Vastuullista markkinointia

HKScan Finland puhuu monipuolisen ruokavalion puolesta ja viestii aktiivisesti hyvästä syömisestä. Täysipainoinen terveyttä ylläpitävä kokonaisuus syntyy, kun lihaa nautitaan kohtuudella yhdessä kasvisten, täysjyväviljan ja kasvirasvan kanssa. HKScan käyttää pakkauksissaan RI-merkintöjä (reference intake). Niiden ansiosta kuluttaja tietää syömänsä annoksen osuuden päivittäisestä ravintoainesaannistaan. HKScan Finlandin verkkosivuilla on runsaasti vinkkejä ja ravitsemusfaktaa hyvän syömisen tueksi.

Panimoelinkeino on sitoutunut vastuulliseen tuotteiden mainontaan ja markkinointiin. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton alkoholijuomia valmistavat jäsenyritykset Hartwall, Momentin Group, Olvi, Saimaan Juomatehdas ja Sinebrychoff noudattavat alkoholijuomien vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeita.

Alkoholimainonnan ennakkotarkastus on osa alan omaa markkinoinnin itsesääntelyä. Kaikki Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten televisiomainonta tarkastetaan ennen esitystä. Alan itsesääntelyyn kuuluvat myös Panimoliiton jäsenyrityksilleen järjestämät alkoholimainonnan koulutukset, joissa perehdytään lainsäädännön lisäksi omiin, lakia tiukempiin vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeisiin.

Ala jakaa tietoa kohtuullisuudesta ja vastuullisesta alkoholinkäytöstä KOHTUULLISESTI.FI-sivustolla. Kohtuullisesti.fi-tunnusta käytetään kotimaassa valmistetuissa alkoholituotemerkkien pakkauksissa sekä alkoholituotteiden mainonnassa.

Unilever Finland tarjoaa Becel- ja Becel ProActiv -verkkosivuilla runsaasti tietoa terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. Sivuilla on myös käytännön vinkkejä, miten hyvää ruokavaliota voi toteuttaa. Kaikille Becel- ja Becel ProActiv -tuotteille on myönnetty Sydänmerkki osoituksena siitä, että ne soveltuvat hyvin osaksi terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.

Elintarvikkeita valmistavat yritykset tukevat kuluttajien tasapainoisia ruoka- ja juomavalintoja markkinoimalla tuotteitaan vastuullisesti sekä viestimällä hyvästä ravitsemuksesta esimerkiksi verkkosivuillaan. Elintarviketeollisuusliiton hallitus on hyväksynyt alalle yhteiset markkinointiviestinnän suositukset, jotka perustuvat vuonna 2004 Euroopan laajuisesti käyttöön otettuihin vastuullisen markkinointiviestinnän periaatteisiin. Lisäksi monilla yrityksillä on omia ohjeistuksia, joilla varmistetaan markkinoinnin vastuullisuus. 

Valio viestii aktiivisesti hyvinvoinnista ja terveellisistä elämäntavoista. Erityisinä painopistealueina ovat lautasmalli, ruokailutottumukset sekä ravitsemus. Valio kertoo myös jodin saannin tärkeydestä ja tarjoaa kuluttajille vapaaehtoisena pakkausmerkintänä tietoa maidon, maitojuomien ja piimän sisältämästä jodin määrästä. Valion laskureilla, D-vitamiini-, kalsium-, proteiini-, jodi- ja energiantarvelaskuri, voi helposti testata ravintoaineiden tarvetta tai riittävää saantia. Liikuntalaskuri ja ruokailutottumustesti kannustavat kiinnittämään huomiota elintapoihin. Viikon valmiit ruokalistat antavat vinkkejä monipuolisen ruokavalion koostamiseen. Ravitsemuksen, terveyden ja ammattikeittiön parissa työskentelevät saavat luotettavaa ravitsemustietoa Valio Ravitsemus ja terveys -uutiskirjeen muodossa.

Nestlé kannustaa ihmisiä syömään terveellisesti kertomalla tasapainoisesta ruokavaliosta ja saantisuosituksista. Oikeanlaisiin annoskokoihin ohjataan selkeillä pakkausmerkinnöillä ja pakkauskokoja muuttamalla. Kaikissa Nestlén tuotteissa on viitteellisen päiväsaannin merkintä (GDA) Nestle on myös lisännyt erityisesti lapsille ja perheille suunnattuihin tuotteisiin tietoa sopivasta annoskoosta. Lisäksi Nestlé ilmoittaa ravintoarvotaulukossa aina vapaaehtoisesti myös kuidun määrän. Nestlé motivoi ihmisiä lisäämään täysjyväviljaa ja kasviksia ruokavalioonsa. Esimerkiksi Maggi-tuotteet ovat jo yli 140 vuoden ajan merkinneet makunautintoja ja helppoa ruuanlaittoa yhdessä perheenjäsenten kanssa. Maggi-tuotteita on uudistettu vuosien saatossa reippaasi vähämmän suolaisiksi ja ravitsemuksellisesti terveellisemmiksi. Maggi-tuotteiden avulla myös kasvisten lisääminen ruokavalioon on helppoa.

Fazer-konsernin markkinointipolitiikassa määritellään kriteerit sille, miten terveellisen ruokavalion lähtökohdat otetaan markkinoinnissa huomioon.

Suomen Sokeri tarjoaa kuluttajille tuotetietoa ja informaatiota eri sokereiden käytöstä ruoanlaitossa, leivonnassa ja säilönnässä. Suomen ainoana sokerintuottajana Suomen Sokeri tuntee vastuunsa ja tarjoaa tosiasioihin ja tieteellisiin tutkimustuloksiin perustuvaa tietoa sokerista ja sen roolista ravitsemuksessa. Yrityksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta energiansaannin ja -kulutuksen välisen tasapainon merkityksestä. Suomen Sokeri julkaisee muun muassa Sokerista ja terveydestä -esitettä ja ravitsemusalan ammattilaisille suunnattua Perspektiivi-lehteä. Suomen Sokeri myös kehittää omia tuotteitaan siten, että sen asiakkaat elintarviketeollisuudessa voivat valmistaa terveelliseen elämäntapaan sopivia tuotteita.

Takaisin ylös