24.11.2011

Elintarviketeollisuuden neuvottelutulokset raamiratkaisun mukaiset

Elintarviketeollisuusliitto on neuvotellut toimihenkilöitä edustavien järjestöjen kanssa raamiratkaisun mukaiset palkankorotukset.

Toimihenkilöitä edustavan Ammattiliitto PROn kanssa 17.11.2011 syntyneiden neuvottelutulosten mukaan elintarviketeollisuuden toimihenkilöiden ja liha-alan asiamiesten palkkoja korotetaan ensi vuoden keväällä 2,4 prosenttia ja seuraavana keväänä 1,9 prosenttia. Neuvottelutulokset odottavat vielä PROn hallituksen hyväksyntää. Meijerialan Ammattilaiset MVL:n kanssa on päästy sopimukseen samansuuruisista palkankorotuksista. Kaikkiin neuvottelutuloksiin liittyy kertaerä ja mahdollisuus paikallisen erän käyttöön.

Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry:n palkankorotusten laskenta vuosille 2012 ja 2013 on sovittu jo vuonna 2010 solmitussa työehtosopimuksessa ja ne muodostuvat teknologiateollisuuden, kemianteollisuuden, mekaanisen metsäteollisuuden sekä tekstiili- ja vaateteollisuuden keskimääräisten yleiskorotusten mukaan. Jos niiden neuvottelutulokset asettuvat raamiin, myös ETL:n ja SEL:n väliset sopimukset ovat linjassa maan hallituksen ja keskusjärjestöjen raamisopimuksessa määrittelemien tavoitteiden kanssa. ETL:n ja SEL:n väliset neuvottelut päättyivät tämän tilanteen toteamiseen.

Edellisten lisäksi ETL suosittelee jäsenyrityksilleen, että raamiratkaisun toteutuessa ylempien toimihenkilöiden palkkoja korotetaan kertaerineen samoin kuin toimihenkilöiden.

toimitusjohtaja Heikki Juutinen, p. 040 502 6270
johtaja Petri Linkoneva, p. 0400 612 331