06.03.2014

Elintarviketyöntekijät laittomassa lakossa Finnproteinilla

Finnprotein Oy:n Uudessakaupungissa sijaitsevan soijatehtaan työntekijät ovat lyhyen ajan sisällä jo toista kertaa laittomassa lakossa. Meneillään oleva lakko alkoi tiistaina 4.3. Edellinen lakko kesti kaksi päivää ja oli viime viikolla. ETL on jättänyt molemmista lakoista kanteen työtuomioistuimeen.

Finnproteinin työntekijöille maksama palkka noudattaa täysin työehtosopimusta ja jopa ylittää sen. Tästä huolimatta työntekijät vaativat 30 prosentin palkankorotusta käytännön ansioihinsa, vaikka he ovat työskennelleet aloitusvaiheessa olevan Finnproteinin palveluksessa vasta muutaman kuukauden. Työntekijöiden mukaan Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL on heidän vaatimuksensa takana.

SEL on tuomittu lähikuukausina jo neljä kertaa hyvityssakkoihin työtuomioistuimessa ennen Finnproteinin lakkoja.

– Länsi-Suomessa on ollut laittomien lakkojen aalto. Lakkoilu saattaa johtaa siihen, että yritykset hakevat vakaampaa toimintaympäristöä muista maista, toteaa työmarkkinajohtaja Mika Lallo.

– Työtuomioistuimen tuomitsemat hyvityssakot ovat niin pieniä, ettei ammattiliitolla ole halua kunnioittaa sopimaansa työrauhaa. SEL haluaa laittomilla lakoilla nostaa palkkoja huomattavasti keskitetyn sopimuksen yläpuolelle, Lallo jatkaa.

Lallon mielestä prosessia työtuomioistuimessa pitäisi nopeuttaa huomattavasti ja luoda yhden tuomarin prosessi selkeisiin työrauhakanteisiin. Useimmissa maissa kaikki aiheutuneet vahingot tuomitaan laittomaan lakkoon osallistuneiden työntekijöiden maksettaviksi.

työmarkkinajohtaja Mika Lallo, p. 0400 834 412