Artikkeli

Reijo Karhinen kannustaa elintarvikealaa rohkeampaan keskusteluun

Julkaistu:

Keinoja suomalaisen maatalouden kannattavuuden parantamiseksi hakenut selvityshenkilö Reijo Karhinen esitteli Uusi alku -raporttinsa Elintarviketeollisuusliiton kevätkokouksen yhteydessä.

Hän peilasi selvitystyön tuloksia elintarviketeollisuuteen ja muistutti, miten tärkeää kuluttajien tarpeiden huomioiminen on sekä maataloudelle että teollisuudelle.

– Ruokaketjussa suomalainen kuluttaja on voittaja. Tarjolla on puhdasta, turvallista ja hyvää ruokaa kohtuulliseen hintaan, Karhinen kehui kotimaista ruuantuotantoa.

Ruuan puhtaus ja laatu ovat valtteja myös ruokaviennissä, jonka nostettiin Uusi alku -raportissa ruokaketjun yhdeksi strategiseksi pääkohdaksi. Suomalaiset ruokayritykset vievät tuotteitaan ulkomaille jo merkittäviä määriä, mutta potentiaalia olisi vielä enempään kuin tiikerinloikkaan.

– Saisimmepa vielä avattua kuluttajien ostokäyttäytymisen datan, jota vähittäiskauppa nyt hallitsee. Siitä hyötyisivät kaikki: kuluttajat, alkutuottajat, valmistajat ja kauppa itse.

Karhisen mukaan koko ruokaketju kaipaa lisää markkinalähtöisyyttä ja hallintovetoisesta mallista olisi päästävä elinkeinolähtöiseen toimintaan. Maatalouden harjoittaminen pitäisi nähdä bisneksenä, jossa muun muassa hyödynnetään uutta teknologiaa ja otetaan kulut tiukasti hallintaan.

Karhinen kannusti lisäksi elintarvikealaa ottamaan näkyvämmän roolin ajankohtaisessa keskustelussa.

– Toivoisin kuulevani enemmän teollisuusalan yritysten ääntä! Luokaa rohkeasti foorumi, jossa alkutuotannon, jalostavan teollisuuden ja kaupan edustajat voisivat yhdessä kehittää tulevaisuuden ratkaisuja.

Lue lisää: Karhisen raportti: Uusi alku – myös maatalous on tulevaisuuden elinkeino

Jaa artikkeli

Ajankohtaiset aiheet tarjottimella

Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset