Satamäärin hienoja vienti-innovaatioita
Apua! Näin ajattelin, kun astuin Viedään Suomi-ruoka maailmalle -kilpailun raadin jäsenenä Lidlin pääkonttorissa sijaitsevaan koekeittiöön ja näin edessäni sata kilpailuun ilmoittautunutta tuotetta. Miten ihmeessä pystymme valitsemaan näistä kymmenen finalistia?
Hyvin. Tai, no… 10+1 finalistia valittiin. Otettiin vaan lusikat – jokaiselle tuotteelle omansa – kauniisiin käsiin ja ryhdyttiin töihin. Lidlin ammattilaiset olivat onneksi helpottaneet urakkaamme järjestämällä tuotteet ryhmittäin.
Siinä pöydillä ne sitten olivat: kalat, lihat, kasvikset, vegaaniset ruuat, viljatuotteet, maitotuotteet, maidottomat tuotteet, juomat, jätskit, makeiset ja viimeisenä Koskenkorva.
Ruokatrendit ja innovaatiot nousivat hyvin esiin. Mukana oli paljon kauratuotteita ja mustikkaa sekä useita vegaanisia ja gluteenittomia tuotteita.
Raati kiersi ja maisteli rauhassa. Päätöksenteko ei ollut helppoa. Joissakin tapauksissa ratkaisu kahden lähes samankaltaisen tuotteen välillä perustui täysin pakkauksen houkuttelevuuteen ja raadin intuitioon siitä, kumpi tuote olisi parempi vientimarkkinoille.
Moni erinomainen tuote jäi finaalin ulkopuolelle, mutta uskon, että niistäkin nousee vielä uusia hienoja menestystarinoita.
Voittaja valittiin yritysten esittelyjen ja markkinointipuheiden (pitchausten) jälkeen seminaarissa Finlandia-talolla 12. lokakuuta. Voiton ja palkintona olleen vientiä edistävän henkilön palkan vuodeksi vei Helsingin Mylly.
Voittajatuote Overnight Oats Mix -tuorepuuro edustaa puhdasta kotimaista raaka-ainetta kauraa ja siihen lisättyjä suomalaisia makuja, mustikkaa ja vadelmaa.
Raadin oli helppo löytää perustelut voittajalle. Helsingin Mylly on asiakaslähtöinen ja koko ajan kehittyvä yritys, jossa vienti otetaan jo nyt tosissaan. Tuorepuuro sopii sekä kotimaisiin että kansainvälisiin ruokatrendeihin. Puhtaat ja laadukkaat suomalaiset raaka-aineet ovat tuorepuurossa aidoimmillaan.
Odotin kilpailuun osallistuvilta yrityksiltä innovaatioita sekä uskallusta kansainvälistyä ja kasvaa, sillä vasta noin 15 prosenttia suomalaisista pk-yrityksistä vie tuotteitaan ulkomaille. Elintarvikealan yrityksiltämme löytyy loistavia tuoteinnovaatioita ja ideoita, jotka sytyttävät, mutta lisäksi tarvitaan rohkeutta, vientiosaamista ja valmiutta investoida kansainvälistymiseen.
Koska olen itse tullut elintarvikealalle vasta viime kesänä, kilpailuraadissa toimiminen antoi oivan mahdollisuuden tutustua suomalaisen elintarviketeollisuuden innovaatioihin – niin uusiin kuin jo tuttuihinkin tuotteisiin.
Raadissa oli edustettuna vahvaa osaamista alkutuotannosta, kansainvälistymisestä ja viennistä, brändin rakentamisesta ja markkinoinnista. Vientituotteen ainoa vahvuus ei voi olla vain hyvä maku, vaan koko paketin pitää olla kunnossa!
Viedään Suomi-ruoka maailmalle -kilpailu oli Lidlin lahja 100-vuotiaalle Suomelle ja osa Suomi 100 -juhlavuoden virallista ohjelmaa. Sillä haluttiin löytää seuraava suomalaisen elintarvikealan vientiraketti.
Kilpailun voittaja
- Helsingin Mylly Oy ja Overnight Oats Mix -tuorepuuro
Kunniamaininnat
- HKScan Finland Oy ja Pork Meat Omega 3 No Antiobiotics Ever (kotimaisen raaka-aineen arvostaminen)
- Linkosuon Leipomo Oy ja Ruislastu Sour Cream (kotimainen työ ja elintarvikeosaaminen)
- Goodio Oy ja Luomuraakasuklaa (markkinointiosaaminen)
Lue myös:
Finpron Esa Wrang: Ruokavienti kasvaa tänä vuonna 1,7 miljardiin euroon
» Takaisin