Biojätteen lajittelu ja hävikin vähentäminen ovat osa elintarviketeollisuudessa tehtävää materiaalitehokkuustyötä. Aihe saa lisäpontta tänään alkavasta kampanjasta.
Suomalaisessa elintarvikeketjussa syntyy vuosittain noin 400–500 miljoonaa kiloa hävikkiä. Viidennes tästä muodostuu elintarviketeollisuudessa, mutta suurin osa syömäkelpoisesta ruuasta haaskataan kotitalouksissa.
Myös maatuvan ja kompostoituvan elintarvike- ja kotitalousjätteen lajittelussa on petrattavaa. Peräti kaksi kolmasosaa biojätteestä laitetaan virheellisesti sekajätteen joukkoon. Oikein lajiteltuna biojäte voitaisiin käyttää hyödyksi muun muassa lannoitteena, multana tai biokaasuna.
Elintarviketeollisuusliitto (ETL) on mukana tänään käynnistyvässä Rakasta joka murua -kampanjassa, joka kannustaa suomalaisia vähentämään ruokahävikkiä ja lajittelemaan biojätettä. Kampanjan suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.
Elintarviketeollisuudelle ruokahävikin vähentäminen ja biojätteen lajittelu ovat osa arkea. Ne ovat myös osa materiaalitehokkuustyötä, johon elintarvikeala on Suomessa luonut oman sitoumuksensa. Sitoumukseen liittyneet yritykset vähensivät viime vuonna yhteensä 3 000 tonnia ruokahävikkiä.
− Rakasta joka murua -kampanja nivoutuu hyvin elintarviketeollisuuden jo tekemään työhön. Teollisuudessa ruokahävikkiä syntyy valmistuksen lisäksi esimerkiksi henkilöstöruokaloissa. Jokaisen meistä olisikin hyvä muistaa mahdollisuutensa vaikuttaa hävikkiin ja biojätteen lajitteluun, toimitusjohtaja Pia Pohja Elintarviketeollisuusliitosta sanoo.
Rakasta joka murua -kampanjan toteuttavat ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö sekä Suomen Kiertovoima ry ja Suomen Kuntaliitto. Kampanjassa ovat mukana Elintarviketeollisuusliitto ry:n lisäksi Suomen ympäristökeskus, Kuluttajaliitto, Suomen biokierto ja biokaasu ry, Päivittäistavarakauppa ry sekä Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
Lue seuraavaksi nämä
Siirry uutishuoneeseenAjankohtaiset aiheet tarjottimella
Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset