17.12.2014

Oiva-valvonta laajenee elintarviketeollisuuteen

Evira käynnistää Oiva-järjestelmän valvontatarkastukset elintarviketeollisuuden yrityksissä vuoden 2015 aikana. Tarkastusten tuloksia aletaan julkaista viimeistään 1.1.2016 alkaen.

Elintarviketeollisuusliitto pitää hyvänä, että elintarvikevalvonnan tarkastuskäytäntöjä ja ohjeistuksia yhtenäistetään ja että tarkastustiedot keskitetään sähköiseen Oiva-tarkastustietojen julkistamisjärjestelmään. Elintarviketurvallisuus on elintarviketeollisuudelle erittäin tärkeää, ja Suomessa se onkin maailman kärkeä.

”On tärkeää, että kaikkia elintarviketeollisuuden yrityksiä valvotaan ja arvioidaan samoin perustein paikkakunnasta riippumatta. Olemme tyytyväisiä myös siihen, että tarkastustulokset julkaistaan vasta, kun järjestelmästä on saatu kokemuksia”, kertoo johtaja Marleena Tanhuanpää Elintarviketeollisuusliitosta.

Elintarviketeollisuusliitto haluaisi kehittää kokemusten perusteella viranomaisten kanssa yhdessä Oiva-järjestelmän tulosten esittämistapaa, joka on Suomessa hyvin poikkeuksellinen.

”Tarkastuksissa käydään läpi lukuisia yksityiskohtia. Julkaistavassa yrityskohtaisessa raportissa on ajateltu korostaa tarkastuksessa saatua huonointa arvosanaa. Toivoisimme, että sen sijaan tulokset ja sanalliset arviot julkaistaan sellaisenaan, jolloin toiminnasta saisi oikeamman kuvan”, Tanhuanpää toteaa.

Lisätiedot: Johtaja Marleena Tanhuanpää, p. 040 528 2207