Vastuullista markkinointia

Unilever Finland tarjoaa Becel- ja Becel ProActiv -verkkosivuilla runsaasti tietoa terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. Sivuilla on myös käytännön vinkkejä, miten hyvää ruokavaliota voi toteuttaa. Kaikille Becel- ja Becel ProActiv -tuotteille on myönnetty Sydänmerkki osoituksena siitä, että ne soveltuvat hyvin osaksi terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.

Nestlé kannustaa ihmisiä syömään terveellisesti kertomalla tasapainoisesta ruokavaliosta ja saantisuosituksista. Oikeanlaisiin annoskokoihin ohjataan selkeillä pakkausmerkinnöillä ja pakkauskokoja muuttamalla. Kaikissa Nestlén tuotteissa on viitteellisen päiväsaannin merkintä (GDA) Nestle on myös lisännyt erityisesti lapsille ja perheille suunnattuihin tuotteisiin tietoa sopivasta annoskoosta. Lisäksi Nestlé ilmoittaa ravintoarvotaulukossa aina vapaaehtoisesti myös kuidun määrän. Nestlé motivoi ihmisiä lisäämään täysjyväviljaa ja kasviksia ruokavalioonsa. Esimerkiksi Maggi-tuotteet ovat jo yli 140 vuoden ajan merkinneet makunautintoja ja helppoa ruuanlaittoa yhdessä perheenjäsenten kanssa. Maggi-tuotteita on uudistettu vuosien saatossa reippaasi vähämmän suolaisiksi ja ravitsemuksellisesti terveellisemmiksi. Maggi-tuotteiden avulla myös kasvisten lisääminen ruokavalioon on helppoa.

Coca-Colan juomamerkkien markkinoinnista Suomessa vastaa Coca-Cola Finland. Yhtiö sitoutui vuonna 2003 emoyhtiön kansainvälisiin vastuullisen markkinoinnin itsesääntelyohjeisiin, joiden mukaan markkinointia ei kohdisteta lapsiin. Vastuullinen markkinointi kattaa kaikki valikoimissa olevat juomat vesistä mehuihin.

Panimoelinkeino on sitoutunut vastuulliseen tuotteiden mainontaan ja markkinointiin. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton alkoholijuomia valmistavat jäsenyritykset Hartwall, Momentin Group, Olvi, Saimaan Juomatehdas ja Sinebrychoff noudattavat alkoholijuomien vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeita.

Alkoholimainonnan ennakkotarkastus on osa alan omaa markkinoinnin itsesääntelyä. Kaikki Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten televisiomainonta tarkastetaan ennen esitystä. Alan itsesääntelyyn kuuluvat myös Panimoliiton jäsenyrityksilleen järjestämät alkoholimainonnan koulutukset, joissa perehdytään lainsäädännön lisäksi omiin, lakia tiukempiin vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeisiin.

Ala jakaa tietoa kohtuullisuudesta ja vastuullisesta alkoholinkäytöstä KOHTUULLISESTI.FI-sivustolla. Kohtuullisesti.fi-tunnusta käytetään kotimaassa valmistetuissa alkoholituotemerkkien pakkauksissa sekä alkoholituotteiden mainonnassa.

Apetit tukee kasvisten käytön lisäämistä muun muassa tarjoamalla ammattikeittiöille ja kotikeittiöille reseptiikkaa. Pakkausmerkinnöissä ja muussa yrityksen tuoteviestinnässä annetaan luotettavaa informaatiota, joka auttaa kuluttajaa hyvinvointia lisäävien ostopäätösten tekemisessä, oman ruokavalion noudattamisessa sekä allergeenien välttämisessä.

Apetit käsittelee viestinnässään myös muun muassa ruokahävikin syntymistä ja tarjoaa vinkkejä hävikin pienentämiseen.

Fazer-konsernin markkinointipolitiikassa määritellään kriteerit sille, miten terveellisen ruokavalion lähtökohdat otetaan markkinoinnissa huomioon.

HKScan Finland puhuu monipuolisen ruokavalion puolesta ja viestii aktiivisesti hyvästä syömisestä. Täysipainoinen terveyttä ylläpitävä kokonaisuus syntyy, kun lihaa nautitaan kohtuudella yhdessä kasvisten, täysjyväviljan ja kasvirasvan kanssa. HKScan käyttää pakkauksissaan RI-merkintöjä (reference intake). Niiden ansiosta kuluttaja tietää syömänsä annoksen osuuden päivittäisestä ravintoainesaannistaan. HKScan Finlandin verkkosivuilla on runsaasti vinkkejä ja ravitsemusfaktaa hyvän syömisen tueksi.

Arla on sitoutunut edistämään hyviä ruokailutottumuksia ja varmistamaan, että ihmisten on helpompi huolehtia hyvinvoinnistaan ja noudattaa terveellisiä elintapoja. Maitotuotteet ovat luonnollinen kivennäisaineiden ja vitamiinien lähde. Osana päivittäistä ruokavaliota ne ovat helppo ja maukas terveellisen ruokavalion perusta kaikenikäisille. Viestimme kuluttajille maidon ominaisuuksista ja tarjoamme viikoittain tasapainoiseen ruokavalioon sopivia reseptejä esimerkiksi helppoihin ja terveellisiin aterioihin, monipuoliseen kasvisruokaan ja hyviin välipaloihin.

Takaisin ylös