Artikkeli

Paahtimo vai sittenkin leipomo? Ysiluokkalaiset tutustuivat Pauligiin

Julkaistu:

Tammikuun lopulla moniin elintarvikeyrityksiin saatiin tärkeitä vieraita, kun alaa ja sen tarjoamia uramahdollisuuksia esiteltiin koululaisille Maistuva päivä -teemaviikolla. Yläkoululaisia ja lukiolaisia vieraili 24 toimipisteessä eri puolilla Suomea.

Mukana tempauksessa oli Pauligin paahtimo Vuosaaressa, minne saapui bussilla iloinen ryhmä yhdeksäsluokkalaisia Kasavuoren koulusta Kauniaisista.

Pauligin viestintäasiantuntija Heidi Liljeblad aloitti päivän tietoiskulla yrityksestä. Kansainvälinen perheyritys työllistää noin 2 000 ihmistä ja sillä on toimintaa 13 maassa.

– Moni tuntee Pauligin kahveista, mutta oikeastaan olemme ruokatalo. Suurin tuotekategoriamme ovat nimittäin tortillat, joita valmistetaan vuodessa 98 000 tonnia. Pauligia voi siis kutsua myös leipomoksi, Liljeblad kertoi.

Pauligin snacks- ja tex mex -tuotteita valmistetaan muun muassa Ruotsissa ja Belgiassa. Suomessa keskitytään kahviin, jota paahdetaan Vuosaaressa yli 100 miljoonaa kahvipakettia vuodessa.

Talon tuotevalikoimiin kuuluu myös mausteita. Lisäksi Pauligin omistuksessa toimii Nyhtökaura™-tuotteita valmistava Gold&Green Foods.

Maistaja ja monet muut ammattiosaajat

Vuosaaren paahtimosta löytyy monenlaisia työnkuvia. Ainutlaatuisin lienee maistaja.

– Maistajan täytyy todella osata työnsä, sillä vaikkapa suomalaisten Juhla Mokka -lempikahvin maun on oltava juuri oikeanlainen. Samassa tuotteessa käytetyt sekoitukset vaihtelevat, sillä kahvierissä voi olla esimerkiksi sadosta johtuvia makuun vaikuttavia eroja.

– Maistajan on huolehdittava, että suosikkituotteen maku ei muutu, Liljeblad kuvaili.

Pauligin päämaistaja Marja Touri maistaa päivittäin 200–300 kahvikupillista. Hänen tehtäviinsä kuuluu lisäksi reseptien ylläpitoa ja uusien tuotteiden kehittelyä. Maistelua kutsutaan cuppingiksi ja sitä tehtäessä kahvia ei koskaan niellä, vaan se syljetään pois.

Pauligilla työskentelee myös muun muassa baristoja, tuotekehittäjiä ja prosessityöntekijöitä. Vuodesta 1950 lähtien valittu Pauligin Paula eli brändilähettiläs edustaa Pauligia edelleen.

– Meille tulee paljon työntekijöitä tuotantoon ja esimerkiksi myyntitehtäviin elintarvikealan koulutuksella, mutta ihmisiltä löytyy monenlaisia pohjakoulutuksia. Itselläni on esimerkiksi viestintätausta, Liljeblad valotti.

Viestintäasiantuntijan työpäivät kuluvat muun muassa mediatyön, someviestinnän ja turvallisuusviestinnän parissa.

Raakakahvista herkulliseksi kahvinautinnoksi

Tietoiskun jälkeen siirryttiin kuluttajapalvelun koordinaattori Marjo Jääskeläisen johdolla tuotantokäytävälle ja pakkaamoon. Kuultiin, miten tärkeä osa kahvin valmistusta paahtaminen on.

– Raakakahvi ei tuoksu oikein miltään. Kahvi saa ruskean värinsä ja arominsa paahtamisesta. Käytämme paahtamisessa biokaasua ja eri jauhatuksille on omat koneensa, Jääskeläinen kertoi.

Pakkaamon puolella opittiin, minkälaisia vaatimuksia pakkausten on täytettävä, jotta kahvi säilyy maistuvana kuppeihin saakka. Myös pakkausten kierrätettävyyden eteen on tehty työtä, ja nyt tavoitteena on siirtyä kokonaan uusiutuviin materiaaleihin vuoteen 2025 mennessä.

Kiireisiä sesonkeja paahtimossa ovat joulu, pääsiäinen ja valmistujaisjuhla-aika. Kahvi maistuu ihmisille myös kesällä. Pauligille palkataan vuosittain kymmeniä kesätyöntekijöitä.

– Hakekaa meille kesätöihin, kun olette täyttäneet 18 vuotta, Jääskeläinen kannusti.

Vierailu päätettiin kierrokseen Paulig-museossa sekä hauskaan tietovisaan, jonka perusteella asioita oli jäänyt hyvin muistiin. Kotimatkalle oli hyvä lähteä herkullisen lounaan jälkeen.


Kasavuoren ysiluokkalaiset ihastelivat Paulig-museossa entisajan kauppaa, jossa jauhettiin myös kahvia.

Jaa artikkeli

Ajankohtaiset aiheet tarjottimella

Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset