilla? Miten monta isoa vientikauppaa jää toteutumatta alkoholilainsäädännön takia? Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa meillä ei olisi varaa kääntää selkää vientimahdollisuuksille. Selvennyksenä vielä: alkoholiala ei peräänkuuluta yliampuvaa mainontaa vaan tuotetietojen antamista väkevistä tuotteista.
Matkustajatuonti kuriin järkevällä verotuksella
Myös veronkorotukset ovat tulleet tiensä päähän. Alkoholiverokertymä ei enää kasva, vaikka veroa nostetaan. Sen sijaan alkoholijuomien matkustajatuonti lisääntyy ja kulutus siirtyy enemmän kotioloihin. Alkoholijuomien matkustajatuonti on jo kaksinkertainen verrattuna ravintolamyyntiin, ja vastaa vajaan kahdensadan Alkon myymää määrää. Puhuvatko veronkorotusten kannattajat tietämättään lisää alkoholin haittavaikutuksia yhteiskunnalle kasvaneen kotikäytön vuoksi? Ainoa järkikeino alkoholijuomien matkustajatuonnin ratkaisemiseksi on alkoholiverotuksen tasaaminen lahden molemmilla puolilla.
Poteroista uhittelun aika on ohi
Alkoholipolitiikan kokonaisuutta pitäisi katsoa kokonaan uudesta näkökulmasta. Veronkorotukset ja rajoitukset ovat nyt nähty. Alkoholipolitiikkaa ei tarvitse täysin liberalisoida, mutta terve järjenkäyttö on suotavaa. Uudenlaiseen, vastuulliseen alkoholipolitiikkaan tarvitaan eri sidosryhmien ja päättäjien välistä yhteistyötä.
Vastuullinen alkoholijuomien kuluttaminen lähtee liikkeelle luottamuksesta. Alkoholiasiat herättävät voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Nyt eri toimijat ja päätöksentekijät ovat asettuneet voimakkaasti omiin poteroihinsa, eikä rakentavaa, vuorovaikutteista keskustelua tulevaisuuden alkoholipolitiikasta haluta käydä. On löydettävä keinot ja toimintaympäristö, jossa sekä elinkeinon että alkoholijuomien haittavaikutusten puolestapuhujien tavoitteet voidaan sovittaa yhteen. Olisiko vihdoin aika aloittaa yhteistyö?
» Takaisin
Kommentointi