Aloitin työt toukokuun puolivälissä Elintarviketeollisuusliitossa vastuullisuuden ja kestävän kehityksen asiantuntijana. Jo toisena työpäivänäni pääsin mukaan pohjoismaisten elintarviketeollisuusliittojen yhteiseen tapaamiseen Kööpenhaminaan. Suomalaisten lisäksi koolla olivat ruotsalaiset, norjalaiset sekä tanskalaiset.
Jos tapaamisen perusteella pitäisi sanoa jotakin, niin vastuullisuus pysyy ruoka-alan agendalla. Vaikka turvallisuus, puolustus ja Euroopan kilpailukyky hallitsevat keskusteluja sekä Pohjoismaissa että EU:ssa, siitä huolimatta vastuullisuus ei ole pudonnut kelkasta.
Aihe korostui maiden omissa puheenvuoroissa. Keskustelua herättivät muun muassa vastuullinen markkinointi, Tanskan tuleva hiilivero, metsäkatoasetus, kestävyysraportointi sekä pakkaukset.
Yhdessä olemme vahvempia
Pohjoismaisen yhteistyön ylläpitäminen kaikissa teemoissa on äärimmäisen arvokasta. Onhan meillä paljon yhteistä, josta samankaltaiset luonnonolosuhteet ovat vain yksi esimerkki. Meitä yhdistää selkeästi myös tavoite tarjota kuluttajille kestävästi tuotettuja elintarvikkeita samalla varmistaen, että ruoantuotanto on kriisinkestävää.
Kahden päivän aikana käytiin lukuisia hyviä keskusteluja siitä, miten voimme vahvistaa vaikuttavuutta pohjoismaisella yhteistyöllä. Esimerkiksi pakkauksia ja pakkausjätettä koskevassa asetuksessa (PPWR) yhteistyötä voitaisiin tehdä erityisesti siinä, miten toimeenpano ja tulkinnat olisivat yhtenäisiä eri maissa.
Keskustelua herätti myös huoltovarmuuden kehittäminen, joka puhututtaa nyt laajasti muiden maiden liitoissa.
Saimme katsauksen Tanskan tulevaan EU-puheenjohtajakauteen, jonka agendalla painottuvat kilpailukyky, vihreä siirtymä, turvallisuus ja yhteiskuntien sopeutumiskyky (resilienssi). Kaikki teemoja, jotka ovat vahvasti esillä myös Suomessa.
Yhteisistä aiheista huolimatta erojakin toki löytyy ja työn painopisteet vaihtelevat eri maissa.
Norjassa epävarmuutta aiheuttaa markkinointikielto
Norjassa on herättänyt keskustelua ehdotus epäterveelliseksi katsottujen ruokien ja juomien markkinoinnin kielto alle 18-vuotiaille.
Norjalainen elintarvikeala (NHO Mat og Drikke) on huolissaan ehdotuksesta, joka koskisi ainoastaan kansallisia toimijoita ja uhkaisi vääristää kilpailua. Epäselvää myös on, miten kiellon piiriin kuuluvat tuotteet määriteltäisiin.
Tanskassa pk-yrityksille digitaaliset avaimet kestävyysraportointiin
Tanskassa alan etujärjestö (DI Fødevarer) on kehittänyt digitaalisen ESG-paketin, joka tukee yrityksiä kestävyysraportoinnissa. ESG (Environmental, Social and Governance) viittaa yritysten ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen sekä hyvään hallintotapaan.
Järjestön ESG-paketti tarjoaa ohjeita ja työvälineitä erityisesti pk-yrityksille vastuullisuustyön kehittämiseen. Tavoitteena on siirtyä pelkästä sääntelyn noudattamisesta strategiseen vastuullisuustyöhön ja jakaa parhaita käytäntöjä.
Ruotsissa TikTok valjastettiin ruoka-alan vetovoiman lisäämiseksi
Ruotsin liitto Livsmedelsföretagen (LI) kampanjoi TikTokissa herättääkseen nuorten kiinnostusta ruoka-alalla työskentelyyn. Rohkeassa kampanjassa mukana olleiden elintarvikeyritysten toimitusjohtajien rinnalle haettiin ”CO-CEO:ta”.
Kampanja tavoitti peräti 5 miljoonaa ihmistä, ja mainoksen nähneet olivat selkeästi kiinnostuneempia työskentelemään ruoka-alalla kuin ne, jotka eivät olleet sitä nähneet. Tulokset olivat siis hyvin kannustavia. Katso sinäkin LI:n rekrytointivideo!

Kirjoittaja
Laura Aalto
Vastuullisuuden ja kestävän kehityksen asiantuntija
Lue seuraavaksi nämä
Siirry uutishuoneeseenAjankohtaiset aiheet tarjottimella
Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset