20.08.2014

Pakotteista häiriintyneet elintarvikemarkkinat tasapainotettava pikaisesti

Venäjän asettamat pakotteet aiheuttavat elintarviketeollisuudelle mittavia välittömiä ja välillisiä vaikutuksia. Pakotteiden alaisten tuotteiden vienti tyrehtyi välittömästi, mutta välilliset vaikutukset Suomen elintarvikemarkkinoilla ovat sitäkin laajemmat.

Haitallisinta on elintarvikemarkkinoiden häiriintyminen siitä, että Venäjän markkinoille tarkoitetut tuotteet myydään polkuhinnoin Suomessa. Välilliset vaikutukset heijastuvat laajasti koko elintarviketeollisuuteen, ei ainoastaan pakotteiden alaisille toimialoille. Hintojen putoaminen tuo hetkellisen ilon kuluttajille, mutta pitkän aikavälin seuraukset ovat päinvastaiset.

– Päättäjien on ymmärrettävä asian laajuus ja vakavuus. Pakotteet on pyrittävä purkamaan nopeasti, ja toimiva kilpailu on turvattava myös markkinoiden häiriötilanteessa. Ylijäämäerien purkamista Suomen markkinoille on vältettävä. Tärkeintä on, ettei pakotteiden aiheuttama häiriö tarjonnassa runtele Suomen elintarvikemarkkinoita, toimitusjohtaja Heikki Juutinen toteaa.

Elintarviketeollisuuden ahdinkoon haetaan lievennystä eri tavoin. Elintarviketeollisuusliiton ja Finpron yhteinen Elintarvikkeiden vientiohjelma käynnistetään aiottua nopeammin. Ohjelman tavoitteena on löytää uusia markkina-alueita EU:sta ja Aasiasta. Myös Suomen valtio ja EU pohtivat elintarvikealan tukitoimia. Kaikki mahdolliset keinot on otettava käyttöön.

– Kotimarkkinoiden elinvoimaisuus on avainasemassa. Elintarviketeollisuus vetoaa päättäjiin, ettei kuluttajien ostovoimaa enää heikennetä. Erityisesti tässä tilanteessa ostovoimaa rasittavien ruokaan ja juomiin kohdistuvien verojen korottaminen tai kustannuksia aiheuttavan sääntelyn lisääminen olisi erittäin haitallista alan toimintaedellytysten ja työllisyyden kannalta, Juutinen painottaa.

Elintarviketeollisuusliiton viesti kuluttajille on, että kannattaa ostaa Suomessa valmistettuja ruokia ja juomia riippumatta siitä, ovatko ne Venäjän asettamien pakotteiden alaisia vai ei. Yksittäisillä ostopäätöksillä on suuri merkitys. Jos jokainen suomalainen ostaa kuukaudessa yhdellä eurolla enemmän kotimaassa valmistettuja ruokia ja juomia, syntyy Suomeen 1 500 työpaikkaa vuodeksi.

Toimitusjohtaja Heikki Juutinen, p. 040 502 6270
Johtaja Heli Tammivuori, p. 040 557 5667