28.03.2014

Neljäs tuomio laittomasta lakkoilusta soijatehtaalla – lakko jatkuu edelleen

Työtuomioistuin tuomitsi 28.3. Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL:n ja Uudenkaupungin Elintarviketyöläisten ammattioston maksamaan hyvityssakkoa yhteensä 30 000 euroa laittomasta lakosta Finnprotein Oy:n soijatehtaalla.

SEL ja ammattiosasto on jo aiemmin maaliskuussa tuomittu kolme kertaa sakkoihin laittomasta lakosta soijatehtaalla. Tästä huolimatta maanantaina 24.3. käynnistynyt lakko jatkuu edelleen.

– Ammattiyhdistysliike ei piittaa tuomioista ja vähäisistä hyvityssakoista. Finnproteinilla työntekijät ovat ilmoittaneet jatkavansa lakkoa, kunnes työnantaja suostuu 50 prosentin palkankorotusvaatimuksiin, toteaa Elintarviketeollisuusliiton työmarkkinajohtaja Mika Lallo.

SEL on yrittänyt hidastaa oikeusprosessia nostamalla kaksi kannetta vastatyötaisteluista työnantajaa vastaan. Työtuomioistuin hylkäsi molemmat kanteet perusteettomina. Finnprotein on kärsinyt satojentuhansien eurojen tappiot viidettä viikkoa jatkuvien lakkojen vuoksi. Yrityksen olemassaolo ja työpaikat ovat vaakalaudalla.

Finnproteinin soijatehdas aloitti toimintansa viime lokakuussa ja on vasta käynnistysvaiheessa. Tehdas on lajissaan Euroopan suurin ja ajanmukaisin. Yritys valmistaa geenimuunnelluista ainesosista vapaata soijaa rehu- ja elintarviketeollisuudelle. Yritys työllistää noin 70 työntekijää.

työmarkkinajohtaja Mika Lallo, p. 0400 834 412