Vastuullista markkinointia

Arla on sitoutunut edistämään hyviä ruokailutottumuksia ja varmistamaan, että ihmisten on helpompi huolehtia hyvinvoinnistaan ja noudattaa terveellisiä elintapoja. Maitotuotteet ovat luonnollinen kivennäisaineiden ja vitamiinien lähde. Osana päivittäistä ruokavaliota ne ovat helppo ja maukas terveellisen ruokavalion perusta kaikenikäisille. Viestimme kuluttajille maidon ominaisuuksista ja tarjoamme viikoittain tasapainoiseen ruokavalioon sopivia reseptejä esimerkiksi helppoihin ja terveellisiin aterioihin, monipuoliseen kasvisruokaan ja hyviin välipaloihin.

Elintarvikkeita valmistavat yritykset tukevat kuluttajien tasapainoisia ruoka- ja juomavalintoja markkinoimalla tuotteitaan vastuullisesti sekä viestimällä hyvästä ravitsemuksesta esimerkiksi verkkosivuillaan. Elintarviketeollisuusliiton hallitus on hyväksynyt alalle yhteiset markkinointiviestinnän suositukset, jotka perustuvat vuonna 2004 Euroopan laajuisesti käyttöön otettuihin vastuullisen markkinointiviestinnän periaatteisiin. Lisäksi monilla yrityksillä on omia ohjeistuksia, joilla varmistetaan markkinoinnin vastuullisuus. 

Apetit tukee kasvisten käytön lisäämistä muun muassa tarjoamalla ammattikeittiöille ja kotikeittiöille reseptiikkaa. Pakkausmerkinnöissä ja muussa yrityksen tuoteviestinnässä annetaan luotettavaa informaatiota, joka auttaa kuluttajaa hyvinvointia lisäävien ostopäätösten tekemisessä, oman ruokavalion noudattamisessa sekä allergeenien välttämisessä.

Apetit käsittelee viestinnässään myös muun muassa ruokahävikin syntymistä ja tarjoaa vinkkejä hävikin pienentämiseen.

Coca-Colan juomamerkkien markkinoinnista Suomessa vastaa Coca-Cola Finland. Yhtiö sitoutui vuonna 2003 emoyhtiön kansainvälisiin vastuullisen markkinoinnin itsesääntelyohjeisiin, joiden mukaan markkinointia ei kohdisteta lapsiin. Vastuullinen markkinointi kattaa kaikki valikoimissa olevat juomat vesistä mehuihin.

HKScan Finland puhuu monipuolisen ruokavalion puolesta ja viestii aktiivisesti hyvästä syömisestä. Täysipainoinen terveyttä ylläpitävä kokonaisuus syntyy, kun lihaa nautitaan kohtuudella yhdessä kasvisten, täysjyväviljan ja kasvirasvan kanssa. HKScan käyttää pakkauksissaan RI-merkintöjä (reference intake). Niiden ansiosta kuluttaja tietää syömänsä annoksen osuuden päivittäisestä ravintoainesaannistaan. HKScan Finlandin verkkosivuilla on runsaasti vinkkejä ja ravitsemusfaktaa hyvän syömisen tueksi.

Fazer-konsernin markkinointipolitiikassa määritellään kriteerit sille, miten terveellisen ruokavalion lähtökohdat otetaan markkinoinnissa huomioon.

Unilever Finland tarjoaa Becel- ja Becel ProActiv -verkkosivuilla runsaasti tietoa terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. Sivuilla on myös käytännön vinkkejä, miten hyvää ruokavaliota voi toteuttaa. Kaikille Becel- ja Becel ProActiv -tuotteille on myönnetty Sydänmerkki osoituksena siitä, että ne soveltuvat hyvin osaksi terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.

Suomen Sokeri tarjoaa kuluttajille tuotetietoa ja informaatiota eri sokereiden käytöstä ruoanlaitossa, leivonnassa ja säilönnässä. Suomen ainoana sokerintuottajana Suomen Sokeri tuntee vastuunsa ja tarjoaa tosiasioihin ja tieteellisiin tutkimustuloksiin perustuvaa tietoa sokerista ja sen roolista ravitsemuksessa. Yrityksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta energiansaannin ja -kulutuksen välisen tasapainon merkityksestä. Suomen Sokeri julkaisee muun muassa Sokerista ja terveydestä -esitettä ja ravitsemusalan ammattilaisille suunnattua Perspektiivi-lehteä. Suomen Sokeri myös kehittää omia tuotteitaan siten, että sen asiakkaat elintarviketeollisuudessa voivat valmistaa terveelliseen elämäntapaan sopivia tuotteita.

Takaisin ylös