23.01.2014

Elintarviketeollisuus huomioi uudet ravitsemussuositukset tuotekehityksessä

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan uudet ravitsemussuositukset otetaan elintarviketeollisuudessa tervetulleina vastaan. Elintarviketeollisuus ottaa suositukset huomioon tuotestrategioissa ja tuotekehityksessä. Alan yritykset ja järjestöt viestivät ravitsemuksesta kansallisten suositusten mukaisesti. Ne vaikuttavat elintarviketeollisuuteen myös välillisesti, esimerkiksi julkisten hankintojen kautta.

– Ruokia ja juomia valmistavien yritysten näkökulmasta hyvään ravitsemukseen on olemassa runsaasti elementtejä jo nyt. Suomessa tiedetään yleisesti, että täysjyvä on terveellistä ja tarjolla on monenlaisia täysjyväleipiä. Marjatuotteiden valikoima on runsastunut. Lihatuotteissa on tehty pitkäjänteistä tuotekehitystä ja kulutuksen kasvu painottuu siipikarjanlihaan. Maito juodaan meillä rasvattomana tai vähärasvaisena. Ratkaiseva vastuu terveydestä ja tasapainoisista valinnoista on ihmisillä itsellään, suositusten julkistamistilaisuudessa puhunut johtaja Marleena Tanhuanpää totesi.

Suositusten mukaan suolan saantia on edelleen alennettava. Suomen elintarviketeollisuus on vähentänyt suolan käyttöä merkittävästi 1980-luvulta alkaen ja on sillä saralla tunnetusti edelläkävijä Euroopassa. Monet yritykset pyrkivät pitämään suurimman osan tuotteistaan voimakassuolainen-merkinnän alapuolella.

– Näillä toimenpiteillä elintarviketeollisuus on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten terveyteen. Työtä on toki tehtävä edelleen, kunhan realiteetit tiedostetaan. Suolan vähentäminen on pitkäjänteistä työtä, jotta kuluttajat eivät maun vuoksi siirry voimakassuolaisempiin tuontituotteisiin. Suolalla on maun lisäksi myös muita tärkeitä tehtäviä. Se vaikuttaa rakenteeseen ja säilyvyyteen, muistutti Tanhuanpää.

EU:n elintarviketietoasetus tuo hyvän uudistuksen kuluttajille: ravintosisältötiedot tulevat miltei kaikkiin pakattuihin elintarvikkeisiin viimeistään vuoden 2016 joulukuussa. Jo nyt elintarviketeollisuus merkitsee tiedot varsin kattavasti. Uutta on, että merkittäväksi tulee myös suola. Merkintä helpottaa tuotteiden suolapitoisuuksien vertailua. Suolan saantia tarkkailevien kannattaa lukea pakkausmerkinnät huolella ja valita vähän suolaa sisältäviä tuotteita.

Tanhuanpää pitää tärkeänä, että ihmiset tietävät tasapainoisen terveellisen ruokavalion perusteet.

– Kun ruokavaliossa perusasiat ovat kunnossa, voi levollisesti nauttia ruuasta ja herkutella. Ruuan pitää myös maistua hyvältä, sillä vain maukas ruoka tulee syötyä ja vain syödyllä ruualla on ravitsemusvaikutuksia, Tanhuanpää painotti.

Uudet ravitsemussuositukset ovat osoitteessa www.ravitsemusneuvottelukunta.fi.

Johtaja Marleena Tanhuanpää, p. 040 528 2207