Kotimaisten väkevien juomien tuotetiedot saatava valmistajan sivuille
Väkeviä juomia valmistavat yritykset toivovat alkoholilain uudistuksen myötä helpotusta erityisesti yhteen käytännön asiaan: yrityksillä tulisi olla oikeus julkaista tuotteidensa tiedot verkkosivuillaan.
Tällä hetkellä Suomen alkoholilaki kieltää tuotetietojen antamisen väkevistä, eli vähintään 22 prosenttia alkoholia sisältävistä juomista. Tuotetietojen antaminen rinnastetaan nimittäin mainostamiseen, joka on kokonaan kielletty.
Alkoholijuomateollisuusyhdistyksen toimialapäällikkö Pekka Heikkilä pitää nykykäytäntöä sekä kuluttajaa että kotimaista valmistajaa syrjivänä:
”Muilla toimialoilla on täysin normaalia pitää vaikkapa tuoteluetteloa ostajien ja kuluttajien nähtävillä yrityksen verkkosivuilla. Väkevien alkoholien osalta asiakas joutuu tekemään kotimaisia tuotteita koskevia ostosuunnitelmia ja tuotevertailuja sokkona, vaikka voi milloin tahansa saada kansainvälisistä tuotteista tarvitsemansa tiedon yrityksen verkkosivuilta”.
Alkoholijuomateollisuusyhdistyksen mielestä alkoholilain uudistuksessa tulisi huomioida kuluttajan oikeus saada ja kotimaisen teollisuuden oikeus julkaista tuotetietoja.
”Meidän mielestämme neutraalin tuotetiedon antaminen ei ole mainontaa, vaan perustavanlaatuinen osa valmistajan vastuuta”, Heikkilä jatkaa.
Alkoholilaki vaikeuttaa vientiponnisteluja
Kaikista elintarvikeryhmistä tällä hetkellä Suomesta viedään maailmalle eniten alkoholijuomia. Vientihittejä ovat esimerkiksi vodkat ja liköörit. Alkoholiviennin arvo on noin 150 miljoonaa euroa. Alkoholilain rajoitukset kuitenkin vaikeuttavat yritysten vientiponnisteluja.
”Tuotteita on vaikea myydä ulkomaille, jos niistä ei saa kertoa edes perustietoja verkkosivuilla. Alkoholiviennissä olisi varmasti vielä paljon potentiaalia, joka aukeaisi jos yritykset saisivat julkaista väkevistä alkoholijuomista tuotetiedot”, toteaa Heikkilä.
Myös nykyisen alkoholilain vaatimus vähittäiskaupassa myytävien alkoholijuomien valmistamisesta käymisteitse on säädös, josta aika on ajanut ohi.
Kohti vastuullista ja positiivista juomakulttuuria
Alkoholijuomateollisuusyhdistyksessä tiedostetaan alkoholisektorin erityispiirteet ja vastuullisen toiminnan tärkeys.
”On selvää, että alkoholijuomayritysten on toimittava vastuullisesti erityisesti markkinoinnin suhteen. Kestävänä pitkäaikaisena linjana ja tavoitteena ala näkee kuitenkin yksilöiden kasvamisen omaan vastuuseen. Juomakulttuurilla on tässä iso merkitys”, toteaa Heikkilä.
”Alkoholijuomat voitaisiin jo Suomessakin rinnastaa lähemmäksi muuta tavanomaista elintarviketuotantoa. Parhaimmillaan juomat ovat osa ruoka- ja juomakulttuuria iloisten hetkien ja tilanteiden juhlistajina”, Heikkilä pohtii.
Alkoholijuomateollisuusyhdistys edustaa Suomessa toimivia alkoholijuomateollisuuden yrityksiä. Sen jäsenenä ovat Altia Oyj, Hermannin Viinitila Oy, Pernod Ricard Finland Oy, Pramia Oy ja Oy Gust. Ranin / Lignell&Piispanen. Alkoholijuomateollisuusyhdistys on Elintarviketeollisuusliiton toimialayhdistys.
Artikkeli on julkaistu ETL:n Uutiskattauksessa 1/2016
» Takaisin