Tuotemuotoilulla parempi ravintoarvo

Sinebrychoffin valmistamista Coca-Colan juomista kaksi kolmasosaa on vähäkalorisia ja kalorittomia. Sokeriton Coca-Cola light lanseerattiin Suomeen yli 30 vuotta sitten. Sen jälkeen jokainen suosituimmista virvoitusjuomista on saanut rinnalleen sokerittoman version. Vuonna 2016 juomavalikoimaan kuului 19 vähäkalorista tai kaloritonta juomaa ja 8 perinteistä sokerimakeutettua juomaa. Uusilla innovaatioilla vastataan kuluttajien makuvaatimuksiin ja haluun saada juomista vähemmän sokeria. Koska tuotekehitysosaaminen kevyemmissä juomissa kasvaa koko ajan, myös jo markkinoilla olevien kevytjuomien makua voidaan kehittää vieläkin lähemmäs esikuvana olevien sokerijuomien makua. Tästä esimerkkinä mainittakoon Sinebrychoffin ja Suomen Coca-Colan syksyllä 2016 lanseeraama Coca-Cola Zero Sugar.

Cloettan pastillituotteista kolme neljäsosaa on sokerittomia. Kaikista merkeistä – Mynthonista, Sisusta ja Läkerolista – löytyy sokeriton vaihtoehto. Pastillien makuvalikoimaa on myös laajennettu karkkimaisempiin makuihin, sillä yhä useammat haluavat karkkipussin sijaan pienen, laadukkaan ja sokerittoman vaihtoehdon. Esimerkiksi Läkerol-pastilleissa aspartaami on korvattu stevialla. Cloettan Nutisal-pähkinät on valmistettu kuivapaahtamalla ilman lisättyä öljyä. Näin saadaan rapeita pähkinöitä, joiden herkullinen ominaismaku pääsee oikeuksiinsa. Kuivapaahto säilyttää pähkinän omat, terveelliset rasvat.

Nestlé on sitoutunut vähentämään suolaa, sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa tuotteistaan. Vuosina 2014–2016 Nestlé vähensi lisätyn sokerin määrää 8 prosenttia, suolan määrää 10,5 prosenttia ja kovaa rasvaa 6,5 prosenttia. Vuoteen 2020 mennessä yritys aikoo vähentää sokeria edelleen 5 prosentilla sekä suolaa ja kovaa rasvaa 10 prosentilla. Vuoden 2017 alusta 99,8 prosenttia yrityksen maailmanlaajuisesti myynnissä olevista tuotteista ei sisällä lainkaan osittain kovetetusta kasviöljystä peräisin olevia transrasvoja. Myös murotuotteiden täysjyväpitoisuutta on kasvatettu jatkuvasti. Useilla Suomesta saatavilla Nestlén tuotteilla on terveellisestä valinnasta kertova Sydänmerkki. Tällaisia tuotteita ovat muun muassa MAGGI Mix Perinteinen jauhelihakastike, MAGGI Mix Lasagne, Maggi Pastaria Bolognese ja Maggi Pastaria Tomaatti-mozzarella, Fitness Original ja Cheerios-kauramurot.

Apetit on sitoutunut seitsemään ravitsemussitoumukseen osana strategiaansa. Yrityksen tavoitteena on parantaa suomalaisten ruokavalion ravitsemuksellista laatua ja edistää ravitsemusvastuullisia toimintatapoja.

Sitoumusten mukaisesti Apetit aikoo tuotekehityksellään vähentää suolan ja sokerin saantia, edistää pehmeiden rasvojen käyttöä ja lisätä kasvisten käyttöä tuomalla saataville uusia pääruoka- ja välipalatuotteita sekä reseptejä kehittämällä.

Vuonna 2016 Arla alensi kaikkien perusjogurttiensa sokeripitoisuutta niin, että lisätyn sokerin määrä aleni 30 prosenttia. Myös Arla Luonto+ -tuotesarjan kaikki tuotteet sisältävät tavallista vähemmän sokeria. Arla Protein -tuotesarja tuotiin markkinoille vuoden 2014 alussa. Siihen kuuluvat tuotteet sisältävät runsaasti terveellistä maitoproteiinia ja vähemmän lisättyä sokeria. Lisäksi Arlalla on monipuolinen valikoima vähärasvaisia tai rasvattomia tuotteita kaikissa tuoteryhmissä.

Valio aloitti vuonna 2015 sokerinvähennysohjelmansa. Valio haluaa tukea kuluttajien mahdollisuuksia tehdä sokerin osalta parempia valintoja omassa ruokavaliossaan mausta tinkimättä. Tavoitteena on tuplata maustamattomien, sokeroimattomien sekä 20 - 50 prosenttia vähemmän sokeria sisältävien tuotteiden määrä vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2017 Riihimäelle valmistunut moderni välipalatehdas mahdollistaa Valion ainutlaatuisen tuotekehitysosaamisen täysimääräisen hyödyntämisen tulevina vuosina.

Valion vähittäiskauppa- ja suurkeittiötuotteiden valikoimassa on runsaasti Sydänmerkki-tuotteita. Kesäkuussa 2019 niitä oli yhteensä 137 kappaletta.

Fazer Leipomoiden valikoimissa on useita vähemmän suolaa sisältäviä vaihtoehtoja, joista useimmilla on myös Sydänmerkki. Fazer on vähentänyt suolan määrää leivissä jo vuosien ajan. Esimerkiksi vuonna 2016 Fazerin leivät leivottiin 35 000 kg vähemmällä suolalla kuin edellisvuonna. Fazer käyttää jodioitua suolaa. Lue lisää Fazerin sivustolta.

Monipuolisessa Balanssi-sarjassa terveellisempien aterioiden valitseminen on tehty kuluttajalle helpoksi. Kaikissa tuotteissa on Sydänmerkki, yhtenäinen ilme ja herkullinen maku. Balanssi on helppo tapa syödä oikein. Saarioisten valikoimista löytyy myös muita maukkaita valmisruokia, joissa terveellisyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. 

Takaisin ylös