04.11.2015

Maistuvat ammatit esiin Ruokatiedon näytöskeittiössä ELMA-messuilla

Maistuvia töitä löytyy tuhansista ruoka-alan yrityksistä ympäri Suomen. Miten sujuu vaikkapa puutarhurin, erikoistutkijan tai savustajan työpäivä? Miten ruoka-alalle kouluttaudutaan? Ruoka-alan monipuolisiin ammatteihin tutustutaan Ruokatiedon näytöskeittiössä ELMA-messuilla Messukeskuksessa Helsingissä.

Koululaispäivänä perjantaina 6.11. Maistuva ammatti -näytökset johdattelevat katsojan ruoka-alan monipuolisten koulupolkujen pariin. Ääneen ja hellan ääreen pääsevät mestari ja kisälli viidestä ruoka-ammatista. Kunkin näytöksen päätteeksi yleisö pääsee tietysti maistelemaan keittiössä syntyneitä herkkuja! Keittiössä syntyy muun muassa puolukkatuorepuuroa, punajuuri-brieohrattoa ja lampurin jauhelihavuokaa.

Savustajan työstään saapuu kertomaan Jari Tiainen HKScan Finlandista Vantaalta. Hänestä työssä viihtymistä edistää parhaiten ammattiylpeys.

“Joka päivä tulen iloisella mielellä töihin. Ammattiylpeyttä tunnen etenkin hyvin kypsennetystä lenkkimakkaraerästä. Meitä savustamisen osaajia ei kovin montaa Suomessa ole, omassa työpaikassa noin 10 henkeä”, Tiainen kertoo.

Päivän aikana juhlitaan myös suomalaista kouluruokailua, kun tuusulalaiselle Hyrylän yläasteelle luovutetaan Kouluruokadiplomi.

Ruokatiedon näytöskeittiön ohjelma perjantaina 6.11.

10.00 Maistuva ammatti: Erikoistutkija, THL, Helsinki
11.00 Maistuva ammatti: Puutarhuri, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda
12.00 Maistuva ammatti: Savustaja, HKScan Finland Oy, Vantaa
13.00 Maistuva ammatti: Puutarhuri, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda
14.00 Kouluruokadiplomi luovutetaan Hyrylän yläasteelle, Tuusula
15.00 Maistuva ammatti: Savustaja, HKScan Finland Oy, Vantaa
16.00 Maistuva ammatti: Juustolan yrittäjä, Kolatun Juustola, Somero
17.00 Maistuva ammatti: Lampuri, Syrjälän lammastila, Tammela

Juontajana toimii tuottajajärjestö MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.

Pukeudu mehiläistarhaajaksi tai muuksi unelma-ammattilaiseksi

Ruokatiedon osastolla on luvassa myös monipuolinen kattaus tekemistä kaiken ikäisille:

• Nappaa itsestäsi selfie unelmiesi ruoka-ammattilaisen varusteissa ja julkaise kuva somessa tunnuksella #maistuvaammatti
  • Osallistu ammattivisaan
  • Tutustu kouluruokailuun
  • Löydä maaseudun tarjoamia ammatteja!

Lauantaina ja sunnuntaina 7.–8.11. Ruokatiedon näytöskeittiössä kokataan herkkuja Hyvää Suomesta -tuotteista. Samalla kävijät voivat testata ruokatietämystään alkuperämerkkivisassa ja haastaa aistinsa ruoka-aineiden sokkotunnistuksessa.

Koko viikonlopun ohjelman näytöskeittiössä löydät ELMA-messujen verkkosivuilta: http://bit.ly/1LZybRm

Kuvia ELMA:n Maistuva ammatti-päivästä median käyttöön on ladattavissa pe 6.11. klo 16.00 alkaen osoitteessa: http://bit.ly/1KW2tPF. Julkaisun yhteydessä mainittava lähde: Ruokatieto/Miro Kalliola

Tervetuloa tutustumaan osastoomme 6 e 71!

Lisätietoja:
Minttu Virkki
projektikoordinaattori, kotitalousopettaja
minttu.virkki@ruokatieto.fi

Yhteistyössä mukana:
Agronomiliitto ry, ura-asioiden päällikkö Heidi Hännikäinen, heidi.hannikainen@agronomiliitto.fi, puh. 09 2511 1645
Ammattiliitto Pro, sopimusalavastaava Teija Sinisalo, teija.sinisalo@proliitto.fi puh. 050 511 4536
Elintarviketeollisuusliitto ry, tiedottaja Liisa Tikkanen, liisa.tikkanen@etl.fi, puh. 050 377 4100
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, anni-mari.syvaniemi@mtk.fi, puh. 020 413 2305
Meijerialan Ammattilaiset MVL ry, järjestöpäällikkö Tomi Seppä, tomi.seppa@mvl.fi, puh. 09 615 66 224
Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry, koulutussihteeri Jaana Saaranen, jaana.saaranen@selry.fi puh. 020 774 0619

Mikä on Maistuva ammatti?
Ruokaketju tarvitsee osaavaa, alan koulutuksella pätevöitynyttä henkilöstöä. Maistuva ammatti on kaksivuotinen hanke, jossa herätetään nuorten kiinnostusta ruuan parissa työskentelyyn. Nuoria innostetaan osallistavalla otteella hakeutumaan ruokaketjun ammatillisiin ja akateemisiin opintoihin.

Hankkeessa on mukana seitsemän ruoka-alan järjestöä: Agronomiliitto, Ammattiliitto Pro, Elintarviketeollisuusliitto ETL, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, Meijerialan Ammattilaiset MVL, Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL. Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö sekä hankekumppanit. Ruokatieto koordinoi hanketta.