Blogi

Elintarvikeviennin lisäarvo kertyy useasta lähteestä

Kirjoittanut: Ma­ri­ka Säy­ne­vir­ta

Julkaistu:

Julkisessa keskustelussa kuulee perättävän, että suomalaisten elintarvikkeiden viennissä olisi lisättävä nimenomaan lisäarvotuotteiden vientiä, jotta myös vientitulot kasvaisivat. Saatetaan todeta, että täältä viedään matalan jalostusarvon tuotteita tai kotimarkkinoilta ”yli jääneitä” tuotteita tai raaka-aineita.

Mutta mitä lisäarvotuotteilla tarkoitetaan? Eikö suomalainen ruoka-ala jo tuota sellaisia?

Jos tarkastellaan jalostusastetta, Suomessa valmistettujen elintarvikkeiden jalostusaste ei poikkea huonompaan suuntaan muiden maiden elintarvikkeiden jalostusasteesta. Kuluttajille on tarjolla laaja valikoima elintarvikkeita perusraaka-aineista puolivalmisteisiin, valmisruokiin ja monenlaisiin erikoistuotteisiin.

Lisäarvoa tuovat jäljitettävyys, hygienia, helppokäyttöisyys…

Elintarviketeollisuuden eri sektoreilla lisäarvo pitää sisällään hyvin monenlaisia asioita. Se tarkoittaa tuotantotapaa tai toimintamallia, tuotteen turvallisuutta, helppokäyttöisyyttä, makua, tuotteen muotoa, pakkauksen ominaisuuksia tai kokonaan uutta tuote- tai tuotantoinnovaatiota.

Tuotantotavoissa suomalaisia vahvuuksia – ja siten lisäarvoa – ovat erittäin vähäinen antibioottien käyttö ja salmonellattomuus, joista etenkin antibiootittomuus on lihatuotteissa haluttu lisäarvo.

Ruuan tuotantoketju on Suomessa lyhyt, helposti jäljitettävä ja läpinäkyvä. Suomalaiset yritykset panostavat alkuperämerkintöihin sekä vapaaehtoisesti että sääntelyn velvoittamina.

Suurkeittiösektorille tarkoitetuissa tuotteissa lisäarvoa ovat alkuperän ja jäljitettävyyden lisäksi esimerkiksi erittäin korkea hygieeninen laatu ja helppokäyttöisyys. Ostajat saattavat arvostaa vaikkapa sitä, että puolivalmisteista pystyy valmistamaan vähäsuolaisia, ravinteikkaita ja helposti syötäviä elintarvikkeita erityisryhmien tarpeisiin.

Suomalaiset pioneereja erityistuotteissa

Suomalaiset elintarvikeyritykset ovat pioneereja funktionaalisten elintarvikkeiden kehittäjinä. Yrityksillä on vahvaa teknologiaosaamista ja uusia tuotteita tuodaan markkinoille suuri määrä joka vuosi.

Meidät tunnetaan maailmalla muun muassa gluteenittomien ja laktoosittomien tuotteiden eturivin valmistajina. Onpa kuulemma käynyt niinkin, että kansainvälisillä messuilla esillä olleet suomalaiset tuotteet olivat niin innovatiivisia ja vetovoimaisia, että ne hävisivät vorojen käsiin. Ollaan siis ylpeitä Suomessa tuotetun ruuan lisäarvosta!

Kirjoittaja työskentelee toimialapäällikkönä Elintarviketeollisuusliitossa. Hänen vastuulleen kuuluvat vienti ja kauppapoliittiset asiat.

Lue myös:

Jaa artikkeli

Kirjoittaja

Ma­ri­ka Säy­ne­vir­ta

Johtava asiantuntija, EU-asiat

Ajankohtaiset aiheet tarjottimella

Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset