16.04.2020

Lausunto sähköajoneuvojen latauspisteistä ja latauspistevalmiuksista ei-asuinrakennuksissa

Elintarviketeollisuusliitto (ETL) on antanut eduskunnan talousvaliokunnalle sekä eduskunnan ympäristövaliokunnalle lausunnot hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi sähköajoneuvojen latauspisteistä ja latauspistevalmiuksista ei-asuinrakennuksissa sekä rakennusten automaatio- ja ohjausjärjestelmistä ja maankäyttö- ja rakennuslain 126 §:n muuttamisesta.

Lausunto liittyy EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin täytäntöönpanoon Suomessa. Direktiivissä säädetään sähköautojen latauspisteiden perustamisesta uusiin ja saneerattaviin ei-asuinrakennuksiin sekä jo olemassa oleviin ei-asuinrakennuksiin, joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa.

ETL kannattaa olemassa olevien ei-asuinrakennusten sekä laajamittaista korjausta vaativien ei-asuinrakennusten osalta direktiivin vähimmäistason mukaista toteutusta.

ETL pyytää lisäksi huomiomaan koronaviruksen aiheuttaman kriisin vaikutukset kaikessa lisälainsäädännössä ja niiden taloudellisissa vaikutuksissa.

Lue lausunto talousvaliokunnalle (pfd)
Lue lausunto ympäristövaliokunnalle (pdf)