17.04.2014

Finnproteinilla jo päättyneestä laittomasta lakosta sakot – työt käynnistyneet hyvässä hengessä

Työtuomioistuin tuomitsi 16.4.2014 Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry:n ja ammattiosaston yhteensä 44 000 euron hyvityssakkoihin laittomasta lakosta Finnprotein Oy:ssä. Edellisissä neljässä tuomiossa sakkoja oli määrätty yhteensä 50 200 euroa. Lisäksi SEL ja ammattiosasto on tuomittu maksamaan oikeudenkäyntikulut.

Helmikuussa olleesta ensimmäisestä laittomasta lakosta hyvityssakkoa tuomittiin vain 3 700 euroa. – Vähäiset sakot eivät estä laittomuuksia. Hyvityssakkojen tasoa pitää nostaa merkittävästi, jos työrauhajärjestelmää halutaan ylläpitää, toteaa työmarkkinajohtaja Mika Lallo Elintarviketeollisuusliitosta.

Viimeinen tuomio oli tasoltaan lähellä lain mukaista maksimia, mutta tuomio tuli yli kaksi viikkoa laittoman lakon päättymisen jälkeen. – Finnproteinille koitui laittomista lakoista tappiota toista miljoonaa euroa. Tämänkaltaiset esimerkit saavat yritykset miettimään, kannattaako Suomeen ylipäätään investoida. Tämä ei tietenkään ole hyvä asia, varsinkaan nykyisessä taloustilanteessa, Lallo jatkaa.

Uudessakaupungissa sijaitsevalla Finnproteinin soijatehtaalla ovat työt käynnissä hyvässä yhteishengessä huolimatta viisi viikkoa kestäneistä lakoista. Vasta käynnistysvaiheessa olevassa yrityksessä keskitytään nyt tuotannon ylösajoon työrauhan vallitessa. Yrityksen johto ja henkilöstö ratkaisivat palkkausta koskevat erimielisyytensä yhdessä ilman liittojen läsnäoloa.

työmarkkinajohtaja Mika Lallo, p. 0400 834 412