09.09.2015

Maistuva ammatti yläkoululaisille - Ammattivideoissa paljastuu ruoka-alan monipuolisuus

Kasvun ihme, yrittäjän vapaus, osallisuus ruokaketjussa, hyvä työyhteisö. Näin neljätoista ruoka-alan ammattilaista vastasi kysymykseen: Mikä on parasta työssäsi? Kysymys esitettiin Maistuva ammatti -hankkeen uusissa ammattiesittelyvideoissa, jotka on julkaistu osoitteessa www.maistuvaammatti.fi.

Neljätoista uutta videota kuvattiin kevään ja kesän aikana erilaisilla työpaikoilla ympäri Suomen. Mukana ovat esimerkiksi kehittämispäällikön, maatalouslomittajan, työnjohtajan, meijeri-insinöörin ja lihanleikkaajan ammatit.

Uusia näkökulmia omaan työhön

Videoissa esitellään monenlaisia koulupolkuja ja uratarinoita. Yksi videoista kuvattiin Syrjälän lammastilalla Tammelassa. Työstään kertoivat lampurit Katja Sihvonen ja Hannu-Pekka Syrjälä. Sihvosen mielestä ruuantuottajien tulisi olla avoimesti esillä ja antaa alalle kasvot.

– Näissä ammattivideoissa esitellään laajasti erilaisia ruoka-alan ammatteja, alan monipuolisuus tulee todella esiin. Videokuvauksen jälkeen tulee ajateltua omaakin ammattia eri näkökulmasta, Sihvonen toteaa.

Ammattien eri puolet esiin

Leipurin ja kehittämispäällikön videot kuvattiin Fazerin tehtaalla Vantaalla.

– On hienoa, että nuorille kerrotaan ruoka-alan erilaisista työmahdollisuuksista. Videot ovat hyvä keino tuoda ammattien eri puolia esiin, sillä niissä pääsee näkemään mitä työnteko ammatissa oikeasti on, kertoo rekrytointipäällikkö Piia Rajakallio Fazer Groupista.

Tarvetta videoille on. Ne on suunnattu erityisesti koulujen oppilaanohjaajien eli opojen käyttöön, tukemaan oppilaiden ammatinvalintaa. Videot soveltuvat myös oppilaille itsenäisesti tutustuttavaksi. Syksyn aikana videoita ja hankkeen muuta sisältöä markkinoidaan opoille ja oppilaille niin ammattilehtien, tapahtuminen kuin sosiaalisen mediankin kautta. Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/Maistuvaammatti

Ruoka-alan ammatit esillä ELMA:ssa

Maistuva ammatti on mukana ELMA-messuilla 7. - 8.11.2015 Messukeskuksessa Helsingissä. Perjantain koululaispäivää vietetään tänä vuonna ruoka-alan ammatteihin tutustuen.

Luvassa on eri ammattien työnäytöksiä Ruokatiedon näytöskeittiössä, mukana on niin mestareita kuin kisällejäkin. Osastolla voi osallistua myös ammattivisaan tai napata selfien vaikka leipurin asussa! #maistuvaammatti

Lisätietoja: www.maistuvaammatti.fi
www.facebook.com/Maistuvaammatti
#maistuvaammatti

Ruokatieto Yhdistys ry, projektikoordinaattori Minttu Virkki minttu.virkki@ruokatieto.fi, puh. 050 326 1231

Yhteistyössä mukana:
Agronomiliitto ry, ura-asioiden päällikkö Heidi Hännikäinen, heidi.hannikainen@agronomiliitto.fi, puh. 09 2511 1645
Ammattiliitto Pro, sopimusalavastaava Teija Sinisalo, teija.sinisalo@proliitto.fi puh. 050 511 4536
Elintarviketeollisuusliitto ry, tiedottaja Liisa Tikkanen, liisa.tikkanen@etl.fi, puh. 050 377 4100
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, anni-mari.syvaniemi@mtk.fi, puh. 020 413 2305 Meijerialan Ammattilaiset MVL ry, järjestöpäällikkö Tomi Seppä, tomi.seppa@mvl.fi, puh. 09 615 66 224
Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry, koulutussihteeri Jaana Saaranen, jaana.saaranen@selry.fi puh. 020 774 0619

Mikä on Maistuva ammatti?

Ruokaketju tarvitsee osaavaa, alan koulutuksella pätevöitynyttä henkilöstöä. Maistuva ammatti on kaksivuotinen hanke, jossa herätetään nuorten kiinnostusta ruuan parissa työskentelyyn. Nuoria innostetaan osallistavalla otteella hakeutumaan ruokaketjun ammatillisiin ja akateemisiin opintoihin.

Hankkeessa on mukana seitsemän ruoka-alan järjestöä: Agronomiliitto, Ammattiliitto Pro, Elintarviketeollisuusliitto ETL, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, Meijerialan Ammattilaiset MVL, Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL. Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö sekä hankekumppanit. Ruokatieto koordinoi hanketta.