Yritysesimerkki

Orkla Suomi pilotoi digitaalista tuotepassia

Digitaalinen tuotepassi avaa väylän laajaan tuotetietoon.

Julkaistu:

Digitaalinen tuotepassi avaa väylän laajaan tuotetietoon.

Orkla Suomi pilotoi digitaalista tuotepassia kertomaan Oolannin pakasteranskalaisten kuljetusten päästöistä. Vaikkei digitaalista tuotepassia elintarvikkeilta vielä vaaditakaan, pilotointi lisäsi ymmärrystä siitä, millaisia mahdollisuuksia tuotepassi voi tuoda elintarvikealan yrityksille sekä mitä vaatimuksia se asettaa tuotetiedoille.

Digitaalinen tuotepassi (DDP) on täysin uudenlainen kanava, jonka etuja ovat hyvä saavutettavuus, muokattavuus ja kustannustehokkuus. Se on kuluttajille nopea väylä laajaan, yksilöityyn tuotetietoon.

Siinä, missä tavallinen QR-koodi vie tietoa etsivän kuluttajan yrityksen verkkosivuille, tuotepassi johdattaa juuri kyseisen tuotteen yksilöityihin tietoihin. Tuotepassista voi katsoa tiedot esimerkiksi käyttötavaroiden varaosista, tehdyistä huolloista tai ohjeet kierrätykseen.

– Jos esimerkiksi auto tai pyykinpesukone menee rikki, digitaalisesta tuotepassista voi tarkistaa helposti tuotteelle tehdyt huollot ja tarvittavat varaosat, Orkla Suomen vastuullisuuskoordinaattori Laura Brander kertoo.

Tuotepassi avaa uusia mahdollisuuksia tarkkojen tuotetietojen esittämiseen myös elintarvikealalle, vaikkei passia ensivaiheessa eli vuodesta 2027 alkaen elintarvikkeilta edellytetäkään.

Kanava laajalle, yksilöidylle tuotetiedolle

Tällä hetkellä ruokien ja juomien ensisijainen tietolähde on pakkaus ja seuraavaksi tärkein yritysten verkkosivut. Tuotepassin etu on se, että sen taakse tietoa voidaan koota paljon enemmän kuin pakkaukseen ja tieto on helpommin saatavilla kuin verkkosivuilla. Tuotepassi tarjoaakin aivan uudenlaisen täsmäkanavan.

– Tarpeet tietojen todentamiselle ja välittämisestä kuluttajille lisääntyvät. Näkisin, että tuotepassi voi tarjota hyvän alustan myös tähän tarpeeseen. Tuotepassiin voisi koota esimerkiksi tiedot reseptiikasta, allergeeneistä, raaka-aineiden alkuperästä ja sertifikaateista tai vaikka elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä, Brander pohtii.

Orkla Suomen pilotissa testattiin digitaalista tuotepassia logistiikan päästöillä

Brander tietää mistä puhuu, sillä Orkla Suomi pilotoi digitaalista tuotepassia puolen vuoden ajan Sitran vetämässä CAST-hankkeessa.

Pilotissa digitaalinen tuotepassi toteutettiin Oolannin 500 gramman ranskanperunapussille, josta tuotiin esille kuljetusten hiilidioksidipäästöt. Päästöjen laskemiseksi koottiin tiedot ranskalaisten reitistä, lavapaikoista ja polttoaineen kulutuksesta niiden matkalla Haraldsbyn tehtaalta Ahvenanmaalta keskusvarastolle Tuusulaan.

Tuotepassin lisääminen elintarvikkeisiin ei ole yhtä yksinkertaista kuin käyttötavaroihin, sillä elintarvikkeissa erilaisia tuotenimikkeitä on paljon ja volyymit ovat suuret.

– Elintarvikkeissa tuotteen yksilöinti esimerkiksi yhden suklaapatukan tasolla ei ole yksinkertaista toteuttaa, eikä yksilöinti näin tarkalla tasolla ole tarpeellista. Pilotissa pohdittiinkin tunnistetietojen lisäämistä eräkohtaisesti tai myyntieräkohtaisesti, Brander kertoo.

Vaikka digitaalinen tuotepassi saattaa vielä tällä hetkellä kuulostaa kaukaiselta, kannustaa Brander elintarvikealan yrityksiä ottamaan selvää, mitä tuotepassi tarkoittaa, ja millaisia  vaatimuksia siihen liittyy. Orkla Suomi lähti mukaan pilottiin, koska halusi testata uutta tapaa viestiä logistiikan päästöjä.

– Lähdimme hankkeeseen mukaan logistiikan projektina, mutta siitä muotoutui nopeasti vastuullisuusprojekti. Tulevaisuuden varalta on hyvä tietää, mistä tuotepassissa on kyse, millaisia vaatimuksia se asettaa tuotetiedoille ja toisaalta millaisia asioita se voi mahdollistaa, hän sanoo.

Jos kokeilumahdollisuus tulisi, Brander kannustaisi yrityksiä lähtemään mukaan pienellä tuotevalikoimalla, sillä tuotepassin toteuttaminen on melko työlästä.

– Jotta passi palvelisi sekä ruokien ja juomien käyttäjiä että niiden valmistajia, tiedot on pystyttävä valjastamaan helposti ymmärrettävään muotoon. Siinä riittää oma työsarkansa. Tarvitaan teknologisia ratkaisuja ja ratkaisijoita sekä tietojen kokoamista, Laura Brander toteaa.

(teksti jatkuu kuvan jälkeen)

Digitaalinen tuotepassi lyhyesti:

  • Digitaalinen tuotepassi on osa EU:n ekosuunnitteluasetusta ja se on tarkoitus ottaa ensimmäisessä vaiheessa käyttöön EU-alueella myytäville akuille ja pattereille vuodesta 2027 alkaen. Ensivaiheessa vaatimukset eivät kuitenkaan koske elintarvikkeita, rehuja ja lääkkeitä.
  • Asetuksen mukaan digitaalisen tuotepassi tulee liittää pysyvään, yksilölliseen tuotetunnisteeseen, ja sen on oltava kuluttajien digitaalisesti saatavilla esimerkiksi tuotteessa olevan QR-koodin avulla.
  • Digitaalisen tuotepassin voi toteuttaa GS1-standardien avulla ja tulevaisuudessa käyttöön otettavalla GS1 2D -koodilla. 2D-koodi tulee toimimaan toimitusketjussa ja kassoilla, missä ulkopuolisten sovellustoimittajien QR-koodit eivät käy.


Lue myös:
2D-koodi tarjoaa ratkaisun sekä tiedon siirtymiseen ruokaketjussa että digitaaliseen tuotepassiin

Jaa artikkeli

Ajankohtaiset aiheet tarjottimella

Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset