27.08.2014

Valmisteverojen korotus heikentäisi kysyntää ja kampittaisi elintarviketeollisuuden vientiponnisteluja

Valtion talousarvioesitykseen on kirjattu 50 miljoonan euron korotus makeis-, virvoitusjuoma ja jäätelöveroon. Elintarviketeollisuusliitto varoittaa, että valmisteverojen korottaminen heikentää yritysten kilpailu- ja työllistämiskykyä. Ruuista ja juomista maksetaan jo 4,3 miljardia euroa arvonlisä- ja valmisteveroina.

– Hallituksen tulisi tehdä kaikkensa kotimaanmarkkinoiden kysynnän vahvistamiseksi. Veronkorotukset vähentävät kysyntää. Kun kysyntä laskee, yrityksen yksikkökustannukset nousevat ja kilpailukyky heikkenee, toimitusjohtaja Heikki Juutinen toteaa huolestuneena.

Elintarviketeollisuus on jo nyt ahtaalla Venäjän asettamien vastapakotteiden vuoksi. Pakotteiden vaikutukset tuntuvat laajasti elintarviketeollisuudessa.

Elintarviketeollisuus pyrkii aktiivisesti kasvattamaan vientiä paikatakseen pakotteiden aiheuttamaa lovea sekä kaventaakseen elintarvikkeiden viennin ja tuonnin välistä epäsuhtaa.

Käynnistymässä oleva elintarvikkeiden vientiohjelma tähyää varsinkin Kiinan ja Itämeren maiden ruoka- ja juomamarkkinoille. Vuonna 2013 elintarvikkeita vietiin 1,6 miljardilla eurolla ja tuotiin 4,3 miljardilla eurolla.

– Veronkorotus kampittaisi vientiponnisteluja merkittävästi. Jos elintarvikeyritys ei ole vahva kotimarkkinoilla, ei se pärjää viennissäkään. Kohoavat yksikkökustannukset heikentävät myös vientikilpailukykyä, Juutinen painottaa.

ETL kanteli kesäkuussa 2013 komissiolle Suomen kilpailua vääristävästä tiettyjä tuoreryhmiä syrjivästä elintarvikkeiden valmisteverotuksesta. Kesän 2014 alussa ETL toimitti komissiolle lisäinformaatiota verotuksen yrityksille aiheuttamista taloudellisista vaikutuksista.

– Nyt ei ole veronkorotuksen paikka. Suomen on odotettava komission päätöstä. Jos komissio toteaa, että Suomi on syyllistynyt kiellettyyn valtion tukeen, valtio voidaan velvoittaa verojen takaisinmaksuun, sanoo Juutinen.

toimitusjohtaja Heikki Juutinen, p. 040 502 6270