Vastuullista markkinointia

Arla on sitoutunut edistämään hyviä ruokailutottumuksia ja varmistamaan, että ihmisten on helpompi huolehtia hyvinvoinnistaan ja noudattaa terveellisiä elintapoja. Maitotuotteet ovat luonnollinen kivennäisaineiden ja vitamiinien lähde. Osana päivittäistä ruokavaliota ne ovat helppo ja maukas terveellisen ruokavalion perusta kaikenikäisille. Viestimme kuluttajille maidon ominaisuuksista ja tarjoamme viikoittain tasapainoiseen ruokavalioon sopivia reseptejä esimerkiksi helppoihin ja terveellisiin aterioihin, monipuoliseen kasvisruokaan ja hyviin välipaloihin.

Nestlé kannustaa ihmisiä syömään terveellisesti kertomalla tasapainoisesta ruokavaliosta ja saantisuosituksista. Oikeanlaisiin annoskokoihin ohjataan selkeillä pakkausmerkinnöillä ja pakkauskokoja muuttamalla. Kaikissa Nestlén tuotteissa on viitteellisen päiväsaannin merkintä (GDA) Nestle on myös lisännyt erityisesti lapsille ja perheille suunnattuihin tuotteisiin tietoa sopivasta annoskoosta. Lisäksi Nestlé ilmoittaa ravintoarvotaulukossa aina vapaaehtoisesti myös kuidun määrän. Nestlé motivoi ihmisiä lisäämään täysjyväviljaa ja kasviksia ruokavalioonsa. Esimerkiksi Maggi-tuotteet ovat jo yli 140 vuoden ajan merkinneet makunautintoja ja helppoa ruuanlaittoa yhdessä perheenjäsenten kanssa. Maggi-tuotteita on uudistettu vuosien saatossa reippaasi vähämmän suolaisiksi ja ravitsemuksellisesti terveellisemmiksi. Maggi-tuotteiden avulla myös kasvisten lisääminen ruokavalioon on helppoa.

Fazer-konsernin markkinointipolitiikassa määritellään kriteerit sille, miten terveellisen ruokavalion lähtökohdat otetaan markkinoinnissa huomioon.

Unilever Finland tarjoaa Becel- ja Becel ProActiv -verkkosivuilla runsaasti tietoa terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. Sivuilla on myös käytännön vinkkejä, miten hyvää ruokavaliota voi toteuttaa. Kaikille Becel- ja Becel ProActiv -tuotteille on myönnetty Sydänmerkki osoituksena siitä, että ne soveltuvat hyvin osaksi terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.

Suomen Sokeri tarjoaa kuluttajille tuotetietoa ja informaatiota eri sokereiden käytöstä ruoanlaitossa, leivonnassa ja säilönnässä. Suomen ainoana sokerintuottajana Suomen Sokeri tuntee vastuunsa ja tarjoaa tosiasioihin ja tieteellisiin tutkimustuloksiin perustuvaa tietoa sokerista ja sen roolista ravitsemuksessa. Yrityksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta energiansaannin ja -kulutuksen välisen tasapainon merkityksestä. Suomen Sokeri julkaisee muun muassa Sokerista ja terveydestä -esitettä ja ravitsemusalan ammattilaisille suunnattua Perspektiivi-lehteä. Suomen Sokeri myös kehittää omia tuotteitaan siten, että sen asiakkaat elintarviketeollisuudessa voivat valmistaa terveelliseen elämäntapaan sopivia tuotteita.

Apetit tukee kasvisten käytön lisäämistä muun muassa tarjoamalla ammattikeittiöille ja kotikeittiöille reseptiikkaa. Pakkausmerkinnöissä ja muussa yrityksen tuoteviestinnässä annetaan luotettavaa informaatiota, joka auttaa kuluttajaa hyvinvointia lisäävien ostopäätösten tekemisessä, oman ruokavalion noudattamisessa sekä allergeenien välttämisessä.

Apetit käsittelee viestinnässään myös muun muassa ruokahävikin syntymistä ja tarjoaa vinkkejä hävikin pienentämiseen.

Coca-Colan juomamerkkien markkinoinnista Suomessa vastaa Coca-Cola Finland. Yhtiö sitoutui vuonna 2003 emoyhtiön kansainvälisiin vastuullisen markkinoinnin itsesääntelyohjeisiin, joiden mukaan markkinointia ei kohdisteta lapsiin. Vastuullinen markkinointi kattaa kaikki valikoimissa olevat juomat vesistä mehuihin.

Elintarvikkeita valmistavat yritykset tukevat kuluttajien tasapainoisia ruoka- ja juomavalintoja markkinoimalla tuotteitaan vastuullisesti sekä viestimällä hyvästä ravitsemuksesta esimerkiksi verkkosivuillaan. Elintarviketeollisuusliiton hallitus on hyväksynyt alalle yhteiset markkinointiviestinnän suositukset, jotka perustuvat vuonna 2004 Euroopan laajuisesti käyttöön otettuihin vastuullisen markkinointiviestinnän periaatteisiin. Lisäksi monilla yrityksillä on omia ohjeistuksia, joilla varmistetaan markkinoinnin vastuullisuus. 

Takaisin ylös