Vastuullista markkinointia
Arla on sitoutunut edistämään hyviä ruokailutottumuksia ja varmistamaan, että ihmisten on helpompi huolehtia hyvinvoinnistaan ja noudattaa terveellisiä elintapoja. Maitotuotteet ovat luonnollinen kivennäisaineiden ja vitamiinien lähde. Osana päivittäistä ruokavaliota ne ovat helppo ja maukas terveellisen ruokavalion perusta kaikenikäisille. Viestimme kuluttajille maidon ominaisuuksista ja tarjoamme viikoittain tasapainoiseen ruokavalioon sopivia reseptejä esimerkiksi helppoihin ja terveellisiin aterioihin, monipuoliseen kasvisruokaan ja hyviin välipaloihin.
Snellmanin lihajalostus on kehittänyt kotisivujen reseptejä merkittävästi sivuston uudistuksen myötä. Erityisruokavaliot on huomioitu aiempaa paremmin ja hakutoimintoja on lisätty. Olemme tuoneet kaikkiin ruokaohjeisiin ravintoarvot ja annoskoot. Myös suolan ja kovan rasvan määrään resepteissä on kiinnitetty entistä enemmän huomiota.
Haluamme kannustaa Suomalaisia monipuoliseen ja terveelliseen ruokavalioon. Olemme lisänneet merkittävästi kasvisten osuutta resepteissämme ja tuoneet monipuolista kasvisten käyttöä esille Satokausikalenterin kanssa yhteistyössä tuotettujen reseptien kautta. Väriä on lisätty annoksiin myös omissa ruokaohjeissamme.
Unilever Finland tarjoaa Becel- ja Becel ProActiv -verkkosivuilla runsaasti tietoa terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. Sivuilla on myös käytännön vinkkejä, miten hyvää ruokavaliota voi toteuttaa. Kaikille Becel- ja Becel ProActiv -tuotteille on myönnetty Sydänmerkki osoituksena siitä, että ne soveltuvat hyvin osaksi terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.
HKScan Finland puhuu monipuolisen ruokavalion puolesta ja viestii aktiivisesti hyvästä syömisestä. Täysipainoinen terveyttä ylläpitävä kokonaisuus syntyy, kun lihaa nautitaan kohtuudella yhdessä kasvisten, täysjyväviljan ja kasvirasvan kanssa. HKScan käyttää pakkauksissaan RI-merkintöjä (reference intake). Niiden ansiosta kuluttaja tietää syömänsä annoksen osuuden päivittäisestä ravintoainesaannistaan. HKScan Finlandin verkkosivuilla on runsaasti vinkkejä ja ravitsemusfaktaa hyvän syömisen tueksi.
Panimoelinkeino on sitoutunut vastuulliseen tuotteiden mainontaan ja markkinointiin. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton alkoholijuomia valmistavat jäsenyritykset Hartwall, Momentin Group, Olvi, Saimaan Juomatehdas ja Sinebrychoff noudattavat alkoholijuomien vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeita.
Alkoholimainonnan ennakkotarkastus on osa alan omaa markkinoinnin itsesääntelyä. Kaikki Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten televisiomainonta tarkastetaan ennen esitystä. Alan itsesääntelyyn kuuluvat myös Panimoliiton jäsenyrityksilleen järjestämät alkoholimainonnan koulutukset, joissa perehdytään lainsäädännön lisäksi omiin, lakia tiukempiin vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeisiin.
Ala jakaa tietoa kohtuullisuudesta ja vastuullisesta alkoholinkäytöstä KOHTUULLISESTI.FI-sivustolla. Kohtuullisesti.fi-tunnusta käytetään kotimaassa valmistetuissa alkoholituotemerkkien pakkauksissa sekä alkoholituotteiden mainonnassa.
Coca-Colan juomamerkkien markkinoinnista Suomessa vastaa Coca-Cola Finland. Yhtiö sitoutui vuonna 2003 emoyhtiön kansainvälisiin vastuullisen markkinoinnin itsesääntelyohjeisiin, joiden mukaan markkinointia ei kohdisteta lapsiin. Vastuullinen markkinointi kattaa kaikki valikoimissa olevat juomat vesistä mehuihin.
Fazer on aina sitoutunut noudattamaan kaikkia lakeja ja määräyksiä. Näiden lisäksi Fazerin markkinointipolitiikassa määritellään periaatteet, joiden mukaisesti Fazer suunnittelee ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä. Yksi näistä periaatteista on, että Fazer ei kohdista markkinointitoimenpiteitä alle 15-vuotiaille lapsille tai nuorille.
Suomen Sokeri tarjoaa kuluttajille tuotetietoa ja informaatiota eri sokereiden käytöstä ruoanlaitossa, leivonnassa ja säilönnässä. Suomen ainoana sokerintuottajana Suomen Sokeri tuntee vastuunsa ja tarjoaa tosiasioihin ja tieteellisiin tutkimustuloksiin perustuvaa tietoa sokerista ja sen roolista ravitsemuksessa. Yrityksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta energiansaannin ja -kulutuksen välisen tasapainon merkityksestä. Suomen Sokeri julkaisee muun muassa Sokerista ja terveydestä -esitettä ja ravitsemusalan ammattilaisille suunnattua Perspektiivi-lehteä. Suomen Sokeri myös kehittää omia tuotteitaan siten, että sen asiakkaat elintarviketeollisuudessa voivat valmistaa terveelliseen elämäntapaan sopivia tuotteita.