Tuotemuotoilulla parempi ravintoarvo

Raision tavoitteena on, että 80 prosenttia yhtiön tuotteista on omissa tuoteryhmissään terveellisempiä vaihtoehtoja. Tuotekehityksen tukena käytetään yhtiön omia tuoteryhmäkohtaisia terveellisyyskriteerejä, joissa huomioidaan kussakin tuoteryhmässä terveyden kannalta olennaiset asiat. Kriteeristö pohjautuu asiantuntijaryhmien laatimiin suosituksiin, kuten Sydänmerkki- ja Nyckelhålet-kriteereihin. Raisio kiinnittää erityistä huomiota tuotteiden hyvään makuun, täysjyväviljan ja kuidun määrään, rasvan laatuun sekä sokerin ja suolan määrään. Lisää Raision vastuullisuustoiminnasta voit lukea Raision verkkosivuilta.

Unilever on asettanut tavoitteita suolan, sokerin, tyydyttyneen rasvan ja kaloreiden vähentämiseksi kaikissa tuotemerkeissään. Pyrkimyksenä esimerkiksi on, että vuoteen 2020 mennessä 75 prosenttia Unileverin ruokatuotteista vastaa suolatasoja, jotka mahdollistavat pysymisen 5 gramman päivittäisessä saantisuosituksessa. Vuonna 2010 Unilever asetti tavoitteen, että kaikki lastenjäätelöt sisältävät enintään 110 kilokaloria annosta kohden. Unilever Finland saavutti tämän tavoitteen vuonna 2014. Vuonna 2016 Unilever Finlandin vähittäis- ja suurkeittiötuotevalikoimassa oli yhteensä 57 Sydänmerkki-tuotetta. Yritys myös poisti kaikista tuotteistaan osittain kovetetusta kasviöljystä peräisin olevan transrasvan vuoteen 2012 mennessä.

Valio haluaa tukea kuluttajien mahdollisuuksia tehdä sokerin osalta parempia valintoja omassa ruokavaliossaan mausta tinkimättä. Valio aloitti vuonna 2015 vähentämään sokeria tutuista välipalatuotteista, ja tämän tuloksena perinteisten jogurttien sokeritasot ovat tippuneet noin 20 %. Uudenlaisia tuotetyyppejä, kuten täysin sokeroimattomia ja makeutusaineettomia tuotteita, on myös tuotu runsaasti markkinoille. Vuonna 2017 Riihimäelle valmistunut moderni välipalatehdas mahdollistaa Valion ainutlaatuisen tuotekehitysosaamisen hyödyntämisen.
Valion vähittäiskauppa- ja suurkeittiötuotteiden valikoimassa on runsaasti Sydänmerkki-tuotteita. Lokakuussa 2020 niitä oli yhteensä 133 kappaletta.

Sinebrychoffin valmistamista Coca-Colan juomista kaksi kolmasosaa on vähäkalorisia ja kalorittomia. Sokeriton Coca-Cola light lanseerattiin Suomeen yli 30 vuotta sitten. Sen jälkeen jokainen suosituimmista virvoitusjuomista on saanut rinnalleen sokerittoman version. Vuonna 2016 juomavalikoimaan kuului 19 vähäkalorista tai kaloritonta juomaa ja 8 perinteistä sokerimakeutettua juomaa. Uusilla innovaatioilla vastataan kuluttajien makuvaatimuksiin ja haluun saada juomista vähemmän sokeria. Koska tuotekehitysosaaminen kevyemmissä juomissa kasvaa koko ajan, myös jo markkinoilla olevien kevytjuomien makua voidaan kehittää vieläkin lähemmäs esikuvana olevien sokerijuomien makua. Tästä esimerkkinä mainittakoon Sinebrychoffin ja Suomen Coca-Colan syksyllä 2016 lanseeraama Coca-Cola Zero Sugar.

Fazer Leipomoiden valikoimissa on useita vähemmän suolaa sisältäviä vaihtoehtoja, joista useimmilla on myös Sydänmerkki. Fazer on vähentänyt suolan määrää leivissä jo vuosien ajan. Esimerkiksi vuonna 2016 Fazerin leivät leivottiin 35 000 kg vähemmällä suolalla kuin edellisvuonna. Fazer käyttää jodioitua suolaa. Lue lisää Fazerin sivustolta.

Monipuolisessa Balanssi-sarjassa terveellisempien aterioiden valitseminen on tehty kuluttajalle helpoksi. Kaikissa tuotteissa on Sydänmerkki, yhtenäinen ilme ja herkullinen maku. Balanssi on helppo tapa syödä oikein. Saarioisten valikoimista löytyy myös muita maukkaita valmisruokia, joissa terveellisyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. 

Nestlé on sitoutunut vähentämään suolaa, sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa tuotteistaan. Vuosina 2014–2016 Nestlé vähensi lisätyn sokerin määrää 8 prosenttia, suolan määrää 10,5 prosenttia ja kovaa rasvaa 6,5 prosenttia. Vuoteen 2020 mennessä yritys aikoo vähentää sokeria edelleen 5 prosentilla sekä suolaa ja kovaa rasvaa 10 prosentilla. Vuoden 2017 alusta 99,8 prosenttia yrityksen maailmanlaajuisesti myynnissä olevista tuotteista ei sisällä lainkaan osittain kovetetusta kasviöljystä peräisin olevia transrasvoja. Myös murotuotteiden täysjyväpitoisuutta on kasvatettu jatkuvasti. Useilla Suomesta saatavilla Nestlén tuotteilla on terveellisestä valinnasta kertova Sydänmerkki. Tällaisia tuotteita ovat muun muassa MAGGI Mix Perinteinen jauhelihakastike, MAGGI Mix Lasagne, Maggi Pastaria Bolognese ja Maggi Pastaria Tomaatti-mozzarella, Fitness Original ja Cheerios-kauramurot.

Apetit on sitoutunut seitsemään ravitsemussitoumukseen osana strategiaansa. Yrityksen tavoitteena on parantaa suomalaisten ruokavalion ravitsemuksellista laatua ja edistää ravitsemusvastuullisia toimintatapoja.

Sitoumusten mukaisesti Apetit aikoo tuotekehityksellään vähentää suolan ja sokerin saantia, edistää pehmeiden rasvojen käyttöä ja lisätä kasvisten käyttöä tuomalla saataville uusia pääruoka- ja välipalatuotteita sekä reseptejä kehittämällä.

Takaisin ylös