Useat suomalaiset elintarvikeyritykset ovat kulkeneet kumppaneina suomalaisten ruoka-arjessa maamme koko satavuotisen itsenäisyyden ajan. Yritykset ovat kuunnelleet kuluttajien toiveita, reagoineet palautteisiin, haistelleet uusia trendejä ja ideoineet tuotteita, jotka tuovat helppoutta, herkullisuutta ja ruokailoa päivittäisiin ruoka- ja juomahetkiimme – myös seuraavat sata vuotta. Kolme yritystä kertoo.
Jauheliha pelastaa kiireisen ruoka-arjen
Mitä olisi suomalainen ruoka-arki ilman tuttua ja monikäyttöistä jauhelihaa? Tätä kiireisten päivien pelastajaa syödään Suomessa vuosittain yli 41 miljoonaa kiloa. Jauhelihan teollinen tuotanto alkoi vuonna 1992, kun Atria toi rasiapakatun jauhelihan kauppojen kylmätiskeihin.
– Arjen helpottaminen on jauhelihassa sisäänrakennettu ominaisuus. Jauhelihasta saa nopeasti laadukasta, proteiinipitoista ja ravitsevaa ruokaa. Se taipuu kuitenkin ketterästi myös juhlavampiin kattauksiin, tuoteryhmäpäällikkö Anna Kultalahti Atrialta sanoo.
Tänä vuonna Atria lanseerasi kuluttajien ulottuville uuden, vastuullisemman tavan käyttää jauhelihaa. Uudistunut pakkaus vähentää muovijätettä 150 tonnia vuodessa. Helposti avattava, kauppakassissa ja jääkaapissa vähän tilaa vievä pakkaus merkitsee kotikokkaajalle entistäkin helpompaa ruoka-arkea. Pakkausinnovaatio on kehitetty Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi ja se on palkittu muun muassa vuoden vastuullisuustekona.
Vuonna 1903 toimintansa aloittaneessa Atriassa uskotaan, että jauheliha säilyttää suosionsa. Monipuolinen raaka-aine mahdollistaa lukuisat tuotevariaatiot.
– Kasvisten käyttö osana teollista jauhelihaa saattaa lisääntyä. Tarjolle tulee entistä enemmän valmiiksi muotoiltuja murekkeita, pihvejä ja lihapullia, jotka saa itse maustaa ja paistaa. Valmiiksi paistettua jauhelihaa suomalainen kuluttaja ei ole ainakaan vielä halunnut ostaa, Kultalahti ennustaa tuotekehityksen kulkua.
Suomalainen juo kahvinsa trendikkäästi
Suomalaiset ovat kahvikansaa. Kahvi on kiinteästi päivän hetkissä mukana, kun ihmiset kohtaavat toisiaan – kotona, työpaikoilla, kokouksissa, kahviloissa ja kyläpaikoissa.
– Rakkaus kahviin on suomalaisissa vahvaa ja pysyvää. Olemme kahvin käyttäjinä trendin ytimessä, sillä eniten suositut vaaleapaahtoiset kahvit ovat maailmalla tällä hetkellä todella trendikkäitä. Niissä on enemmän makuvivahteita kuin tummapaahtoisessa kahvissa, viestintäjohtaja Anita Laxén Paulig-konsernista sanoo.
140-vuotiaan perheyrityksen perustaja Gustav Paulig pystytti Pohjoismaiden ensimmäisen kahvipaahtimon Helsingin Katajanokalle vuonna 1904. Siihen saakka kahvia oli myyty pääosin raakakahvina, joka piti paahtaa eli prännätä kotona.
Kahvi on edelleen yksi vuonna 1876 perustetun yrityksen päätoimialoista. Paulig tunnetaan myös Santa Maria-tuotekonsepteista ja -mausteista sekä Risenta-tuotteista.
Uusin tulokas konsernin ruokalautasella on Gold&Green Nyhtökaura. Se valittiin Vuoden Suomalaiseksi Elintarvikkeeksi 2017 Elintarviketeollisuusliiton äänestyksessä.
– Kuluttajia kiinnostaa helppo ja terveellinen arki, joka maistuu hyvältä. Tähän toiveeseen tarjoamme sekä tuotteita että reseptejä. Kehitystyömme keskiössä on maku, ja tapaamme sanoa, että olemme maun tutkimusmatkailijoita. Myyntiin lähtevä kahvikin maistetaan läpi kahdeksan kertaa matkalla pavusta kuppiin, Laxén kertoo.
Makeisia syödään nautinto edellä
Arki maistuu myös sopivasti makealta. Porvoolainen perheyritys Brunberg on tuonut ruokailoa pieniin, arkisiin herkkuhetkiin vuodesta 1871. Suomen vanhin edelleen toiminnassa oleva makeisyritys tunnetaan etenkin suklaasuukoistaan.
– Suukkojen ohella valikoimassamme on monia klassikoita varhaisilta vuosilta, kuten yli satavuotias Alku-kermatoffee ja 1920-luvulta peräisin oleva tryffelimme. Meillä on käytössämme hyvät reseptit, joita ei ole tarvinnut muuttaa. Klassikkomakujen rinnalle tuodaan kuitenkin säännöllisesti uusia variantteja, Brunbergin toimitusjohtaja Katarina Enholm kertoo.
Brunberg luottaa klassikkoreseptiensä lisäksi erikoistumiseen. Valikoimissa on monia sellaisia makeisia, joita ei saa muualta. Yritys on esimerkiksi Suomen ainoa laktoosittoman maitosuklaan valmistaja.
Enholmin mukaan erityisruokavalioiden yleistyminen ja ruokatottumusten yksilöllistyminen heijastuvat makeisten kysyntään. Nyt toivotaan esimerkiksi gluteenittomia ja vegaanisia makeisia.
– Laadukkaita makeisia syödään nautinto edellä, mutta terveellisyys on niissä hyvä lisäarvo. Raaka-aineiden ja tuotteiden alkuperä sekä tuotannon vastuullisuus kiinnostavat kuluttajia Suomessa ja maailmalla jatkuvasti enemmän. Me Brunbergilla olemme jo vuosia korostaneet, että makeisemme ovat Porvoosta kotoisin.
Muita tuttuja yli 100-vuotiaita elintarvikeyrityksiä:
Lue seuraavaksi nämä
Siirry uutishuoneeseenAjankohtaiset aiheet tarjottimella
Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset