Vastuullista markkinointia

Apetit tukee kasvisten käytön lisäämistä muun muassa tarjoamalla ammattikeittiöille ja kotikeittiöille reseptiikkaa. Pakkausmerkinnöissä ja muussa yrityksen tuoteviestinnässä annetaan luotettavaa informaatiota, joka auttaa kuluttajaa hyvinvointia lisäävien ostopäätösten tekemisessä, oman ruokavalion noudattamisessa sekä allergeenien välttämisessä.

Apetit käsittelee viestinnässään myös muun muassa ruokahävikin syntymistä ja tarjoaa vinkkejä hävikin pienentämiseen.

Elintarvikkeita valmistavat yritykset tukevat kuluttajien tasapainoisia ruoka- ja juomavalintoja markkinoimalla tuotteitaan vastuullisesti sekä viestimällä hyvästä ravitsemuksesta esimerkiksi verkkosivuillaan. Elintarviketeollisuusliiton hallitus on hyväksynyt alalle yhteiset markkinointiviestinnän suositukset, jotka perustuvat vuonna 2004 Euroopan laajuisesti käyttöön otettuihin vastuullisen markkinointiviestinnän periaatteisiin. Lisäksi monilla yrityksillä on omia ohjeistuksia, joilla varmistetaan markkinoinnin vastuullisuus. 

Fazer-konsernin markkinointipolitiikassa määritellään kriteerit sille, miten terveellisen ruokavalion lähtökohdat otetaan markkinoinnissa huomioon.

HKScan Finland puhuu monipuolisen ruokavalion puolesta ja viestii aktiivisesti hyvästä syömisestä. Täysipainoinen terveyttä ylläpitävä kokonaisuus syntyy, kun lihaa nautitaan kohtuudella yhdessä kasvisten, täysjyväviljan ja kasvirasvan kanssa. HKScan käyttää pakkauksissaan RI-merkintöjä (reference intake). Niiden ansiosta kuluttaja tietää syömänsä annoksen osuuden päivittäisestä ravintoainesaannistaan. HKScan Finlandin verkkosivuilla on runsaasti vinkkejä ja ravitsemusfaktaa hyvän syömisen tueksi.

Nestlé kannustaa ihmisiä syömään terveellisesti kertomalla tasapainoisesta ruokavaliosta ja saantisuosituksista. Oikeanlaisiin annoskokoihin ohjataan selkeillä pakkausmerkinnöillä ja pakkauskokoja muuttamalla. Kaikissa Nestlén tuotteissa on viitteellisen päiväsaannin merkintä (GDA) ja kaikissa lapsille ja perheille suunnatuissa tuotteissa pakkausmerkintä terveelliseen ruokavalioon sopivasta annoskoosta. Nestlé motivoi ihmisiä lisäämään täysjyväviljaa ja kasviksia ruokavalioonsa. Esimerkiksi MAGGI-tuotteet ovat jo yli 140 vuoden ajan merkinneet makunautintoja ja tasapainoista ravitsemusta.

Panimoelinkeino on sitoutunut vastuulliseen tuotteiden mainontaan ja markkinointiin. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton alkoholijuomia valmistavat jäsenyritykset Hartwall, Momentin Group, Olvi, Saimaan Juomatehdas ja Sinebrychoff noudattavat alkoholijuomien vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeita.

Alkoholimainonnan ennakkotarkastus on osa alan omaa markkinoinnin itsesääntelyä. Kaikki Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten televisiomainonta tarkastetaan ennen esitystä. Alan itsesääntelyyn kuuluvat myös Panimoliiton jäsenyrityksilleen järjestämät alkoholimainonnan koulutukset, joissa perehdytään lainsäädännön lisäksi omiin, lakia tiukempiin vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeisiin.

Ala jakaa tietoa kohtuullisuudesta ja vastuullisesta alkoholinkäytöstä KOHTUULLISESTI.FI-sivustolla. Kohtuullisesti.fi-tunnusta käytetään kotimaassa valmistetuissa alkoholituotemerkkien pakkauksissa sekä alkoholituotteiden mainonnassa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton kaikki jäsenyritykset Hartwall, Momentin Group, Olvi, Red Bull Finland, Saimaan Juomatehdas ja Sinebrychoff ovat sitoutuneet yhteisiin virvoitusjuomien vastuullisen mainonnan ja markkinoinnin sääntöihin, jotka on laatinut Euroopan virvoitusjuomajärjestö Unesda. Yhteisissä ohjeissa korostetaan erityisesti lapsiin suuntautuvan mainonnan vastuullisuutta. Ensisijainen vastuu terveistä elämäntavoista, monipuolisesta ravinnosta ja riittävästä liikunnasta on aina yksilöllä itsellään. Lasten osalta tämä vastuu on vanhemmilla, joiden roolia ala tukee vastuullisella markkinoinnilla. Virvoitusjuomia ei markkinoida alle 12-vuotiaille.

Coca-Colan juomamerkkien markkinoinnista Suomessa vastaa Coca-Cola Finland. Yhtiö sitoutui vuonna 2003 emoyhtiön kansainvälisiin vastuullisen markkinoinnin itsesääntelyohjeisiin, joiden mukaan markkinointia ei kohdisteta lapsiin. Vastuullinen markkinointi kattaa kaikki valikoimissa olevat juomat vesistä mehuihin.

Takaisin ylös