Ruokavalinnoilla merkittävä vaikutus Suomen työllisyyteen
Elintarviketeollisuuden yritykset ovat saamassa MTK:lta adressin, jossa MTK ja kuluttajat vetoavat ruoan alkuperämerkintöjen puolesta. Vetoomuksen allekirjoittajat ovat tärkeällä asialla. Kuluttajien ostopäätöksillä on suuri vaikutus Suomen kansantaloudelle sekä 300 000 henkeä työllistävälle elintarvikeketjulle.
Ruoan alkuperämerkinnät ovat Suomessa ja EU:ssa suurelta osin vapaaehtoisia. Lainsäädännön mukaan alkuperä pitää merkitä aina raakaan naudanlihaan ja muutoin vain, jos sen puuttuminen voi johtaa harhaan. Suomessa elintarviketeollisuus noudattaa tämän lisäksi Eviran suositusta ilmoittaa aina kaiken lihan ja raakalihalihavalmisteiden alkuperä.
EU:ssa keskustellaan parhaillaan pakollisten alkuperämerkintöjen laajentamista lihaan, kalaan ja maitoon sekä niistä tehtyihin valmisteisiin. Laajennettu merkitseminen saatetaan ulottaa myös yhden ainesosan tuotteisiin kuten maustekurkkuun. ETL:n tavoitteena on, että lainsäädäntö vahvistaa kuluttajien luottamusta elintarvikkeiden turvallisuuteen.
Syö Suomi kasvuun!
Suuntaamalla elintarvikkeiden kulutusta Suomessa valmistettuihin elintarvikkeisiin kuluttajat voivat olla mukana syömässä Suomi kasvuun. Jos jokainen suomalainen ostaa kuukausittain yhdellä lisäeurolla Suomessa valmistettuja elintarvikkeita, syntyy maahamme 1500 uutta työpaikkaa vuodeksi.
– Suomen elintarviketeollisuus ostaa käyttämänsä raaka-aineet 80-prosenttisesti kotimaisilta maatiloilta. Koska Suomessa ei kasvateta kaikkia ruoanvalmistuksessa tarvittavia raaka-aineita, alkuperä ei yksin riitä Suomelle hyvinvointia tuovan ruoan kriteeriksi. Kannattaa myös tarkistaa, että tuote on valmistettu kotimaassa, ETL:n toimitusjohtaja Heikki Juutinen muistuttaa.
Vinkit Suomelle hyvinvointia tuovan ruoan valitsemiseksi:
• Varmista myyjältä, että tuotteen valmistaja on Suomessa toimiva yritys.
• Katso pakkausmerkinnöistä, että valmistusmaa on Suomi tai tuotantolaitos on Suomessa.
• Kysy kaupassa pakkaamattomista elintarvikkeista ja ravintolassa tilaamasi ruuan alkuperämaa.
• Valintoja helpottavat Hyvää Suomesta -joutsenlippu, Avainlippu-tunnus ja Puhtaasti kotimainen -sirkkalehtilippu.
Taloustutkimus Oy:n Suomi Syö 2010 -tutkimuksen mukaan 65 prosentille suomalaisista on tärkeää, että he syövät suomalaista ruokaa. Erityisesti leivän, maidon ja lihan halutaan olevan kotimaista. Kotimaisuus on neljän tärkeimmän ostopäätökseen vaikuttavan tekijän joukossa. Muut ovat maku, hinta ja terveellisyys.
Lisätiedot:
toimitusjohtaja Heikki Juutinen, p. 040 502 6270
» Takaisin