12.12.2014

Elintarvikkeiden pakkausmerkinnät uudistuvat

Elintarviketeollisuus on uudistanut elintarvikkeiden pakkausmerkinnät. Uusiin merkintöihin on siirrytty EU:n uuden elintarviketietoasetuksen vuoksi. Kuluttajille on nyt tarjolla entistä selkeäpää tietoa siitä, mitä ravintoaineita elintarvikkeet sisältävät ja mistä ne on valmistettu.

Käytännössä lähes jokaiseen elintarvikepakkaukseen on tullut muutoksia. Ravintoarvot ilmoitetaan nyt kaikissa pakatuissa elintarvikkeissa paitsi kahvissa, mausteissa ja purukumissa. Ravintosisältöluettelosta löytyy uudenlaisia tietoja ja tietojen järjestys muuttuu hieman.

”Uutta on esimerkiksi se, että ravintoarvoihin merkitään tuotteen kokonaissuolapitoisuus. Siihen lasketaan valmistuksessa lisätty natrium ja raaka-aineiden luontainen natrium. Merkintä suolapitoisuudesta tulee siis sellaisiinkin elintarvikkeisiin, jotka sisältävät luontaisesti natriumia. Niitä ovat esimerkiksi jalostamaton liha ja maito”, Elintarviketeollisuusliiton johtaja Marleena Tanhuanpää kertoo.

”Moni tervehtii ilolla sitä, että allergisoivat ainesosat kuten gluteenipitoiset viljat, pähkinät, maito, kananmuna ja kalat korostetaan ainesosaluettelossa esimerkiksi lihavoimalla. Myös pakkauksissa olevan tekstin on oltava korkeudeltaan vähintään 1,2 millimetriä”, Tanhuanpää lisää.

Ensimmäiset uusin merkinnöin varustetut pakkaukset ilmestyivät kauppoihin jo vuoden 2013 aikana. Määrä on kasvanut vähitellen. Kaikissa pakkauksissa uudet merkinnät on oltava 14.12.2014. Sitä aiemmin varastossa olleet vanhoilla merkinnöillä varustetut tuotteet voi myydä loppuun.

”Elintarviketeollisuuden yritykset ovat tehneet massiivisen työn uusiessaan kymmeniätuhansia pakkauksia uuden asetuksen mukaiseksi. Työhön varattu kolmen vuoden siirtymäaika on tuntunut lyhyeltä. Jo yhdenkin pakkauksen uusiminen vie kuukausia. Uudistustyötä on hidastanut se, että keskeneräisten säädösten vuoksi tietoa uusista merkintävaatimuksista ei ole ollut saatavilla”, kertoo säädösten etenemistä ja yritysten toimintaa läheltä seurannut Tanhuanpää.

”Uudistuksen kustannukset ovat isoimmissa yrityksissä nousseet miljooniin euroihin ja pienissäkin yrityksissä muutoskustannukset ovat olleet tuntuvia. Ala on syystäkin huolestunut lisääntyvän lainsäädännön kustannusvaikutuksista. Oikein mitoitettu sääntely on tarpeen, mutta usein muuttuva, ennakoimaton ja jopa ristiriitainen sääntely kuormittaa yrityksiä tarpeettomasti”, Tanhuanpää toteaa.

Muutoksista kerrotaan yksityiskohtaisemmin ETL:n verkkosivuilla osoitteessa: www.etl.fi/pakkausmerkinnat

Lisätiedot: johtaja Marleena Tanhuanpää, p. 040 528 2207