2D-koodi tarjoaa ratkaisun sekä tiedon siirtymiseen ruokaketjussa että digitaaliseen tuotepassiin
Julkaistu:
Julkaistu:
Mistä tuotteen raaka-aineet ovat peräisin? Millainen on tuotteen hiilijalanjälki? Tai miten tuote kuuluu kierrättää? Esimerkiksi tällaisiin kysymyksiin digitaalisen tuotepassin on tarkoitus tarjota helposti vastauksia.
Digitaalinen tuotepassi (DDP) kokoaa tuotteen tiedot helposti kuluttajien saataville QR-koodin taakse. Tuotepassi on väylä laajaan, yksilöityyn tuotetietoon. Tuotepassissa voi olla esimerkiksi tietoa raaka-aineiden alkuperästä, vastuullisuussertifikaateista, hiilidioksidipäästöistä ja ohjeet kierrätystä varten.
Siinä missä henkilöpassi todentaa ihmisen henkilöllisyyden, digipassi todentaa yksittäisen tuotteen tiedot. Paitsi, että identtisille tuotteille passi on tietenkin sama.
Digitaalinen tuotepassi on osa EU:n ekosuunnitteluasetusta. Tuotepassi tulee liittää pysyvään, yksilölliseen tuotetunnisteeseen, ja sen on oltava kuluttajien saatavilla esimerkiksi QR-koodina. DDP on tarkoitus ottaa käyttöön EU-alueella myytäville tuotteille vuodesta 2027 alkaen. Ensivaiheessa vaatimukset eivät kuitenkaan koske elintarvikkeita, rehuja ja lääkkeitä.
Elintarvikealan yritysten kannattaa kuitenkin olla hereillä, sillä digipassia vaaditaan useissa tuotekategorioissa. Esimerkiksi vaatimukset muovipakkausten tuotepassista voivat ulottua myös elintarvikkeiden valmistajiin.
Suomessa elintarviketurvallisuutta koskeva lainsäädäntö on asettanut jo pitkään vaatimuksia ruokien ja juomien jäljitettävyydelle. Tällainen jäljitettävyys on yleensä ”yksi taakse, yksi eteen” -tyyppistä eli tieto siirtyy lähinnä kahden toimijan välillä. Jatkossa tämän tason jäljitettävyys ei kuitenkaan enää riitä, vaan tiedon on siirryttävä läpi koko ketjun.
Tämä ei ole pelkästään elintarvikealan haaste, vaan vaatimus jäljitettävyyden laajentamisesta ketjun tasolle koskee laajasti myös muita teollisuudenaloja.
Jotta tietoa voidaan jakaa ja hyödyntää erilaisten järjestelmien ja toimijoiden välillä, tarvitaan yhteistä kieltä eli standardeja. GS1-standardit mahdollistavat yhdenmukaisen tiedonvaihdon toimijoiden välillä ja tiedon liikkumisen molempiin suuntiin ruokaketjussa.
Esimerkiksi GS1 2D-koodilla tuotteiden takaisinveto voidaan kohdentaa vain vialliseen tuote-erään, sillä tuotetunnisteen lisäksi koodi voi sisältää päiväyksen ja eränumeron, joiden avulla tuote ja sen erä pystytään tunnistamaan digitaalisesti varastoissa ja myymälöissä.
GS1 2D-koodilla voidaan toteuttaa myös digitaalinen tuotepassi. Sama standardinmukainen QR-koodi toimii siis saumattomasti läpi tilaus-toimitusketjun kauppojen kassoille saakka ja samalla linkkinä digitaaliseen tuotepassiin tarjoten kuluttajille helpon, turvallisen ja nopean väylän tuotteen tietoihin.
Toisin sanoen, yksi koodi palvelee kaikkia eri käyttäjiä tuotteen elinkaaren eri vaiheissa. GS1 2D-koodi toimii globaalisti ja on riippumaton eri sovellustoimittajien ratkaisuista. Tähän eivät sovellustoimittajien tarjoamat omat QR-koodiratkaisut taivu.
GS1 2D-koodin etu on myös sen luotettavuus. Kun jäljitettävyys ja tuotepassi toteutetaan kansainvälisen ja voittoa tavoittelemattoman toimijan sovelluksesta riippumattomilla standardeilla, on ratkaisu turvallisempi kaikille käyttäjille, niin ketjun toimijoille kuin kuluttajille.
D2-koodi toimii kassapäätteille
Lue myös: Orkla Suomi pilotoi digitaalista tuotepassia
Kuvituskuvat: GS1 Finland, iStock
Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset