13.02.2014

Elintarviketeollisuus uudistaa lähes kaikki pakkausmerkinnät

Lähes kaikkien pakattujen ruokien ja alkoholittomien juomien pakkausmerkinnät uudistuvat

4.12.2014 mennessä. Uudet pakkausmerkinnät kertovat entistä enemmän ja selkeämmin, mistä elintarvike on valmistettu ja mitä ravintoaineita se sisältää. Pakkausmerkintöjen uudistaminen perustuu EU:n laajuiseen uuteen elintarviketietoasetuksen.

– Elintarviketeollisuus on huolehtinut tähänkin asti kiitettävästi pakkausmerkinöistä. Uudistus parantaa tilannetta edelleen. Uudet merkinnät helpottavat kuluttajien valintoja, toteaa johtaja Marleena Tanhuanpää.

Uudella tavalla merkityt ravintoarvot tulevat kaikkiin pakattuihin elintarvikkeisiin paitsi kahviin, mausteisiin ja purukumiin. Pakollisia ravintoarvotietoja ovat energiasisältö sekä rasvan, tyydyttyneiden rasvojen, hiilihydraatin, sokereiden, proteiinin ja suolan määrä. Ravintoarvotietojen järjestys muuttuu hieman. Ravintoarvoissa voi myös kertoa uusia vapaaehtoisia tietoja.

Aiemmasta käytännöstä poiketen ravintoarvoihin merkitään jatkossa tuotteen kokonaissuolapitoisuus. Tämä tarkoittaa, että suolamerkintä tulee myös natriumia luontaisesti sisältäviin tuotteisiin, kuten jalostamattomaan lihaan tai maitoon.

Allergisoivat ainesosat kuten gluteenipitoiset viljat, pähkinät, maito, kananmuna ja kalat korostetaan ainesosaluettelossa esimerkiksi lihavoimalla. Myös pakkausmerkintöjen luettavuus paranee, koska jatkossa tekstin korkeuden on oltava vähintään 1,2 millimetriä.

Lähes kertaheitolla pakkausmerkinnät muuttava asetus on poikkeuksellisen vaativa ja kallis toteuttaa. Elintarviketeollisuudella on varsin vähän aikaa muutoksille, koska säädökset ja tulkinnat ovat yhä monin paikoin keskeneräisiä.

– Yrityksissä tehdään juuri nyt paljon töitä, jotta aikataulussa pysytään. Ensimmäiset uudella tavalla merkityt tuotteet tulivat myyntiin jo vuoden 2013 puolella. Mitä lähemmäksi vuoden loppua päästään, mitä enemmän uusia merkintöjä alkaa näkyä, Tanhuanpää kertoo.

Tanhuanpään mukaan uudet merkinnät ilmestyvät pakkauksiin sitä mukaa, kun yritykset uusivat pakkauksiaan. Pitkään säilyviin tuotteisiin muutokset tulevat hitaammin.

Uudistustyö jatkuu vuodenvaihteen jälkeenkin, sillä alkuperämerkinnät täydentyvät viimeistään 15.4.2015. Tuolloin tuoreen ja pakastetun lihan pakkauksissa ilmoitetaan eläimen kasvu- ja teurastuspaikka. Muilta osin alkuperämerkintöihin liittyvät säädökset ovat vielä keskeneräiset.

Lisää pakkausmerkintöjen muutoksista: www.etl.fi/pakkausmerkinnat

Johtaja Marleena Tanhuanpää, p. 040 528 2207