07.02.2014

Elintarviketyöntekijöiden järjestöille jälleen tuomio laittomasta lakosta Länsi-Suomessa

Työtuomioistuin tuomitsi 6.2.2014 Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry:n ja Raision Elintarvetyöntekijät ry:n maksamaan hyvityssakkoa yhteensä 6 200 euroa laittomasta lakosta Bunge Finland Oy:n margariinitehtaalla Raisiossa.

Työtuomioistuimen mukaan yt-neuvottelupöytäkirja tai muukaan asiassa esitetty aineisto ei osoita yhtiön toimitusjohtajan luvanneen, ettei uusia yt-neuvotteluja yhtiössä pidetä ennen toukokuuta 2014. Työtuomioistuin katsoi työtaistelun yksimielisesti laittomaksi.

Tuomio oli jo neljäs laittomasta työtaistelusta SEL:lle langetettu hyvityssakko Länsi- Suomen alueella reilun kuukauden kuluessa.

- Työntekijäosapuoli ei noudata solmimiaan työehtosopimuksia ja niissä olevia työrauhapykäliä, toteaa Elintarviketeollisuusliiton työmarkkinajohtaja Mika Lallo.

Laittomista lakoista tuomitut hyvityssakot eivät vastaa aiheutettujen vahinkojen kustannuksia. Muissa Pohjoismaissa tuomitaan hyvityssakkojen lisäksi vahingonkorvauksiin aiheutettujen vahinkojen mukaan. Esimerkiksi Tanskassa on laittomasta lakosta mahdollista tuomita tuntuviin vahingonkorvauksiin.

- Kansainvälisessä ympäristössä toimivat yritykset eivät ymmärrä toimintakulttuuria, jossa sopimuksia ei noudateta eikä työrauhaa kunnioiteta. Ne tekevät herkästi johtopäätöksiä vastuuttomasta toiminnasta ja harkitsevat toiminnan siirtämistä maihin, joissa on paremmin ennakoitava toimintakulttuuri ja -ympäristö, Lallo jatkaa.

työmarkkinajohtaja Mika Lallo, p. 0400 834 412