Tuotemuotoilulla parempi ravintoarvo

Raision tavoitteena on, että 80 prosenttia yhtiön tuotteista on omissa tuoteryhmissään terveellisempiä vaihtoehtoja. Tuotekehityksen tukena käytetään yhtiön omia tuoteryhmäkohtaisia terveellisyyskriteerejä, joissa huomioidaan kussakin tuoteryhmässä terveyden kannalta olennaiset asiat. Kriteeristö pohjautuu asiantuntijaryhmien laatimiin suosituksiin, kuten Sydänmerkki- ja Nyckelhålet-kriteereihin. Raisio kiinnittää erityistä huomiota tuotteiden hyvään makuun, täysjyväviljan ja kuidun määrään, rasvan laatuun sekä sokerin ja suolan määrään. Lisää Raision vastuullisuustoiminnasta voit lukea Raision verkkosivuilta.

Apetit on sitoutunut seitsemään ravitsemussitoumukseen osana strategiaansa. Yrityksen tavoitteena on parantaa suomalaisten ruokavalion ravitsemuksellista laatua ja edistää ravitsemusvastuullisia toimintatapoja.

Sitoumusten mukaisesti Apetit aikoo tuotekehityksellään vähentää suolan ja sokerin saantia, edistää pehmeiden rasvojen käyttöä ja lisätä kasvisten käyttöä tuomalla saataville uusia pääruoka- ja välipalatuotteita sekä reseptejä kehittämällä.

Vuonna 2016 Arla alensi kaikkien perusjogurttiensa sokeripitoisuutta niin, että lisätyn sokerin määrä aleni 30 prosenttia. Myös Arla Luonto+ -tuotesarjan kaikki tuotteet sisältävät tavallista vähemmän sokeria. Arla Protein -tuotesarja tuotiin markkinoille vuoden 2014 alussa. Siihen kuuluvat tuotteet sisältävät runsaasti terveellistä maitoproteiinia ja vähemmän lisättyä sokeria. Lisäksi Arlalla on monipuolinen valikoima vähärasvaisia tai rasvattomia tuotteita kaikissa tuoteryhmissä.

Cloettan pastillituotteista kolme neljäsosaa on sokerittomia. Kaikista merkeistä – Mynthonista, Sisusta ja Läkerolista – löytyy sokeriton vaihtoehto. Pastillien makuvalikoimaa on myös laajennettu karkkimaisempiin makuihin, sillä yhä useammat haluavat karkkipussin sijaan pienen, laadukkaan ja sokerittoman vaihtoehdon. Esimerkiksi Läkerol-pastilleissa aspartaami on korvattu stevialla. Cloettan Nutisal-pähkinät on valmistettu kuivapaahtamalla ilman lisättyä öljyä. Näin saadaan rapeita pähkinöitä, joiden herkullinen ominaismaku pääsee oikeuksiinsa. Kuivapaahto säilyttää pähkinän omat, terveelliset rasvat.

HKScan Finland on vähentänyt lihavalmisteiden suolapitoisuuksia määrätietoisesti vuosien ajan. Yrityksen jokaiseen tuoteryhmään kuuluu 
Sydänmerkki-tuotteita, jotka ovat suolan ja rasvan määrän kannalta parempia valintoja. HKScan Finland haluaa tehdä helpoksi myös kasvisten lisäämisen ruokavalioon. Kun kasviksia lisätään tuttuihin tuotteisiin, kuten lihavalmisteisiin ja lihaan, kasvisten käyttö kasvaa ilman suuria elämäntapamuutoksia.

Fazer Leipomoiden valikoimissa on useita vähemmän suolaa sisältäviä vaihtoehtoja, joista useimmilla on myös Sydänmerkki. Fazer on vähentänyt suolan määrää leivissä jo vuosien ajan. Esimerkiksi vuonna 2016 Fazerin leivät leivottiin 35 000 kg vähemmällä suolalla kuin edellisvuonna. Fazer käyttää jodioitua suolaa. Lue lisää Fazerin sivustolta.

Unilever on asettanut tavoitteita suolan, sokerin, tyydyttyneen rasvan ja kaloreiden vähentämiseksi kaikissa tuotemerkeissään. Pyrkimyksenä esimerkiksi on, että vuoteen 2020 mennessä 75 prosenttia Unileverin ruokatuotteista vastaa suolatasoja, jotka mahdollistavat pysymisen 5 gramman päivittäisessä saantisuosituksessa. Vuonna 2010 Unilever asetti tavoitteen, että kaikki lastenjäätelöt sisältävät enintään 110 kilokaloria annosta kohden. Unilever Finland saavutti tämän tavoitteen vuonna 2014. Vuonna 2016 Unilever Finlandin vähittäis- ja suurkeittiötuotevalikoimassa oli yhteensä 57 Sydänmerkki-tuotetta. Yritys myös poisti kaikista tuotteistaan osittain kovetetusta kasviöljystä peräisin olevan transrasvan vuoteen 2012 mennessä.

Monipuolisessa Balanssi-sarjassa terveellisempien aterioiden valitseminen on tehty kuluttajalle helpoksi. Kaikissa tuotteissa on Sydänmerkki, yhtenäinen ilme ja herkullinen maku. Balanssi on helppo tapa syödä oikein. Saarioisten valikoimista löytyy myös muita maukkaita valmisruokia, joissa terveellisyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. 

Takaisin ylös