22.05.2014

Luonnontuoteala kehittää metsämarjojen poimintaan itsesäätelymekanismin

Luonnontuoteteollisuusyhdistys on keskustellut työ- ja elinkeinoministeriön kanssa luonnonmarja-alan pelisäännöistä. Yhdistyksen tavoitteena on, että metsien marjoja saadaan jalostukseen ja nykymalliin perustuva ulkomaalaisten poimijoiden kutsumenettelykäytäntö jatkuu.

– Poimijoille viisumin yhteydessä annettava TEM:n tiedote on hyvä askel siihen suuntaan, että toimintaa kehitetään aktiivisesti yhdessä valtionhallinnon kanssa, toteaa yhdistyksen asiamies Mari Jääskeläinen Elintarviketeollisuusliitosta.

– Paras malli kuitenkin olisi, että metsissä kiertäisi valvoja tutkimassa poimijaleirien olosuhteita. Lisäksi riippumattoman tahon pitäisi valvoa, ettei poimittujen marjojen hinnoittelussa ilmene syrjintää ja että poimijoilta perittävät kulut ovat kohtuullisia alueen hintatasoon nähden,

Koska lainsäädännön kehittäminen vie aikaa ja resursseja viranomaisvalvontaan on vaikea löytää, Luonnontuoteteollisuusyhdistys on päättänyt kehittää alalle itsesäätelymekanismin. Kun poimijat ovat Suomessa, kolmas osapuoli auditoi mekanismin käyttöönottaneet yritykset ja niiden toimintatavat. Mekanismiin liittyy myös poimijalta perittävien majoitus-, ruoka- ja liikkumiskulujen raportoinnin yhtenäistäminen, jolloin tulotason seuranta ulkoasiainministeriölle tehtävää kausiraporttia varten helpottuu.

Poimijat tienaavat hyvin ja tulevat mielellään Suomeen Kokeneet poimijat tulevat Suomeen mielellään vuosi toisensa jälkeen. Parhaimmillaan yhden vuoden satotuloilla he voivat ansaita moninkertaisesti kotimaassaan maksettuun palkkaan verrattuna. Nykymallissa poimija ei ole työsuhteessa, vaan hän omistaa itse keräämänsä marjat kunnes myy ne marjoja ostavalle toimijalle Suomessa.

– Jos poimintaa tehtäisiin työsuhteessa, marjojen hankintahinta nousisi. Tämä heikentäisi merkittävästi suomalaisen metsämarjan kilpailukykyä luonnonmarjamarkkinoilla. Työnantajavelvoitteiden tuoma lisäkulu olisi kuolinisku alalle, Jääskeläinen toteaa.

Suomalaisten luonnonmarjojen hyödyntäminen kärsii jo nyt valtion verolinjauksista, joista hankalin on luonnonmarjamehuihin kohdistuva virvoitusjuomavero. Mehumarkkinat ovat supistuneet huolestuttavaan tahtiin viimeisen valmisteverokorotuksen jälkeen.

– Marjojen jalostusarvo jää vielä valitettavasti fiskaalisten tavoitteiden varjoon, vaikka juuri julkaistu valtion biotalousstrategia suorastaan edellyttää luonnonvarojemme tehokkaampaa hyödyntämistä ja siten myös luonnonmarjaelinkeinon edistämistä, Jääskeläinen huomauttaa.

Luonnontuoteteollisuusyhdistys, asiamies Mari Jääskeläinen, p. 040 171 9070

ETL:n yhteydessä toimiva Luonnontuoteteollisuusyhdistys työskentelee kotimaisen marjaraaka-aineen saannin turvaamiseksi ja poistaakseen esteitä kaupalliselta luonnonmarjojen hyödyntämiseltä. Yhdistys edistää kaupallista marjanpoimintaa koskevien yhteisten hyvien käytäntöjen kehittämistä ja tekee marjojen saatavuuteen liittyvää työtä. Yhdistyksen jäsenet käsittelevät tuoreita luonnossa kasvaneita marjoja kuluttajille, luontaistuotemarkkinoille ja elintarviketeollisuudelle. Jäsenyritykset ovat Aromtech Oy, Kainuun Tuote Oy, Kaskein Marja Oy, Kasvishovi Oy, Kiantama Oy, Kylmänen Food Oy, Marja Bothnia Berries Oy Ltd, Pakkasmarja Oy, Polarica Oy, Sauvon Säilyke Oy ja Toripiha Oy.