19.11.2014

Maista Suomi -tempaus kotimaisten ruoka- ja juomavalintojen puolesta

Elintarviketeollisuusliitto käynnistää Maista Suomi -tempauksen, jolla herätellään suomalaisia valitsemaan Suomessa valmistettuja ruokia ja juomia. Maista Suomi muistuttaa kotimaisten ruoka- ja juomavalintojen vaikutuksista: valitsemalla kotimaassa valmistettuja ruokia ja juomia tuemme suomalaisten työllistymistä ja tuotamme hyvinvointia koko maalle.

Suomalainen elintarviketeollisuus on maan neljänneksi suurin teollisuudenala, joka työllistää suoraan 33 000 suomalaista ja välillisesti moninkertaisen määrän. Kun jokainen meistä ostaa kotimaisia ruokia ja juomia yhdellä lisäeurolla kuukaudessa, syntyy vuodeksi 1 500 työpaikkaa.

”Haluamme tempauksellamme muistuttaa, että jokainen meistä voi vaikuttaa maamme hyvinvointiin ja työpaikkojen säilymiseen. Elintarvikeala on suuri työllistäjä myös tulevaisuudessa, sillä maistuvien ruokien ja juomien tekijöitä tarvitaan joka päivä. Suomalaisella elintarviketeollisuudella on myös suuri alueellinen merkitys, sillä suurin osa Suomessa valmistettujen ruoka- ja juomatuotteiden raaka-aineista tulee kotimaasta”, toteaa Heikki Juutinen, Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja.

Suomalainen maku syntyy Suomessa

Suomalainen maku ja korkea laatu syntyvät suomalaisten osaajien käsissä. Kotimaisin voimin syntyykin laaja valikoima ruuanlaittoa helpottavia ja käyttövalmiita tuotteita sekä herkullisia vaihtoehtoja päivän kaikkiin hetkiin ja jokaiseen elämäntilanteiseen.

”Suomalaiset arvostavat korkealle kotimaisia ruoka- ja juomatuotteita – meillä on vahvoja brändejä ja korkealaatuisia tuotteita. Kotimaiset ruoka- ja juomatuotteet ovat osaavien ammattilaisten valmistamia, ja ne syntyvät huipputeknologian avulla. Tarkat laatujärjestelmät, luotettava omavalvonta sekä kyky reagoida nopeasti laatupoikkeamiin takaavat tuotteiden korkean laadun ja turvallisuuden”, Heikki Juutinen kertoo.

Ruoan kotimaisuus on tärkeää suomalaisille: 65 prosentille on tärkeää syödä kotimaista ruokaa, ja 61 prosenttia tarkistaa ostamansa elintarvikkeen alkuperän. Erityisen tärkeää kotimaisuus on liha- ja maitotuotteiden osalta, jossa kotimaisuus on tärkeää yli 70 prosentille suomalaisista.*

Suomalaiset käyttävät ruokaan ja juomaan vuosittain yhteensä noin 22 miljardia euroa, mikä on 12 prosenttia kotitalouksien kaikista kulutusmenoista. Yli puolet summasta kuluu kotiin ostettuihin tuotteisiin, ja lähes puolet ulkona syömiseen ja juomiseen. Ruokarahat siis pyörittävät vauhdilla kotimaan taloutta, kun valitsee kotimaisia elintarvikkeita.

”Suomessa valmistettu ruoka on lähiruokaa. Valitsemalla Suomessa valmistettuja ruokia ja juomia tuotamme hyvinvointia Suomelle. Suomalainen elintarviketeollisuus varmistaa osaltaan, että Suomessa on elinvoimaisia maatiloja ja että huoltovarmuus pysyy kaikissa tilanteissa”, Heikki Juutinen summaa.

Tutustu Maista Suomi -tempaukseen osoitteessa www.maistasuomi.fi sekä seuraa aktiviteetteja ja osallistu viikoittaiseen arvontaan Facebookissa osoitteessa www.facebook.com/MaistaSuomi.

Vinkit kotimaisten valintojen helpottamiseksi:

1. Tee tietoinen päätös kotimaisten valintojen puolesta

Haluatko auttaa kulutusvalinnoillasi Suomea voimaan hyvin? Hienoa, olet jo ottanut ensimmäisen askeleen! Kotimaisten valintojen tekeminen arjessa on helppoa, kun on tehnyt tietoisen päätöksen suosia suomalaista.

2. Tutki pakkausselosteita

Tarkista pakkausmerkinnöistä, että tuotteen valmistusmaa on Suomi tai tuotantolaitos on Suomessa. Useimmissa ruoka- ja juomapakkauksissa tieto valmistusmaasta on hyvin esillä ja lisätietoja voi aina kysyä tuotteen valmistajalta tai myymälän henkilökunnalta.

3. Suosi suomalaista myös ravintolassa

Moni meistä syö päivittäin lounasta työpaikkaruokalassa, koulussa tai päiväkodissa. Arjen keskellä virkistäydytään kahvilassa ja silloin tällöin makua siihen tuo ravintolaillallinen! Suomalaista voi suosia myös kotikeittiön ulkopuolella – tämä onnistuu kysymällä kotimaista vaihtoehtoa tarjoilijalta tai lounaspaikan kassalta. Asiakkaana voit myös kannustaa palveluntarjoajaa lisäämään kotimaista tarjontaa!

4. Tunnista kotimaisuudesta kertovat tunnukset

Kotimaisten valintojen tekemistä ruokakaupassa helpottavat Hyvää Suomesta -merkki, Avainlippu ja Puhtaasti kotimainen -sirkkalehtilippu.

*Lähde: Taloustutkimus, Suomi Syö 2014

Lisätietoja: