Tuotemuotoilulla parempi ravintoarvo

Raision tavoitteena on, että 80 prosenttia yhtiön tuotteista on omissa tuoteryhmissään terveellisempiä vaihtoehtoja. Tuotekehityksen tukena käytetään yhtiön omia tuoteryhmäkohtaisia terveellisyyskriteerejä, joissa huomioidaan kussakin tuoteryhmässä terveyden kannalta olennaiset asiat. Kriteeristö pohjautuu asiantuntijaryhmien laatimiin suosituksiin, kuten Sydänmerkki- ja Nyckelhålet-kriteereihin. Raisio kiinnittää erityistä huomiota tuotteiden hyvään makuun, täysjyväviljan ja kuidun määrään, rasvan laatuun sekä sokerin ja suolan määrään. Lisää Raision vastuullisuustoiminnasta voit lukea Raision verkkosivuilta.

HKScan Finland on vähentänyt lihavalmisteiden suolapitoisuuksia määrätietoisesti vuosien ajan. Yrityksen jokaiseen tuoteryhmään kuuluu 
Sydänmerkki-tuotteita, jotka ovat suolan ja rasvan määrän kannalta parempia valintoja. HKScan Finland haluaa tehdä helpoksi myös kasvisten lisäämisen ruokavalioon. Kun kasviksia lisätään tuttuihin tuotteisiin, kuten lihavalmisteisiin ja lihaan, kasvisten käyttö kasvaa ilman suuria elämäntapamuutoksia.

Vuonna 2016 Arla alensi kaikkien perusjogurttiensa sokeripitoisuutta niin, että lisätyn sokerin määrä aleni 30 prosenttia. Myös Arla Luonto+ -tuotesarjan kaikki tuotteet sisältävät tavallista vähemmän sokeria. Arla Protein -tuotesarja tuotiin markkinoille vuoden 2014 alussa. Siihen kuuluvat tuotteet sisältävät runsaasti terveellistä maitoproteiinia ja vähemmän lisättyä sokeria. Lisäksi Arlalla on monipuolinen valikoima vähärasvaisia tai rasvattomia tuotteita kaikissa tuoteryhmissä.

Unilever on asettanut tavoitteita suolan, sokerin, tyydyttyneen rasvan ja kaloreiden vähentämiseksi kaikissa tuotemerkeissään. Pyrkimyksenä esimerkiksi on, että vuoteen 2020 mennessä 75 prosenttia Unileverin ruokatuotteista vastaa suolatasoja, jotka mahdollistavat pysymisen 5 gramman päivittäisessä saantisuosituksessa. Vuonna 2010 Unilever asetti tavoitteen, että kaikki lastenjäätelöt sisältävät enintään 110 kilokaloria annosta kohden. Unilever Finland saavutti tämän tavoitteen vuonna 2014. Vuonna 2016 Unilever Finlandin vähittäis- ja suurkeittiötuotevalikoimassa oli yhteensä 57 Sydänmerkki-tuotetta. Yritys myös poisti kaikista tuotteistaan osittain kovetetusta kasviöljystä peräisin olevan transrasvan vuoteen 2012 mennessä.

Nestlé on sitoutunut vähentämään suolaa, sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa tuotteistaan. Vuosina 2014–2016 Nestlé vähensi lisätyn sokerin määrää 8 prosenttia, suolan määrää 10,5 prosenttia ja kovaa rasvaa 6,5 prosenttia. Vuoteen 2020 mennessä yritys aikoo vähentää sokeria edelleen 5 prosentilla sekä suolaa ja kovaa rasvaa 10 prosentilla. Vuoden 2017 alusta 99,8 prosenttia yrityksen maailmanlaajuisesti myynnissä olevista tuotteista ei sisällä lainkaan osittain kovetetusta kasviöljystä peräisin olevia transrasvoja. Myös murotuotteiden täysjyväpitoisuutta on kasvatettu jatkuvasti. Useilla Suomesta saatavilla Nestlén tuotteilla on terveellisestä valinnasta kertova Sydänmerkki. Tällaisia tuotteita ovat muun muassa MAGGI Mix Perinteinen jauhelihakastike, MAGGI Mix Lasagne, Maggi Pastaria Bolognese ja Maggi Pastaria Tomaatti-mozzarella, Fitness Original ja Cheerios-kauramurot.

Apetit on sitoutunut seitsemään ravitsemussitoumukseen osana strategiaansa. Yrityksen tavoitteena on parantaa suomalaisten ruokavalion ravitsemuksellista laatua ja edistää ravitsemusvastuullisia toimintatapoja.

Sitoumusten mukaisesti Apetit aikoo tuotekehityksellään vähentää suolan ja sokerin saantia, edistää pehmeiden rasvojen käyttöä ja lisätä kasvisten käyttöä tuomalla saataville uusia pääruoka- ja välipalatuotteita sekä reseptejä kehittämällä.

Fazer Leipomoiden valikoimissa on useita vähemmän suolaa sisältäviä vaihtoehtoja, joista useimmilla on myös Sydänmerkki. Fazer on vähentänyt suolan määrää leivissä jo vuosien ajan. Esimerkiksi vuonna 2016 Fazerin leivät leivottiin 35 000 kg vähemmällä suolalla kuin edellisvuonna. Fazer käyttää jodioitua suolaa. Lue lisää Fazerin sivustolta.

Valio haluaa tukea kuluttajien mahdollisuuksia tehdä sokerin osalta parempia valintoja omassa ruokavaliossaan mausta tinkimättä. Valio aloitti vuonna 2015 vähentämään sokeria tutuista välipalatuotteista, ja tämän tuloksena perinteisten jogurttien sokeritasot ovat tippuneet noin 20 %. Uudenlaisia tuotetyyppejä, kuten täysin sokeroimattomia ja makeutusaineettomia tuotteita, on myös tuotu runsaasti markkinoille. Vuonna 2017 Riihimäelle valmistunut moderni välipalatehdas mahdollistaa Valion ainutlaatuisen tuotekehitysosaamisen hyödyntämisen.
Valion vähittäiskauppa- ja suurkeittiötuotteiden valikoimassa on runsaasti Sydänmerkki-tuotteita. Lokakuussa 2020 niitä oli yhteensä 133 kappaletta.

Takaisin ylös