10.01.2014

Tähtituote 2014 -kilpailussa etsitään elintarvikeuutuuksien huippua

Perinteikäs Tähtituote-kilpailu etsii elintarviketeollisuuden maistuvinta vähittäiskaupassa myynnissä olevaa tuoteinnovaatiota. Kilpailuun voivat osallistua Suomessa kehitetyt ja valmistetut elintarvikkeet, jotka ovat tulleet myyntiin vuoden 2013 aikana.

Elintarviketeollisuusliiton vuodesta 1989 alkaen järjestämään kilpailuun osallistuu vuosittain

kymmeniä elintarvikeuutuuksia. Asiantuntijaraati tekee esikarsinnan valitsemalla osallistujista viisi finalistia. Tämän jälkeen on yleisöäänestys, jossa kuluttajat valitsevat mielestään merkittävimmän tuoteuutuuden. Voittaja ratkeaa puoliksi raadin arvion ja puoliksi yleisöäänestyksen perusteella.

– Jotta tuote voi menestyä kilpailussa, sillä pitää olla sellainen huippuominaisuus, joka erottaa sen kilpailijoista. Kuluttajia puhuttelevalla tarinalla on myös suuri merkitys, jotta tuote innostaa kokeilemaan ja jää mieleen. Maku on voittajan valinnassa kuitenkin aina se kaikkein tärkein tekijä, ETL:n tuotekehitykseen liittyvistä asioista vastaava johtaja Marleena Tanhuanpää kertoo.

Finalistit valitseva asiantuntijaraati arvioi helmi–maaliskuun aikana kilpailuun osallistuvien tuotteiden innovaatiota, aistittavaa laatua ja kaupallisia näkymiä. Tänä vuonna raadissa ovat mukana toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä (Marttaliitto), ruokabloggaaja Riikka Karppinen (Vatsasekaisin Kilinkolin), puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen (Suomen Elintarviketyöläisten Liitto), työmarkkinajohtaja Mika Lallo (Elintarviketeollisuusliitto), toimittaja Riitta Mustonen (Maaseudun Tulevaisuus), markkinointipäällikkö Tommi Tanhuanpää (K-kauppiasliitto) ja puheenjohtaja Erkki Vasara (Elintarviketieteiden Seura).

Ilmoittautumisaika Tähtituote 2014 -kilpailuun päättyy 31.1.2014. Kilpailun voittaja julkistetaan 13.5.2014 Elintarvikepäivässä Helsingin Messukeskuksessa.

Vuoden 2013 Tähtituote oli Bioferme Oy:n OATrim® kaurapohjainen painonhallintajuoma, marja-mix. Voittaja ratkesi raadin ja kuluttajien yhteistuloksella viiden uutuustuotteen joukosta. Kilpailu keräsi kahden äänestysviikon aikana yli 5500 yleisöääntä.

Tietoa kilpailusta löytyy osoitteesta: www.etl.fi/tahtituote.