17.11.2014

Suomi tarvitsee menestyvän elintarviketeollisuuden ja elintarviketeollisuus vahvan kotimarkkinan

Suomen elintarviketeollisuuden tuotannon bruttoarvo on Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan jäänyt 10,6 miljardiin euroon vuonna 2013. Ala työllistää 33 000 henkeä. Jotta elintarviketeollisuus kehittyy oikeaan suuntaan, alan toimintaedellytyksistä Suomessa on huolehdittava.

”Elintarviketeollisuus haluaa menestyä ja kasvaa. Vain siten se kykenee tarjoamaan hyvinvointia Suomelle. Jotta tämä onnistuu, kotimarkkinan on oltava vahva. Elinvoimaiset kotimarkkinat tuovat työtä, talouskasvua ja verotuloja. Yksi työpaikka elintarviketeollisuudessa luo neljä työpaikkaa alaan liitännäisissä elinkeinoissa. Päättäjien on ymmärrettävä tämä sekä se, että Suomi ei elä pelkästään viennistä, vaikkakin viennin merkitys on suuri kasvua haettaessa”, ETL:n puheenjohtaja Juha Gröhn totesi 19.11.2014 Elintarviketeollisuusliiton, ELY-keskuksen, Finpron ja työ- ja elinkeinoministeriön yhteisessä tilaisuudessa.

Suomalaiset käyttävät ruokaan ja juomaan vuosittain yhteensä noin 22 miljardia euroa, mikä on 12 prosenttia kotitalouksien kaikista kulutusmenoista. Ruokarahat pyörittävät siis vauhdilla taloutta. Ruuasta ja juomista maksetaan erilaisina veroina kaikkiaan 4,2 miljardia euroa. Varsinkin kilpailua vääristävä elintarvikkeiden valmisteverotus on kiristynyt vuosi vuodelta.

”Verotaakka on liian kova. Se syö kuluttajien ostovoimaa sekä nakertaa yritysten kilpailukykyä jo ennestään hankalassa taloudellisessa tilanteessa. Korkea verotus vähentää myös investointeja, ja juuri ne ovat elintarviketeollisuudelle elinehto sekä tuottavuuden että tuotteiden ajantasaisuuden vuoksi. Verotuksen sijaan julkisen sektorin on haettava keinoja tukea yritysten toimintaa ja Suomen työllisyyttä”, Juha Gröhn korosti.

Elintarvikeala on yksi säännellyimmistä elinkeinoista. Säädökset muuttuvat ja niiden määrä kasvaa jatkuvasti. ”Lainsäätäjien on otettava sääntelyn kustannusvaikutukset nykyistä paremmin huomioon. Jokainen uusi säädös tai entisen muutos edellyttää monia toiminnallisia muutoksia, raportointia ja valvontaa. Tämä ei ole ilmaista. Hyvä sääntely on huolella valmisteltua ja sopivasti mitoitettua”, Juha Gröhn totesi.

Lisätietoja:

ETL:n puheenjohtaja, Atria Oyj:n toimitusjohtaja Juha Gröhn, p. 0400 684 224

ETL:n esite ”Menestyksen eväät Suomelle”: http://www.etl.fi/www/fi/hallitusohjelmatavoitteet.php

Tilaisuudessa julkistettu työ- ja elinkeinoministeriön tuottama elintarviketeollisuuden liiketoimintaympäristön muutoksia ennakoiva toimialaraportti: www.toimialaraportit.fi