17.06.2014

Metsämarjanpoiminnan pelisääntöjä täsmennetty, alalle itsesääntelymekanismi

Luonnontuoteteollisuusyhdistys:

Luonnontuoteteollisuusyhdistyksen metsämarjanpoimintaa organisoivat yritykset ovat kehittäneet alalle itsesääntelymekanismin, jonka voi ottaa käyttöön mikä tahansa metsämarjojen poimintaa organisoiva yritys. Tavoitteena on turvata marjojen saatavuus jalostukseen ja huolehtia poimijoista vastuullisesti.

Itsesääntelymekanismi koostuu periaatteista, joita metsämarjanpoimijoita kutsuvat yritykset sitoutuvat noudattamaan. Yritys esimerkiksi neuvoo poimijoita yleisistä säännöistä ja kertoo marjasatoennusteista, poiminta-alueista ja majoitusvaihtoehdoista. Yritys nimeää poimijoille tukihenkilön ja huolehtii, että poimijoilla on jo Suomeen tullessaan realistinen käsitys poiminnasta. Periaatteissa ohjeistetaan myös poimijakohtaiseen nettotulojen seurantaan. Näin havaitaan nopeasti mahdollisesti vaikeuksissa olevat poimijat ja heille voidaan antaa lisäneuvoja.

Itsesääntelymekanismi soveltuu kaiken kokoisiin yrityksiin, ja se voidaan sisällyttää osaksi yrityksen vastuullisuusjärjestelmää. Riippumattoman kolmas osapuoli valvoo mekanismin toteutumista.

Marja-ala haluaa säilyttää itsesääntelymekanismin avulla Suomen nykykäytännön marjanhankinnassa. Ruotsissa käytössä oleva takuupalkkajärjestelmä ei turvaa poimijoiden toimeentuloa kuten Suomen nykymalli. Ruotsissa kehnosti pärjäävän poimijan työsuhde voidaan keskeyttää ja poimija voidaan lähettää matkakuluvelkoineen kotimaahan kesken satokauden. Ruotsin malli heikentäisi kilpailukykyä ja nostaisi marjan hankintahinnan kohtuuttomaksi. Samalla ulkomailta Suomeen lisäansiotarkoituksessa saapuneen henkilön todelliset mahdollisuudet päästä hyville ansoille heikkenisivät.

Itsesääntelymekanismin avulla halutaan myös turvata kotimaisen metsämarjan talteenoton edellytykset, jotta kuluttajat saavat jatkossakin kotimaisista marjoista valmistettuja ruokia ja juomia. Jos kotimaisen marjan hankintaa hankaloitetaan merkittävästi, voi käydä niin, että tuttu mustikkajugurtti tai puolukkahillo valmistetaankin ulkomaisista marjoista tai jopa lopetetaan kokonaan.

Metsissä riittää marjoja reilusti nykyistä talteenottoa enemmän sekä kotitalouksien tarpeisiin että yritysten raaka-aineeksi. Suomen metsämarjoista hyödynnetään tällä hetkellä vain noin 10 prosenttia.

Luonnontuoteteollisuusyhdistyksen itsesääntelymekanismiin ovat alustavasti sitoutuneet Kasvishovi Oy, Kiantama Oy, Marja Bothnia Berries Oy ja Polarica Oy. Itsesääntelymekanismi otetaan käyttöön tämän vuoden poimintakaudella.

Itsesääntelymekanismin periaatteet (pdf) ja ohje poimijakohtaiseen nettotulojen seurantaan (xlsx)

Luonnontuoteteollisuusyhdistyksen asiamies, Mari Jääskeläinen, p. 040 171 9070

ETL:n yhteydessä toimiva Luonnontuoteteollisuusyhdistys työskentelee kotimaisen marjaraaka-aineen saannin turvaamiseksi ja poistaakseen esteitä kaupalliselta luonnonmarjojen hyödyntämiseltä. Yhdistys edistää kaupallista marjanpoimintaa koskevien yhteisten hyvien käytäntöjen kehittämistä ja tekee marjojen saatavuuteen liittyvää työtä. Yhdistyksen jäsenet käsittelevät tuoreita luonnossa kasvaneita marjoja kuluttajille, luontaistuotemarkkinoille ja elintarviketeollisuudelle. Jäsenyritykset ovat Aromtech Oy, Kainuun Tuote Oy, Kaskein Marja Oy, Kasvishovi Oy, Kiantama Oy, Kylmänen Food Oy, Marja Bothnia Berries Oy Ltd, Pakkasmarja Oy, Polarica Oy, Sauvon Säilyke Oy ja Toripiha Oy.