Suomessa tutkitaan säännöllisesti, mitä brändejä kansalaiset arvostavat eniten. Vuodesta toiseen satojen brändien vertailussa kymmenen parhaan joukkoon sijoittuu kotimaisten elintarvikeyritysten brändejä.
Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonta -lehden tuoreessa Brändien arvostus 2018 -tutkimuksessa suomalaiset nostivat Fazerin, Fazerin Sinisen ja Valion kymmenen luotetuimman brändin joukkoon. Tutkimuksen mukaan Suomen arvostetuimmat brändit olivat Abloy, Fiskars ja Fazer.
Tuoreus ja ikiaikaisuus samassa paketissa
Elintarviketeollisuusliiton johtaja Heli Tammivuori löytää heti perusteluja, miksi elintarvikebrändit loistavat rankingeissa.
– Ensinnäkin brändien rakentaminen vaatii pitkäjänteistä, kärsivällistä ja suunnitelmallista työtä.
– Suomessa toimii useita elintarvikeyrityksiä, jotka on perustettu jopa yli sata vuotta sitten, kuten Sinebrychoff, Hartwall, Vaasan, Pernod Ricard Finland, Paulig, Fazer, Valio, HKScan ja Suomen Sokeri. Niiden brändit ovat tunnettuja, jotkut suorastaan muodostuneet osaksi kansallista identiteettiämme ja onnistuneet valtaamaan paikan suomalaisten sydämistä, Heli Tammivuori selvittää.
Brändi on lupaus laadusta ja kertoo, että ostaja saa rahoilleen hyvää vastinetta. Vahvaan brändiin liittyvät vahva luottamus ja kyky uudistua: vaikka brändiä modernisoidaan ja sen alle kehitetään uusia tuotteita ja alabrändejä, arvostus ei horju.
– Brändissä kohtaavat uutuus ja ikiaikaisuus, Heli Tammivuori kiteyttää.
Brändit ja tavaramerkit ovat tärkeä osa yritysten aineetonta pääomaa, jota täytyy suojata ja josta täytyy pitää hyvää huolta. Nykymaailmassa niitä kopioidaan ja väärennetään surutta. Sen vuoksi on tärkeää, että yrityksen IPR-oikeudet ovat kunnossa, ettei brändin rakentamiseen käytetty pitkäjänteinen työ valu hukkaan.
Irtiotot voivat lisätä kiinnostusta
Fazer-konsernin brändijohtaja Reija Laaksonen ja Fazer Makeisten suklaabrändeistä vastaava markkinointijohtaja Risto Kalsta sanovat Markkinointi & Mainonta -lehden haastattelussa, että hyvin menestyvien brändien on suorastaan pakko uudistua. Laakereille ei saa jäädä lepäämään.
– Pakotamme itsemme kokeilemaan uutta. Joskus epäonnistumme, mutta se ei kaada vahvaa brändiä. Toki hyödynnämme kuluttajatutkimuksia ja -selvityksiä, mutta moni kokeilu on myös onnistunut jopa vähän odottamatta. Irtiotot tekevät brändistä kiinnostavan ja hakevat sille uusia rajoja.
Valion brändijohtaja Hanna Hiekkamiehen mukaan hyviä brändejä ei synny kovin usein eikä ole tarkoituksenmukaista, että yritys haalii niitä salkkuunsa pullolleen.
– Jokaisella brändillä pitää olla selkeä rooli, Hanna Hiekkamies toteaa Markkinointi & Mainonta -lehdessä.
- Elintarviketeollisuusliiton perustamisesta tulee kuluneeksi tänä vuonna 75 vuotta. Olemme julkaisseet kuukausittain jäsenyritystemme kuvaamia videoita, joilla yritykset tuovat esiin alan moninaisuutta, pitkiä perinteitä ja tulevaisuudennäkymiä. Videot on julkaistu hankkeessa mukana olevien yritysten ikäjärjestyksessä vanhimmasta nuorimpaan. Sarjan avasi vuonna 1836 perustettu Hartwall. Tutustu juhlavuosivideoihin ETL:n Youtube-kanavalla!
Lue seuraavaksi nämä
Siirry uutishuoneeseenAjankohtaiset aiheet tarjottimella
Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset