Tuotemuotoilulla parempi ravintoarvo

Cloettan pastillituotteista kolme neljäsosaa on sokerittomia. Kaikista merkeistä – Mynthonista, Sisusta ja Läkerolista – löytyy sokeriton vaihtoehto. Pastillien makuvalikoimaa on myös laajennettu karkkimaisempiin makuihin, sillä yhä useammat haluavat karkkipussin sijaan pienen, laadukkaan ja sokerittoman vaihtoehdon. Esimerkiksi Läkerol-pastilleissa aspartaami on korvattu stevialla. Cloettan Nutisal-pähkinät on valmistettu kuivapaahtamalla ilman lisättyä öljyä. Näin saadaan rapeita pähkinöitä, joiden herkullinen ominaismaku pääsee oikeuksiinsa. Kuivapaahto säilyttää pähkinän omat, terveelliset rasvat.

Raision tavoitteena on, että 80 prosenttia yhtiön tuotteista on omissa tuoteryhmissään terveellisempiä vaihtoehtoja. Tuotekehityksen tukena käytetään yhtiön omia tuoteryhmäkohtaisia terveellisyyskriteerejä, joissa huomioidaan kussakin tuoteryhmässä terveyden kannalta olennaiset asiat. Kriteeristö pohjautuu asiantuntijaryhmien laatimiin suosituksiin, kuten Sydänmerkki- ja Nyckelhålet-kriteereihin. Raisio kiinnittää erityistä huomiota tuotteiden hyvään makuun, täysjyväviljan ja kuidun määrään, rasvan laatuun sekä sokerin ja suolan määrään. Lisää Raision vastuullisuustoiminnasta voit lukea Raision verkkosivuilta.

Apetit on sitoutunut seitsemään ravitsemussitoumukseen osana strategiaansa. Yrityksen tavoitteena on parantaa suomalaisten ruokavalion ravitsemuksellista laatua ja edistää ravitsemusvastuullisia toimintatapoja.

Sitoumusten mukaisesti Apetit aikoo tuotekehityksellään vähentää suolan ja sokerin saantia, edistää pehmeiden rasvojen käyttöä ja lisätä kasvisten käyttöä tuomalla saataville uusia pääruoka- ja välipalatuotteita sekä reseptejä kehittämällä.

Vuonna 2016 Arla alensi kaikkien perusjogurttiensa sokeripitoisuutta niin, että lisätyn sokerin määrä aleni 30 prosenttia. Myös Arla Luonto+ -tuotesarjan kaikki tuotteet sisältävät tavallista vähemmän sokeria. Arla Protein -tuotesarja tuotiin markkinoille vuoden 2014 alussa. Siihen kuuluvat tuotteet sisältävät runsaasti terveellistä maitoproteiinia ja vähemmän lisättyä sokeria. Lisäksi Arlalla on monipuolinen valikoima vähärasvaisia tai rasvattomia tuotteita kaikissa tuoteryhmissä.

valio haluaa tukea kuluttajien mahdollisuuksia tehdä sokerin osalta parempia valintoja omassa ruokavaliossaan mausta tinkimättä. Valio aloitti vuonna 2015 vähentämään sokeria tutuista välipalatuotteista, ja tämän tuloksena perinteisten jogurttien sokeritasot ovat tippuneet noin 20 %. Työtä jatketaan edelleen ja laajennetaan uusiin tuoteryhmiin.

Uudenlaisia tuotetyyppejä, kuten täysin sokeroimattomia ja makeutusaineettomia tuotteita, on myös tuotu jo runsaasti markkinoille. 

Valion vähittäiskauppa- ja suurkeittiötuotteiden valikoimassa on runsaasti Sydänmerkki-tuotteita. Joulukuussa 2022 niitä oli yhteensä 130 kappaletta.

Monipuolisessa Balanssi-sarjassa terveellisempien aterioiden valitseminen on tehty kuluttajalle helpoksi. Kaikissa tuotteissa on Sydänmerkki, yhtenäinen ilme ja herkullinen maku. Balanssi on helppo tapa syödä oikein. Saarioisten valikoimista löytyy myös muita maukkaita valmisruokia, joissa terveellisyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. 

Fazer Leipomoiden valikoimissa on useita vähemmän suolaa sisältäviä vaihtoehtoja, joista useimmilla on myös Sydänmerkki. Fazer on vähentänyt suolan määrää leivissä jo vuosien ajan. Esimerkiksi vuonna 2016 Fazerin leivät leivottiin 35 000 kg vähemmällä suolalla kuin edellisvuonna. Fazer käyttää jodioitua suolaa. Lue lisää Fazerin sivustolta.

Sinebrychoffin valmistamista Coca-Colan juomista kaksi kolmasosaa on vähäkalorisia ja kalorittomia. Sokeriton Coca-Cola light lanseerattiin Suomeen yli 30 vuotta sitten. Sen jälkeen jokainen suosituimmista virvoitusjuomista on saanut rinnalleen sokerittoman version. Vuonna 2016 juomavalikoimaan kuului 19 vähäkalorista tai kaloritonta juomaa ja 8 perinteistä sokerimakeutettua juomaa. Uusilla innovaatioilla vastataan kuluttajien makuvaatimuksiin ja haluun saada juomista vähemmän sokeria. Koska tuotekehitysosaaminen kevyemmissä juomissa kasvaa koko ajan, myös jo markkinoilla olevien kevytjuomien makua voidaan kehittää vieläkin lähemmäs esikuvana olevien sokerijuomien makua. Tästä esimerkkinä mainittakoon Sinebrychoffin ja Suomen Coca-Colan syksyllä 2016 lanseeraama Coca-Cola Zero Sugar.

Takaisin ylös