21.10.2019

Lausunto elintarvikealan perustutkinnosta

Elintarviketeollisuusliitto (ETL) on antanut lausunnon Opetushallitukselle elintarvikealan perustutkinnon perusteiden luonnoksesta.

Luonnoksessa muilla kuin meijerialan osaamisalalla prosessien ohjaus ja käynnissäpito ei olisi enää pakollinen osa tutkintoa. ETL pitää tärkeänä, että prosessien ohjaus ja käynnissäpito sisällytetään jatkossakin elintarvikealojen perustutkinnon pakolliseen osaan.

ETL katsoo, että prosessiosaaminen siirtäminen valinnaiseksi osaksi tutkintorakennetta ei ole työelämälähtöinen muutos. Jotta työelämän tarpeet tulevat tutkinnon rakenteessa kuulluiksi ja huomioiduiksi, ja jotta opiskelija saa riittävät valmiudet elintarviketeollisuudessa työskentelyyn, on prosessin ohjauksen ja käynnissäpidon oltava nykytilaa vastaavasti pakollinen osa tutkintoa kaikilla osaamisaloilla.

Elintarviketeollisuusliitto on ruoka-alan suunnannäyttäjä ja kokoava voima. Edustamme Suomessa toimivia ruoka- ja juomayrityksiä.