Markkinointiviestinnän suositukset ohjaavat yrityksiä
ETL:n julkaisemat elintarviketeollisuuden markkinointiviestinnän suositukset toimivat yritysten ohjenuorana elintarvikkeiden markkinoinnissa. Euroopan elintarviketeollisuus Suomi mukaan lukien on sitoutunut noudattamaan ohjeistusta vuodesta 2004 lähtien. Alan yleisen suosituksen lisäksi yritykset noudattavat markkinointiin liittyvää lainsäädäntöä, viranomaisten ohjeistuksia sekä yritys- ja toimialakohtaisia suosituksia ja periaatteita.
Suosituksissa määritelty 12 vuoden ikäraja
Elintarviketeollisuuden markkinointiviestinnän suosituksia päivitettiin viimeksi vuonna 2014, jolloin ETL lisäsi niihin uutena asiana lapsen iän määrittelyn. Elintarvikkeita markkinoivien yritysten on huomioitava alle 12-vuotiaiden lasten medialukutaito ja kehitysvaihe.
Markkinointiviestinnän ohje on ajankohtainen, sillä epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnin rajoituksia on esitetty yhdeksi keinoksi taltuttaa ylipaino ja sen mukanaan tuomat kansanterveydelliset haitat. Lihavuuden ehkäisyssä ensisijaiset keinot ovat kuitenkin terveellinen ruokavalio ja riittävä liikunta. Elintarviketeollisuuden tärkeänä tehtävänä on tarjota kuluttajille erilaisia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia tasapainoiseen ruokavalioon sekä markkinoida tuotteitaan vastuullisesti.
Tutustu markkinointiviestinnän suosituksiin
Lisätiedot: Marleena Tanhuanpää, p. 040 528 2207
» Takaisin