Tuotemuotoilulla parempi ravintoarvo

Apetit on sitoutunut seitsemään ravitsemussitoumukseen osana strategiaansa. Yrityksen tavoitteena on parantaa suomalaisten ruokavalion ravitsemuksellista laatua ja edistää ravitsemusvastuullisia toimintatapoja.

Sitoumusten mukaisesti Apetit aikoo tuotekehityksellään vähentää suolan ja sokerin saantia, edistää pehmeiden rasvojen käyttöä ja lisätä kasvisten käyttöä tuomalla saataville uusia pääruoka- ja välipalatuotteita sekä reseptejä kehittämällä.

Unilever on asettanut tavoitteita suolan, sokerin, tyydyttyneen rasvan ja kaloreiden vähentämiseksi kaikissa tuotemerkeissään. Pyrkimyksenä esimerkiksi on, että vuoteen 2020 mennessä 75 prosenttia Unileverin ruokatuotteista vastaa suolatasoja, jotka mahdollistavat pysymisen 5 gramman päivittäisessä saantisuosituksessa. Vuonna 2010 Unilever asetti tavoitteen, että kaikki lastenjäätelöt sisältävät enintään 110 kilokaloria annosta kohden. Unilever Finland saavutti tämän tavoitteen vuonna 2014. Vuonna 2016 Unilever Finlandin vähittäis- ja suurkeittiötuotevalikoimassa oli yhteensä 57 Sydänmerkki-tuotetta. Yritys myös poisti kaikista tuotteistaan osittain kovetetusta kasviöljystä peräisin olevan transrasvan vuoteen 2012 mennessä.

Raision tavoitteena on, että 80 prosenttia yhtiön tuotteista on omissa tuoteryhmissään terveellisempiä vaihtoehtoja. Tuotekehityksen tukena käytetään yhtiön omia tuoteryhmäkohtaisia terveellisyyskriteerejä, joissa huomioidaan kussakin tuoteryhmässä terveyden kannalta olennaiset asiat. Kriteeristö pohjautuu asiantuntijaryhmien laatimiin suosituksiin, kuten Sydänmerkki- ja Nyckelhålet-kriteereihin. Raisio kiinnittää erityistä huomiota tuotteiden hyvään makuun, täysjyväviljan ja kuidun määrään, rasvan laatuun sekä sokerin ja suolan määrään. Lisää Raision vastuullisuustoiminnasta voit lukea Raision verkkosivuilta.

Sinebrychoffin valmistamista Coca-Colan juomista kaksi kolmasosaa on vähäkalorisia ja kalorittomia. Sokeriton Coca-Cola light lanseerattiin Suomeen yli 30 vuotta sitten. Sen jälkeen jokainen suosituimmista virvoitusjuomista on saanut rinnalleen sokerittoman version. Vuonna 2016 juomavalikoimaan kuului 19 vähäkalorista tai kaloritonta juomaa ja 8 perinteistä sokerimakeutettua juomaa. Uusilla innovaatioilla vastataan kuluttajien makuvaatimuksiin ja haluun saada juomista vähemmän sokeria. Koska tuotekehitysosaaminen kevyemmissä juomissa kasvaa koko ajan, myös jo markkinoilla olevien kevytjuomien makua voidaan kehittää vieläkin lähemmäs esikuvana olevien sokerijuomien makua. Tästä esimerkkinä mainittakoon Sinebrychoffin ja Suomen Coca-Colan syksyllä 2016 lanseeraama Coca-Cola Zero Sugar.

Valio aloitti vuonna 2015 sokerinvähennysohjelmansa. Valio haluaa tukea kuluttajien mahdollisuuksia tehdä sokerin osalta parempia valintoja omassa ruokavaliossaan mausta tinkimättä. Tavoitteena on tuplata maustamattomien, sokeroimattomien sekä 20 - 50 prosenttia vähemmän sokeria sisältävien tuotteiden määrä vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2017 Riihimäelle valmistunut moderni välipalatehdas mahdollistaa Valion ainutlaatuisen tuotekehitysosaamisen täysimääräisen hyödyntämisen tulevina vuosina.

Valion vähittäiskauppa- ja suurkeittiötuotteiden valikoimassa on runsaasti Sydänmerkki-tuotteita. Kesäkuussa 2019 niitä oli yhteensä 137 kappaletta.

HKScan Finland on vähentänyt lihavalmisteiden suolapitoisuuksia määrätietoisesti vuosien ajan. Yrityksen jokaiseen tuoteryhmään kuuluu 
Sydänmerkki-tuotteita, jotka ovat suolan ja rasvan määrän kannalta parempia valintoja. HKScan Finland haluaa tehdä helpoksi myös kasvisten lisäämisen ruokavalioon. Kun kasviksia lisätään tuttuihin tuotteisiin, kuten lihavalmisteisiin ja lihaan, kasvisten käyttö kasvaa ilman suuria elämäntapamuutoksia.

Monipuolisessa Balanssi-sarjassa terveellisempien aterioiden valitseminen on tehty kuluttajalle helpoksi. Kaikissa tuotteissa on Sydänmerkki, yhtenäinen ilme ja herkullinen maku. Balanssi on helppo tapa syödä oikein. Saarioisten valikoimista löytyy myös muita maukkaita valmisruokia, joissa terveellisyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. 

Vuonna 2016 Arla alensi kaikkien perusjogurttiensa sokeripitoisuutta niin, että lisätyn sokerin määrä aleni 30 prosenttia. Myös Arla Luonto+ -tuotesarjan kaikki tuotteet sisältävät tavallista vähemmän sokeria. Arla Protein -tuotesarja tuotiin markkinoille vuoden 2014 alussa. Siihen kuuluvat tuotteet sisältävät runsaasti terveellistä maitoproteiinia ja vähemmän lisättyä sokeria. Lisäksi Arlalla on monipuolinen valikoima vähärasvaisia tai rasvattomia tuotteita kaikissa tuoteryhmissä.

Takaisin ylös