Tuotemuotoilulla parempi ravintoarvo

Apetit on sitoutunut seitsemään ravitsemussitoumukseen osana strategiaansa. Yrityksen tavoitteena on parantaa suomalaisten ruokavalion ravitsemuksellista laatua ja edistää ravitsemusvastuullisia toimintatapoja.

Sitoumusten mukaisesti Apetit aikoo tuotekehityksellään vähentää suolan ja sokerin saantia, edistää pehmeiden rasvojen käyttöä ja lisätä kasvisten käyttöä tuomalla saataville uusia pääruoka- ja välipalatuotteita sekä reseptejä kehittämällä.

Cloettan pastillituotteista kolme neljäsosaa on sokerittomia. Kaikista merkeistä – Mynthonista, Sisusta ja Läkerolista – löytyy sokeriton vaihtoehto. Pastillien makuvalikoimaa on myös laajennettu karkkimaisempiin makuihin, sillä yhä useammat haluavat karkkipussin sijaan pienen, laadukkaan ja sokerittoman vaihtoehdon. Esimerkiksi Läkerol-pastilleissa aspartaami on korvattu stevialla. Cloettan Nutisal-pähkinät on valmistettu kuivapaahtamalla ilman lisättyä öljyä. Näin saadaan rapeita pähkinöitä, joiden herkullinen ominaismaku pääsee oikeuksiinsa. Kuivapaahto säilyttää pähkinän omat, terveelliset rasvat.

Sinebrychoffin valmistamista Coca-Colan juomista kaksi kolmasosaa on vähäkalorisia ja kalorittomia. Sokeriton Coca-Cola light lanseerattiin Suomeen yli 30 vuotta sitten. Sen jälkeen jokainen suosituimmista virvoitusjuomista on saanut rinnalleen sokerittoman version. Vuonna 2016 juomavalikoimaan kuului 19 vähäkalorista tai kaloritonta juomaa ja 8 perinteistä sokerimakeutettua juomaa. Uusilla innovaatioilla vastataan kuluttajien makuvaatimuksiin ja haluun saada juomista vähemmän sokeria. Koska tuotekehitysosaaminen kevyemmissä juomissa kasvaa koko ajan, myös jo markkinoilla olevien kevytjuomien makua voidaan kehittää vieläkin lähemmäs esikuvana olevien sokerijuomien makua. Tästä esimerkkinä mainittakoon Sinebrychoffin ja Suomen Coca-Colan syksyllä 2016 lanseeraama Coca-Cola Zero Sugar.

HKScan Finland on vähentänyt lihavalmisteiden suolapitoisuuksia määrätietoisesti vuosien ajan. Yrityksen jokaiseen tuoteryhmään kuuluu 
Sydänmerkki-tuotteita, jotka ovat suolan ja rasvan määrän kannalta parempia valintoja. HKScan Finland haluaa tehdä helpoksi myös kasvisten lisäämisen ruokavalioon. Kun kasviksia lisätään tuttuihin tuotteisiin, kuten lihavalmisteisiin ja lihaan, kasvisten käyttö kasvaa ilman suuria elämäntapamuutoksia.

Nestlé on sitoutunut vähentämään suolaa, sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa tuotteistaan. Vuosina 2014–2016 Nestlé vähensi lisätyn sokerin määrää 8 prosenttia, suolan määrää 10,5 prosenttia ja kovaa rasvaa 6,5 prosenttia. Vuoteen 2020 mennessä yritys aikoo vähentää sokeria edelleen 5 prosentilla sekä suolaa ja kovaa rasvaa 10 prosentilla. Vuoden 2017 alusta 99,8 prosenttia yrityksen maailmanlaajuisesti myynnissä olevista tuotteista ei sisällä lainkaan osittain kovetetusta kasviöljystä peräisin olevia transrasvoja. Myös murotuotteiden täysjyväpitoisuutta on kasvatettu jatkuvasti. Useilla Suomesta saatavilla Nestlén tuotteilla on terveellisestä valinnasta kertova Sydänmerkki. Tällaisia tuotteita ovat muun muassa MAGGI Mix Perinteinen jauhelihakastike, MAGGI Mix Lasagne, Maggi Pastaria Bolognese ja Maggi Pastaria Tomaatti-mozzarella, Fitness Original ja Cheerios-kauramurot.

Monipuolisessa Balanssi-sarjassa terveellisempien aterioiden valitseminen on tehty kuluttajalle helpoksi. Kaikissa tuotteissa on Sydänmerkki, yhtenäinen ilme ja herkullinen maku. Balanssi on helppo tapa syödä oikein. Saarioisten valikoimista löytyy myös muita maukkaita valmisruokia, joissa terveellisyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. 

Raision tavoitteena on, että 80 prosenttia yhtiön tuotteista on omissa tuoteryhmissään terveellisempiä vaihtoehtoja. Tuotekehityksen tukena käytetään yhtiön omia tuoteryhmäkohtaisia terveellisyyskriteerejä, joissa huomioidaan kussakin tuoteryhmässä terveyden kannalta olennaiset asiat. Kriteeristö pohjautuu asiantuntijaryhmien laatimiin suosituksiin, kuten Sydänmerkki- ja Nyckelhålet-kriteereihin. Raisio kiinnittää erityistä huomiota tuotteiden hyvään makuun, täysjyväviljan ja kuidun määrään, rasvan laatuun sekä sokerin ja suolan määrään. Lisää Raision vastuullisuustoiminnasta voit lukea Raision verkkosivuilta.

Unilever on asettanut tavoitteita suolan, sokerin, tyydyttyneen rasvan ja kaloreiden vähentämiseksi kaikissa tuotemerkeissään. Pyrkimyksenä esimerkiksi on, että vuoteen 2020 mennessä 75 prosenttia Unileverin ruokatuotteista vastaa suolatasoja, jotka mahdollistavat pysymisen 5 gramman päivittäisessä saantisuosituksessa. Vuonna 2010 Unilever asetti tavoitteen, että kaikki lastenjäätelöt sisältävät enintään 110 kilokaloria annosta kohden. Unilever Finland saavutti tämän tavoitteen vuonna 2014. Vuonna 2016 Unilever Finlandin vähittäis- ja suurkeittiötuotevalikoimassa oli yhteensä 57 Sydänmerkki-tuotetta. Yritys myös poisti kaikista tuotteistaan osittain kovetetusta kasviöljystä peräisin olevan transrasvan vuoteen 2012 mennessä.

Takaisin ylös