Vastuullista pureskeltavaa
Oletko huomannut, miten paljon ruoka- ja juoma-alan yritykset tekevät hyvää työtä ansaitakseen sinun ja muiden kuluttajien luottamuksen? Ilokseni työskentelen näköalapaikalla, jossa saan runsaasti tietoa erilaisten, niin isojen kuin pienten elintarvikeyritysten vastuullisesta toiminnasta. Vaikka yritykset tavoittelevat taloudellista menestystä, yritysten tekojen takana on aina ihmisiä. Ja ihmiset välittävät siitä, mitä yrityksissä tehdään – sekä miten asiat tehdään.
ETL täytti joulukuussa 70 vuotta. Merkkivuodesta innostuneena nostimme esille kolme teemaa. Elintarviketeollisuus tekee niiden parissa paljon töitä, mutta teemoissa riittää pohdittavaa kaikille. Vinkeiksi puetut teemat auttavat myös tekemään valintoja ruokakeskustelun monenkirjavassa maailmassa.
Huolehdi hyvinvoinnista
Suomalaiset voivat paremmin kuin koskaan ja silti meillä on elintapoihin liittyviä sairauksia ja huoli lasten terveydestä. Elintarviketeollisuudessa terveydelle hyvää tekevät tuotteet ovat aina olleet tärkeässä roolissa. Tarjolla on ennen kokemattoman laaja valikoima ravitsevia ruokia ja juomia, ja uutta kehitetään alati. Valinta on kuluttajan. Vaaditaan omaa ajatustyötä, jotta valinnat runsauden keskelläkin tukevat hyvinvointia. Tehtävää ei voi ulkoistaa.
Jos pitää mielessä tutun lautasmallin, valinnoissa ei eksy. Jos ruokavalio on monipuolinen ja annokset kohtuullisia, hyvinvoinnin lisäksi ympäristön etu tulee huomioitua kuin itsestään. Ja mikä mukavinta, kun kokonaisuus on tasapainossa ja vastapainona muistaa nauttia voimia antavasta liikunnasta, herkkuhetkillekin on tilaa.
Ruokahävikki nollaksi
Ruokahävikki on saanut isot mittasuhteet. Liian paljon syömäkelpoista ruokaa päätyy muualle kuin lautaselle ja siitä suuhun. Kuluttajaliitto kampanjoi syksyllä kuuluvasti ruokahävikin vähentämiseksi. ETL oli kampanjoinnissa mukana, sillä asia on tärkeä.
Hävikkiä syntyy kaikissa ruokaketjun osissa, ja siksi koko elintarvikeala työskentelee hävikin aisoissa pitämiseksi. Elintarviketeollisuudessa hävikkiä vähennetään esimerkiksi hyödyntämällä sivutuotteet ja tekemällä hankinnat mahdollisimman tarkoin kysyntää vastaavaksi. Pakkaukset suunnitellaan siten, että tarjolla on sekä pieneen kulutukseen että isomman perheen tarpeisiin sopiva vaihtoehto. Hävikkiä pienennetään myös varmistamalla tuotteille sopivasti säilyvyysaikaa.
Ruokahävikin vähentäminen on merkittävä ekoteko myös kodeissa. Hyvä pohdinnan aihe on, miten itse voisi tehostaa omia ruokaan liittyviä toimiaan.
Suosi suomalaista ruokaa
Pyöreästi 60 prosenttia suomalaisista painottaa valinnoissaan kotimaisuutta. Valintojen ja työllisyyden yhteys tunnetaan melko hyvin. Onneksi, sillä pienilläkin ostopäätöksillä on iso työllistävä vaikutus.
Globaaleilla ruokamarkkinoilla kotimaisen elintarvikkeen etuna on, että sen valmistaja on tuttu. Se on lähellä, vaikka se sijaitsisi Suomen kaukaisimmassa pisteessä. Suomessa ruoka myös kasvaa ja valmistuu hyvissä olosuhteissa ja osaavissa käsissä. Elintarviketeollisuudessa työskentelee kaikkiaan 32 500 henkeä, jotka tekevät päivittäin työtä maistuvan laadun ja turvallisuuden puolesta.
Pidäthän mielessä: jos jokainen suomalainen ostaa kuukaudessa eurolla enemmän Suomessa valmistettuja elintarvikkeita, maahamme syntyy vuodeksi 1500 työpaikkaa.
Lisää vastuullista pureskeltavaa löydät osoitteesta www.etl.fi/vastuullisuus. Hyvää ruokahalua!
» Takaisin
Kommentointi