03.09.2014

Tietoa elintarvikeviennistä Venäjälle

Tuontikielto

Venäjän 7.8.2014 julkaisema tuontikielto on voimassa päätöksen julkaisusta lähtien vuoden ajan. Kielto koskee USA:sta, EU:sta, Kanadasta, Australiasta ja Norjasta tuotavia tuotteita.

Tuontikiellossa ovat mm. tuore, jäähdytetty tai pakastettu naudanliha ja sianliha; siipikarjan liha ja siitä saatavat elintarvikkeet; suolattu, savustettu tai kuivattu liha; kala ja nilviäiset; maito ja maitotuotteet; vihannekset; hedelmät ja pähkinät; makkarat ja vastaavat tuotteet lihasta; kasviöljyistä valmistetut tuotteet ml. juustot ja rahka; elintarvikkeet, joissa on maitoa ja jotka on valmistettu kasviöljyistä.

Pakotteita lievennettiin 20.8.2014 laktoosittomien tuotteiden osalta. Toistaiseksi ulkoministeriö ei ole saanut yksityiskohtaista tietoa Venäjän vaatimuksista laktoosittomille tuotteille. Tuotteiden tulee kuitenkin täyttää Venäjän tulliliiton voimassaolevat tekniset määräykset, jotka koskevat mm. sertifiointi- ja merkintävaatimuksia. Venäjän tulliliiton teknisen määräyksen mukaan laktoositon jalostettu maitotuote on maitotuote, jossa laktoosipitoisuus ei ylitä 0,1 grammaa litrassa valmista tuotetta, josta laktoosi on poistettu tai hydrolisoitu.

Venäjän eläinlääkintä- ja kasvinterveyslaitos Rosselhoznadzor kertoi elokuun 2014 lopulla alkavansa myöntää uusia lupia laktoosittomien tuotteiden tuomiseksi Venäjälle. Vapaasti suomennetussa listassa mainitaan tuoremaito, hapanmaito, maitotiiviste, pastöroitu maito, maitojuomat, kerma, smetana, piimä, jogurtit, kaakao, maitopohjaiset puurot, nougat, kirnupiimä, vanukas ja kuiva herajauhe. Päätös juuston, voin ja rahkan tuontimenettelystä tehdään myöhemmin.

Vientitilastoja

Elintarvikeviennin arvo vuonna 2013 oli ulkomaankauppatilastojen mukaan 1 626 miljoonaa euroa. Siitä Venäjän-viennin osuus oli 430,2 miljoonaa euroa eli 26,5 %.

Elintarvikeviennin arvo tammi-toukokuussa oli ulkomaankauppatilastojen mukaan 693,6 miljoonaa euroa. Siitä Venäjän-viennin osuus oli 173,3 miljoonaa euroa 25,0 %.

Otos Venäjälle vietyjen tuoteryhmien arvosta vuonna 2013:

• juustot ja juustoaineet 128 milj. €
  • täysmaitojauhe 1,2 milj. €
  • maitotaloustuotteet muualle luokittelemattomat 1,2 milj. €

Yritykset ja vienti

Suomalaisista elintarvikealan pk-yrityksistä noin 12–13 % toimii kansainvälisillä markkinoilla. Venäjälle vieviä pk-yrityksiä on noin 50–100.

Pk-yrityksillä viennin osuus on noin 5–10 %. Isommilla yrityksillä ja varsinkin teollista suoramyyntiä tekevillä yrityksillä viennin osuus liikevaihdosta on jopa 20–60 %.

Elintarvikealan vientiohjelma

Käynnistymässä oleva Elintarvikealan Team Finland vientiohjelma tähtää elintarvikkeiden viennin kaksinkertaistamiseen 3 miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä. Vientiohjelma keskittyy Venäjään, Skandinaviaan, Baltiaan, Saksaan sekä Kiinaan ja muihin Itä-Aasian maihin. Vientiohjelman tiedotustilaisuus vientiä harjoittaville ja suunnitteleville yrityksille on 25.9.2014.

Venäjän tilanteeseen liittyvät tiedustelut:
Toimitusjohtaja Heikki Juutinen, p. 040 502 6270
Johtaja Heli Tammivuori, p. 040 557 5667