29.08.2014

Valmisteveron korotus on vakava isku elintarviketeollisuudelle

Valtion budjettiesityksen mukaan hallitus aikoo korottaa makeis-, virvoitusjuoma- ja jäätelöveroa 50 miljoonalla eurolla vuonna 2015. Valmisteverojen korotus on erittäin vakava isku elintarviketeollisuudelle, joka on ahtaalla kotimaan kysynnän heikkenemisen ja Venäjän vastapakotteiden vuoksi.

ETL:n toimitusjohtaja Heikki Juutinen on huolissaan yritysten toiminnan jatkuvuudesta ja arvostelee veronkorotusta jyrkästi:

– Veronkorotus heikentää merkittävästi yritysten kilpailu- ja työllistämiskykyä Suomessa, koska se laskee kysyntää ja nostaa yrityksen yksikkökustannuksia. Veronkorotus kampittaa myös elintarviketeollisuuden vientiponnisteluja. Jos yritys ei ole vahva kotimarkkinoillaan, se ei pärjää kansainvälisestikään.

– Valmisteverojen korotuspäätös on tehty ymmärtämättä sen todellisia vaikutuksia. Vuosi vuodelta kiristynyt valmisteverotus on jo pysäyttänyt kasvun toimialoilla, joiden tuotteet ovat verotuksen kohteena. Ensi vuosi ei lupaa hyvää, ja voi jopa olettaa, että valtio menettää kerrannaisvaikutusten vuoksi veronkorotuksella enemmän verotuloja kuin saa.

– Budjettiesitys ei lisää kasvua eikä vahvista kotimaista kysyntää, ja kasvua Suomi juuri nyt tarvitsee. Hallituksen tulisi tehdä kaikkensa kotitalouksien ostovoiman elvyttämiseksi.

ETL kanteli kesäkuussa 2013 komissiolle Suomen kilpailua vääristävästä tiettyjä tuoreryhmiä syrjivästä elintarvikkeiden valmisteverotuksesta. Kesän 2014 alussa ETL toimitti komissiolle lisäinformaatiota verotuksen yrityksille aiheuttamista taloudellisista vaikutuksista. Jos komissio toteaa, että Suomi on syyllistynyt kiellettyyn valtion tukeen, valtio voidaan velvoittaa verojen takaisinmaksuun.

toimitusjohtaja Heikki Juutinen, p. 040 502 6270